Reklama

Citroën C3 Aircross nie je drsňákom, poteší však mladú rodinku

Marek Šimunek
91 %
Novej móde SUV a jeho kompaktných súrodencov sa nevyhol ani Citroën, ktorý pripravil niekoľko modelov. Jedným z najmladších prírastkov je Citroën C3 Aircross, ktorý však namiesto pseudo terénnych schopností stavia na praktickú stránku veci.

Výhody

  • priestranný interiér
  • jednoduchý a funkčný head-up displej
  • vydarený svieži dizajn

Nevýhody

  • chýba prekrytie prahov
  • ovládanie klimatizácie pomocou dotykového displeja

Kým mnohé súčasné modely kompaktných crossoverov sa hrajú na imidž drsných SUV, Citroën ide svojim modelom C3 Aircross opačným smerom. Aj napriek odolnému vzhľadu totiž v jeho prípade hrá prím praktická stránka veci.

Môžeme si nahovárať čokoľvek, stále však platí, že pri výbere auta hrá veľmi dôležitú úlohu práve jeho dizajn. Jednoducho sa vám auto musí páčiť. A to, či sa vám páči Citroën C3 Aircross je vždy osobná otázka. Jeho dizajn je iný a nemusí sa totiž páčiť každému.

Pozrite si

Citroën C4 Cactus má konečne poriadny automat

Nemožno mu však zaprieť poriadnu dávku osobitosti a sviežosti. Najmä ak sa pri výbere svojho kúsku nebudete obmedzovať len na základné farebné kombinácie, ale siahnete po odvážnejších odtieňoch, či kombináciách, ktoré automobilka k tomuto modelu ponúka.

Mnou testovaný kúsok bol v pomerne bežnej čiernej farbe, ale aj napriek tomu sa bola radosť na toto auto pozerať. Istú zásluhu na tom majú určite unikátne tvary auta, ale môžem bez obáv povedať, že na unikátnom dizajne sa podpísala aj výrazná červená strecha, alebo prelepy zadných bočných okien, ktoré mne pripomínali sanitku.

Ak sa na dizajn novinky pozrieme podrobne, všimnete si istotne výrazné členenie prednej masky, s ktorým prišli už iné modely tejto francúzskej automobilky. Hornej časti prednej masky dominujú LED svetlá pre denné svietenie, ktoré sú navzájom prepojené prednou maskou s veľkým znakom automobilky.

Auto vďaka tomuto členeniu získava aj napriek svojim kompaktným rozmerom na mohutnosti. Pod týmto prvkom sa nachádzajú hlavné svetlomety. Aj keď Citroën v tomto prípade nepoužil moderné LED svetlá, nevadí.

Pozrite si

Nový Citroën C3 v diesli takmer nežere!

C3 Aircross je totiž jasným dôkazom, že ak je správne navrhnutá parabola pre halogénové svetlá je to podstatne lepšie, ako módna LED technológia, ktorej svietivosť niekedy za veľa nestojí. C3 Aircross totiž svieti vynikajúco aj napriek staršej technológii.

Určité gény SUV je možné badať už pri pohľade spredu, kedy auto stojí akosi vyššie, ako bežné vozidlá a navyše nechýba ani ochranný plast pod prednou maskou. Ten je však v tomto prípade skôr na okrasu, ako by mal plniť reálnu ochrannú úlohu.

Výrazne oplastované sú samozrejme aj bočné línie auta, kde nechýba ochrana blatníkov, ani plastová ochrana prahov. Tá však bohužiaľ nezahŕňa dvere, takže pri nastupovaní si budete musieť dávať pozor na to, aby ste sa nezašpinili. Bumper, ktorý priniesol Citroën C4 Cactus však v tomto prípade chýba úplne. Pri pohľade zboku je jasne viditeľná podstatne vyššia silueta celého auta.

Mňa navyše v tomto prípade zaujali naozaj krásne tvarované zliatinové disky kolies, ktoré pridávajú autu na dynamike. Tento dizajn sa Citroënu naozaj podaril a pre C3 Aircross sadnú kolesá ako uliate.

Plasty evokujúce gény SUV sa samozrejme nevyhli ani zadnej časti, kde nájdeme obrovský plastový nárazník s podobnou ochrannou lištou, ako je tomu vpredu. Aj tu však plní viac menej len okrasnú úlohu.

Svetlá, ktoré sa tvária ako diódové používajú halogénovú technológiu sú malé a umiestnené krásne v okrajoch karosérie. Vďaka tomu pôsobí auto mohutnejšie aj pri pohľade zozadu. Naozaj musím uznať, že patrím do tábora ľudí, ktorí považujú tento dizajn za vydarený. Citroën C3 Aircross ukazuje, ako môže podobne jednoduché auto vyzerať štýlovo a zaujímavo.

Našťastie s moderným dizajnom exteriéru korešponduje aj vydarený dizajn interiéru. Ešte predtým, ako sa dostanem k jeho popisu musím spomenúť jednu vec, ktorá ma okamžite v tomto aute privítala. Napriek kompaktným rozmerom som mal okamžite dojem podstatne väčšieho auta, akým C3 Aircross v skutočnosti je.

Interiér totiž pôsobí priestranne a vzdušne. Navyše aj počas šoférovania sa budete cítiť, ako keby ste sedeli v aute minimálne o triedu väčších rozmerov. Ak sa teda kompaktných áut bojíte z dôvodu strachu pred nedostatkom priestoru, vyskúšajte si C3 Aircross, ostanete milo prekvapení.

Inak je však interiér kombináciou všetkých známych riešení, ktoré sme videli už pri iných modeloch výrobcu. Pôsobí moderne a sviežo a to najmä v prípade, ak sa rozhodnete pre rôzne kombinácie materiálov a farieb, tak ako tomu bolo v prípade testovaného modelu.

Šedé a čierne plastové prvky boli v mojom prípade doplnené o hnedú kožu a sivú látku. Vďaka tomu pôsobí interiér naozaj zábavne a moderne. Budete v ňom teda určite radi sedieť a to nielen vďaka farbám a dizajnu, ale aj vďaka sedadlám. Tie už štandardne ponúkajú neskutočné pohodlie.

Nie, nemajú také bočné vedenie, ako v športových modeloch, ale C3 Aircross ani nie je športovým modelom. Ponúkajú však dostatok priestoru na usadenie a navyše aj komfort, ktorý si budete na cestách užívať. Prekvapivo rovnaký komfort si užijú aj dvaja dospelí vzadu. Aj napriek tomu, že auto je päťmiestne, tretí cestujúci by už veľa priestoru nemal.

Pozrite si

Nový Citroën C3 a jeho ConnectedCam vidia všetko!

Batožinový priestor si môžete podľa potreby upravovať vďaka posuvným zadným sedadlám. Ak teda budete potrebovať viac priestoru na batožinu a vzadu nebude nikto cestovať, riešenie je jednoduché. Navyše sú sedadlá delené v pomere 60:40.

Samotné členenie palubnej dosky je v tomto prípade veľmi podobné práve modelu Citroën C3. Nechýba teda veľký volant, ktorý aj napriek rozmerom ponúka pohodlné držanie. Vďačí za to najmä ideálnej hrúbke. Samozrejme priamo na ňom nájdete ovládanie hlasitosti a iných funkcií multimediálneho systému. Ovládanie palubného počítača je už štandardne umiestnené na páke ovládania stieračov a ovládanie tempomatu pod volantom.

Toto riešenie je už staré niekoľko desiatok rokov, ale to nemení nič na tom, že je jednoducho pohodlné. Osobne sa mi tempomat ovláda na modeloch Citroën najlepšie a to aj napriek tomu, že rovnakú páčku nájdete aj v autách z roku 2000.

Prístrojový panel ponúka štandardné usporiadanie, teda analógový otáčkomer a tachometer a rovnako ručičkové ukazovatele teploty motora a množstva pohonných hmôt. Jednoduché, ale funkčné riešenie, ktoré je určite lepšie, ako snaha o maximálnu digitalizáciu, ktorej výsledkom je nedostatok zobrazených údajov.

Medzi budíkmi nájdeme jednoduchý displej palubného počítača. Citroën si určite zaslúži pochvalu za to, že napriek malým rozmerom displeja umožňuje zobrazenie veľkého množstva údajov. Okrem spotreby, nájazdu kilometrov a iných údajov tu napríklad vidíte aj presne nastavenú rýchlosť tempomatu, alebo zaznamenanú dopravnú značku.

Nad prístrojovým panelom sa nachádza ešte jedno prekvapenie. Tým je head-up displej. Je teda jasné, že toto nie je úplne základný model. Cena testovaného kúsku totiž bola 22 040 €, čo nie je na túto kategóriu áut málo. Ale späť k prekvapeniu.

V tejto triede nie je head-up displej zvykom a tak som ostal milo prekvapený, keď som ho zbadal. Jedná sa síce o jednoduchšie riešenie, kedy sú informácie premietané na malé sklíčko priamo nad prístrojovým panelom, ale napriek tomu je to v skutku funkčné.

Displej zobrazuje údaj o rýchlosti, zistenú dopravnú značku a nastavenú rýchlosť tempomatu. V prípade navigácie sa na ňom zobrazia aj samotné navigačné pokyny. Jeho grafika je jasná a prehľadná. Mňa však potešila jedna vlastnosť, s ktorou majú pomerne často head-up displeje problém. Tento som bez problémov videl aj v momente, keď som mal na očiach polarizačné okuliare.

Častokrát sa totiž môže aj v prémiových automobilkách stať, že máte naozaj vydarený head-up displej, ale v momente, keď si nasadíte polarizačné okuliare neuvidíte nič, alebo len veľmi málo. Za toto patrí Citroënu určite palec hore.

Podobne, ako iné modely Citroën, aj C3 Aircross používa na kompletné nastavenie auta veľkú obrazovku multimediálneho systému. Viem, je to už dávno, čo sa ovláda klimatizácia prostredníctvom tejto obrazovky, avšak stále si na to neviem zvyknúť. Je to nekomfortné a navyše reakcie nie sú moc rýchle.

Oveľa príjemnejšie by bolo, ak by pod týmto displejom bol samostatný panel pre nastavenie teploty. Našťastie rýchlu zmenu teploty môžete vykonať aj po kliknutí na ikonu nastavenej teploty. Podrobné nastavenia však nájdete až v samostatnej sekcii pre klimatizáciu. Navyše toto rýchle nastavenie nie je dostupné v prípade, ak máte smartfón pripojený prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto, ktoré systém plne podporuje. V tejto situácii musíte vždy vyvolať sekciu pre nastavenie teploty a následne si upraviť teplotu. Je to zložité a za jazdy nekomfortné.

Samotný systém však ponúkne všetko potrebné a tak okrem spomínaného pripojenia smartfónu prostredníctvom najnovších technológií tu nájdete aj jednoduché pripojenie prostredníctvom Bluetooth, navigáciu s online vyhľadávaním cieľov, alebo podrobné nastavenia asistenčných systémov a celého auta.

Jediným obmedzením sú už spomínané pomalšie reakcie, s ktorými tento systém bojuje už od svojho uvedenia. Rýchlosť odozvy sa oproti prvým verziám síce výrazne zvýšila, no aj napriek tomu jej ešte malý krôčik k dokonalosti chýba.

Inak však nemám prakticky interiéru čo vytknúť, snáď len chýbajúce miesto na odloženie pohárov. To však bola daň za príplatkové bezdrôtové nabíjanie smartfónu, ktorým bol testovaný kúsok vybavený. Tiež som sa čudoval, na čo je ten otvor pred spolujazdcom. Potom som si tam však umiestnil okuliare a držali ako priklincované.

Pohľad pod prednú kapotu prezrádza, že sme v roku 2018. Žiadne štyri valce sa totiž v tomto prípade nekonajú. Nájdete tu však vcelku vydarený benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 81 kW / 110 k. Možno si poviete, že to nie je veľa, ale Aircross je vskutku ľahké auto, takže dynamiky ponúka dostatok, aj napriek nižšiemu objemu.

Testovaný kúsok bol spriahnutý s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Tá síce svojou rýchlosťou nemôže konkurovať aktuálnym dvojspojkovým automatom, ale na defenzívnejšiu jazdu bohato postačuje. Navyše v prípade potreby nechýba možnosť manuálneho radenia a to dokonca so správnou orientáciou. Smerom dopredu znižujete a smerom dozadu zvyšujete prevodový stupeň.

Prekvapením je apetít tohto unikátneho vozidla. Výrobca udáva priemernú spotrebu 6,6 l/100km, pričom moja hodnota sa zastavila na 6,3 l/100km. Citroën C3 Aircross je teda jedným z mála áut, ktorých výsledná spotreba je nižšia, ako výrobcom udávaná hodnota.

Navyše v prípade jazdy mimo mesta po okresných cestách a dodržiavaní limitov nie je problém klesnúť aj pod päť litrov na sto! To je hodnota, ktorá bola donedávna výsadou len naftových motorov. Jedine v prípade jazdy v meste, alebo na diaľnici sa bude spotreba šplhať bližšie k hranici deviatich litrov.

Po stránke podvozku asi nikoho neprekvapí, ak poviem, že pri ostrom prejazde zákrut sa C3 Aircross nakláňa. Je to jednoducho daň za jeho stavbu tela. Na koniec toto auto ani nie je určené na dynamickú jazdu. Podvozok je doslova stavaný na naše cesty a vďaka komfortne naladenému pruženiu bez odvrávania odfiltruje väčšinu nerovností.

Problém mu robia len veľké priečne nerovnosti, kde už začujete v interiéri silnejšie buchnutie. Našťastie spomínané pohodlné sedadlá vás ochránia a vy tak okrem zvuku v podstate nebudete cítiť nič iné. Práve preto sa Citroën C3 Aircross hodí najmä kľudnejším vodičom, ktorí nemajú potrebu jazdiť dynamicky.

Aj napriek tomu, že sa Citroën C3 Aircross tvári ako SUV, jeho hlavnou výhodou je dostatok priestoru a najmä pohodlia v rámci pôdorysu, na ktorom stojí. Navyše by som v jeho prípade ani neuvažoval nad naftovou motorizáciou. Benzín v spojení s automatom ponúka komfort a aj úspornú jazdu. Teda za predpokladu, že denne nejazdíte tisícky kilometrov. V tom prípade však asi nebudete nad Citroënom C3 Aircross ani rozmýšľať.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.