Dark Alliance – RPG návrat pre partie do sveta Dungeons and Dragons

ZDROJ | Microsoft

Starý dobrý RPG svet Dungeons & Dragons láka novou akčnou hrou najmä partie do co-op módu.

Naše hodnotenie

60%
0 100

Výhody

  • štyri odlišné postavy a dejové pozadia
  • rozdelenie na misie pasuje tímovej hre
  • tuhý, ale dobrý akčný systém
  • krásne prostredia a RPG atmosféra
  • celkom dobrá hudba

Nevýhody

  • pre sólo hráča často ťažké
  • hra sa rýchlo zunuje
  • chýba pocit z celistvého sveta
  • občas bugy

Jednou vetou

Solídna akčná RPG pre partie, ktoré chcú skúšať rozličné misie a výzvy v známom fantasy prostredí.

Táto akčná RPG patrí do známeho sveta Dungeons & Dragons resp. fanúšikom sa asi oči rozžiaria pri slovnom spojení Icewind Dale či Planescape, ktoré patrili ku klenotom PC RPG pred 20 rokmi. Na PS2 potom vyšli dve akčné sekačky Dark Alliance a k nim sa utieka aj nová tímová akčná RPG, ideálne pre štyroch hráčov.

ZDROJ | Microsoft

Na kvarteto sa tu myslí už od začiatku, keď si vyberáte postavu – sú tu štyri postavy, štyri odlišné rasy, aj štyri odlišné povolania. Osobne beriem trpaslíka Bruenora, ale niekto možno dá prednosť temnému elfovi alebo ľuďom. Samozrejme, každý má iné dejové pozadie, motivácie a zohrá aj odlišnú rolu v deji: napríklad naštvaný trpaslík sa vracia do širokých hál, ktoré zaplavili cudzí nepriatelia a idú tvrdo po ich bohatstve (to pripomína slávne scény návratu Gimliho v Spoločenstve prsteňa, no taká atmosféra tu chýba). Dark Alliance má síce veľa monológov, zvitkov či odkazov, ale kvôli deju sa sem veľmi neoplatí prísť.

Oveľa lepšie je na tom samotný svet. Atmosféra viacerých miest je výborná od začiatku, najmä mrazivé jaskyne či pláne Icewind Dale sú veľmi dobre spracované a zima vám dýcha na krk. Sú tu aj ľadové časti, po ktorých môžete prejsť, ale rýchlo vám príde zima a uberajú vám zdravie. Ale ak sa zohrejete pri pochodni či ohni, aspoň pár sekúnd vydržíte a to bohato stačí na prechod k pokladu či dôležitej časti.

Na iných miestach nájdete rozličné pasce – nášľapné bomby, elementárne akcie, chŕlič ohňa a iné chuťovky sa vám snažia zabrániť v pochode na misii. Svet strieda exteriéry a interiéry, bežne putujete v jaskyniach, labyrintoch, občas odskočíte na nepovinnú úlohu či zavreté dvere – možno tam čaká dobrý poklad.

Dark Alliance nemá celistvý svet, ale jeho štruktúra je roztrieštená na jednotlivé misie. Funguje tak, že vždy vyrazíte zo základného tábora, kde si môžete vyrábať zbrane, vylepšovať postavu či sústrediť na prípravu (ale pozor, iba tu, nie počas akcie). Na svetovej mape si potom vyberiete misiu a do nej sa potom teleportujete. Svetová mapa má prísne poradie misií – ak chcete ísť niekam, potrebujete navštíviť iné krajiny a pod. Jedna misia je spravidla rozdelená na tri akty: priamo na mape vidíte ich dĺžku a viete si určiť, koľko času vám zaberú.

To je veľmi dôležité, lebo počas aktu sa nedá ukladať hra! Tento old-school systém môže motivovať najmä štvorčlenné partie, aby akt zvládli počas jednej hernej seansy, ale pre sólo hráča je to sčasti frustrujúce. Stredne dlhé akty totiž trvajú aj hodinu či dlhšie, najmä ak sa trápite s vybranými bossmi. Na začiatku aktu si volíte aj jeho obtiažnosť, ktorá opäť rešpektuje skôr hru viacerých hráčov – ak sú dostatočne silní, idú na vyšší level. Samotár to má ťažšie.

Akt funguje ako solídna porcia hry. K dispozícii nie je mapa, takže sa predierate vpred a väčšinou zistíte, že levely sú celkom kľukaté, na niektoré miesta sa dá dôjsť viacerými cestičkami. Pohodovú prechádzku striedajú napínavé súboje, kde na vás skáču nepriatelia z jám či vedľajších miestností, takže na prvý pohľad netušíte, či budete bojovať proti piatim alebo desiatim.

Súboje v týchto bodoch konfliktu bývajú napínavé, ale doručia aj výhodu v podobe táboráku – sami si určíte, či si uložíte hru alebo radšej nie a získate bonusy. No ak neskôr zomriete, bez použitia táboráku smerujete na úplný začiatok levelu. Ak ste ho využili, štartujete už odtiaľ.

Samotná akcia využíva pri každom povolaní niečo iné – pri trpaslíkovi sú to jasné rany sekerami či kladivami. Silné, slabé údery dopĺňajú úskoky, protiútoky a najmä striedanie úderov. Je efektívne dostať sa do tranzu, kde mastíte slabý a silný úder do reťazového komba a vďaka tomu rýchlejšie uberáte zdravie nepriateľa. Boje sú napínavé, môžete si vyvolať aj dočasne silnejšie vlastnosti a taktizovať, kedy čo použiť. Pri iných povolaniach je k dispozícii aj boj na diaľku a samozrejme rešpektuje odlišné zameranie partie.

ZDROJ | Microsoft

Ak hráte sami, nie je hra ľahká a aj strední bossovia môžu dať zabrať. Nejeden súboj som opakoval štyri razy, lebo keď sú proti mne dvaja VIP, jedného zdolám, ale druhý na mňa skúša ťahy. Tak volím opačné poradie a to má šancu na úspech, hoci nie pri premiére. Ideálne je však hrať vo štvorici. Vtedy sa totiž dopĺňajú všetky štyri povolania a hra je prísna – môžete mať vždy iba jedného zástupcu, takže nevyrazia štyria elfovia do boja. Musíte si síce rozdeliť získavané predmety, ale hra vás takto motivuje opakovať misie a zlepšovať. Levelov na opakované chodenie je navyše dosť veľa, Dark Alliance vás motivuje dokončiť misiu aj šesť či osem ráz, vždy na vyššej obtiažnosti. Vtedy sú tuhší nepriatelia, ale aj získané odmeny.

A práve tam čaká najväčšia devíza. Ak si zoženiete dobrú partiu, môžete zdolávať misie, levely, doprajete si aj časom vyššiu obtiažnosť, vylevelujete postavy, zozbierate tisícky peniažkov či výzbroje a bude to fajn. Ale hráč samotár to nemá jednoduché a so zaťatými zubami bude chodiť do ďalšej misie či opatrne dvíhať latku náročnosti. A ešte by ste očakávali na dnešné pomery asi aj jemnejšiu grafiku i drahšiu produkciu. Výhodou hry je nižšia cena už na začiatku oproti AAA titulom, takže sa dá vyskúšať. A ak budete mať pocit, že hra pripomína akčné RPG z čias PS2, nebudete ďaleko. Niektorí pamätníci si možno spomenú na Baldur’s Gate: Dark Alliance. Je možno len škoda, že novšia hra tú starú úplne prekonať nedokáže. Ale partie ju môžu skúsiť.

Distribútor: Wizards of the Coast
Cena: 35 EUR

Komentáre k článku