Citroën Berlingo nie je najkrajšie, ale zamilujete si ho

Keď sa povie Citroën Berlingo, mnohí si predstavia malú dodávku, inak to nebolo ani v prípade mojej manželky. Keď som jej však dovolil chvíľku si toto obľúbené auto zašoférovať, hneď zmenila názor. Berlingo totiž v mojich očiach stále ostáva hlavne praktickým rodinným autom.

Naše hodnotenie

87%
0 100

Klady

  • vynikajúce odhlučnenie kabíny
  • priestranný interiér
  • moderné asistenčné systémy

Zápory

  • chýba odkladacia schránka medzi prednými sedadlami
  • nevhodne umiestnený USB port pre pripojenie smartfónu

Jednou vetou

Citroën Berlingo je jednoducho autom, ktoré vďaka jeho praktickosti budete chcieť, či ako otec rodiny, ktorá sa do neho bez problémov pobalí na veľkú dovolenku, alebo ako vodič, ktorý má rád vysoký posed a občas potrebuje previesť väčší náklad, je to jednoducho láska do každého počasia.

Asi nie som jediný, kto považuje Berlingo za doslova symbol. Jednoducho je to po všetkých stránkach neskutočne praktické auto, ktoré ponúka tak veľa priestoru pre posádku, ako aj praktické využitie pri prenášaní nákladu. Samozrejme tieto svoje obrovské plusy ťaží Berlingo najmä zo svojho tvaru. Áno je to krabica, a aj to nové je krabica, ale aj napriek tomu má výhody, ktoré sa nedá nemilovať.

Nové Berlingo prichádza na trh v skupine s dvoma ďalšími modelmi. Jedným je Peugeot Rifter a druhým Opel Combo. Je to vždy vec názoru, ale podľa mňa je Berlingo z tejto trojice na prvý pohľad po stránke dizajnu najmenej lákavé. Jednoducho nie je tak vyvážené ako Rifter a tvary, ktoré poznáme zo súčasných modelov Citroën sa na Berlingo až tak nehodia.

Je to však len vec zvyku, určite sa nedajte oklamať fotografiami. Mne samému sa nejako extrémne nepáčilo, ale potom, ako som si ním strávil celý týždeň, som mu prišiel na chuť. Ak sa teda nepotrebujete na niečo hrať, ale v prvom rade hľadáte pohodlné a priestranné auto, Berlingo musíte skúsiť.

Pozrite siCitroën Berlingo nie je dodávkou, ale rodinným autom

Prvky známe z modelov ako Citroën C4 Cactus, alebo Citroën C3 Aircross sú jasne viditeľné najmä v prednej časti. Rozdelenie svetiel na denné LED svetlá umiestnené samostatne a veľké reflektory halogénových svetiel mne osobne nejako na Berlingu nesedí. Tu sa mi viac pozdávala predchádzajúca generácia.

Osobne si myslím, že s úlohou popasovať sa s tvarmi karosérie lepšie zvládol Peugeot pri svojom kúsku Rifter. Každopádne je to tak, či tak vec vkusu, čo sa páči mne, sa nemusí páčiť inému a naopak.

Ako som už spomínal pri iných modeloch Citroën aj v tomto prípade však platí, že aj napriek použitiu staršej halogénovej technológie v prípade hlavných svetiel sa Berlingo nemá za čo hanbiť. Je to najmä vďaka priestranným parabolám.

Citroën Berlingo tak svieti ako o život. Samozrejme svetlo nie je tak príjemné biele, ale báť sa v noci určite nebudete. Navyše nechýba ani statické prisvetľovanie do zákrut, ktoré funguje naozaj skvelo.

Pozrite siCitroën C4 Cactus má konečne poriadny automat

Pri pohľade z boku si môžete všimnúť ďalší známy prvok z iných modelov značky. Je ním ochranný pás Airbump, ktorý však v tomto prípade plní skôr takú okrasnú funkciu. Pri niektorých situáciách na parkovisku vám však môže zachrániť lak na dverách.

Čo je a vždy bola obrovská výhoda Berlinga oproti iným bežným autám je dvojica posuvných dverí. Ak máte doma malé ratolesti, ktoré musíte pravidelne umiestňovať do detskej sedačky, práve vďaka týmto dverám budete nové Berlingo milovať.

Aj keď to na prvý pohľad nie je vidieť, aj bočné posuvné dvere sa dočkali veľkej inovácie. Tou je možnosť stiahnuť okno. Doposiaľ sa zadné okná dali len vyklápať, čo nebolo ani zďaleka tak praktické. Teraz si konečne okno môžete plnohodnotne a dokonca aj elektricky stiahnuť.

Zadná časť si ponechala najviac z predchádzajúcej generácie. Samozrejme sú tu iné svetlá, ale krabicový tvar, ktorý je veľkou výhodou, ak potrebujete prenášať väčšie náklady ostáva v prípade Berlinga zachovaný. Práve vďaka nemu môžete do kufra vložiť skutočne veľa nákladu.

Pri konfigurácii nového Berlinga máte podobne, ako v minulosti k dispozícii možnosť výberu medzi bežnými a dvojkrídlovými zadnými dverami. V prípade tých veľkých výklopných zadných dverí musíte dbať na to, aby ste sa s autom nepostavili príliš blízko k stene. Vtedy sa môže stať, že dvere nebudete vedieť naplno otvoriť.

Na druhú stranu pri cestách za dobrodružstvom práve tieto zadné dvere poslúžia ako vynikajúca ochrana pred nepriaznivým počasím, ako je napríklad dážď a podobne. Vedeli by o tím rozprávať majitelia predchádzajúcich generácií Berlinga, ktorí radi chodia na ryby, alebo na výlety.

Tiež však môžete využiť otvorenie zadného okna, ktoré sa otvára samostatne. Malé predmety tak môžete do kufra vložiť bez toho, aby ste otvárali celé zadné dvere. Práve toto riešenie sa hodí v stiesnených podmienkach.

Podobne, ako v minulosti, aj nové Berlingo prichádza s pomerne jednoduchou paletou motorizácii. Na výber tak je jeden benzínový a jeden naftový motor s niekoľkými výkonovými verziami. Novinkou je však možnosť vybaviť Berlingo osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Pozrite siCitroën C3 Aircross nie je drsňákom, poteší však mladú rodinku

Ja som mal na test najvýkonnejšiu naftovú verziu. Teda motor s výkonom 130 koní a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Berlingo skutočne potrebuje minimálne takto výkonný motor. Osobne by som privítal ešte aj výkonnejšiu verziu, ak by bola k dispozícii.

Veľmi sa však teším na možnosť vyskúšať si Berlingo vybavené automatickou prevodovkou, keďže práve tá mi v prípade tohto auta v minulosti veľmi chýbala. Áno, bola k dispozícii robotizovaná prevodovka, tá sa však s pohodlím štandardnej automatickej prevodovky nedá porovnávať.

Na druhú stranu manuálna prevodovka v prípade Citroënu Berlingo je vydarená. Jej dráhy sú presné, aj keď pomerne dlhé. Veľkou výhodou je umiestnenie radiacej páky vysoko na prístrojovej doske. Vďaka tomu je radenie rýchlostí ešte o niečo pohodlnejšie.

Čo sa samotných jazdných vlastností týka, je asi každému jasné, že Berlingo nie je auto, s ktorým by ste „rezali“ zákruty. Nakláňa sa o niečo viac, ako iné vozidlá, ale nebojte sa, nie je to nič hrozné.

Podvozok je dostatočne komfortný aj na naše cesty, jedine veľká priečna nerovnosť dokáže Berlingo trochu rozhodiť a do kabíny sa vtedy ozve nejaké to buchnutie. Čo mňa osobne veľmi prekvapilo je odhlučnenie. Najmä oproti predchádzajúcej generácii je nové Berlingo príjemne tiché auto. A to platí aj v prípade testovanej naftovej motorizácie.

Podobne radikálne ako exteriér a motory sa v prípade nového Berlinga zmenil aj interiér. Aj keď koncepcia ostala v jeho prípade zachovaná, dá sa povedať, že neostal kameň na kameni. Samozrejme si aj nové Berlingo zachováva všetko to dobré z predchádzajúcej verzie.

Nájdete v ňom tak doslova tonu odkladacích priestorov. Bez akýchkoľvek obmedzení si budete môcť odložiť všetky svoje veci. Osobne mám veľmi rád najmä tú veľkú poličku nad prednými sedadlami. Ak často nosíte so sebou niekoľko papierov, nie je lepšie miesto na ich odloženie.

Samozrejme okrem nich nájdete aj priestranné odkladacie priestory v dverách, v palubnej doske a tiež v schránke pred spolujazdcom. Tá je navyše podstatne hlbšia, ako by ste možno predpokladali, keďže sa Airbag spolujazdca pri novom Berlingu presťahoval do hornej časti.

Sklopením zadných sedadiel a spolujazdcovho sedadla tak môžete prenášať skutočne veľmi dlhé predmety. Variabilita interiéru teda v prípade Berlinga ani náhodou nezaostáva za svojim predchodcom.

Čo mi chýbalo bola veľká odkladacia schránka medzi sedadlami, ktorú poznám z predchádzajúcej verzie Citroënu Berlingo. Nie, že by mi jej priestor nejako extrémne chýbal, miesta na odloženie je dosť, ale takto je medzi dvoma sedadlami zbytočne veľké miesto, ktoré ostáva nevyužité.

Potešením je aj poriadna výbava po stránke asistenčných systémov. Svoj Citroën Berlingo tak môžete mať vybavený napríklad adaptívnym tempomatom, head-up displejom, alebo systémom pre varovanie pred opustením jazdného pruhu. V ponuke nechýba ani sledovanie mŕtveho uhla, alebo parkovacia kamera.

Nové Berlingo dokáže vďaka týmto systémom samostatne zaparkovať, prípadne minimalizovať poškodenie, ktoré by hrozilo v prípade dopravnej nehody. Disponuje totiž aj systémom aktívneho brzdenia. Berlingo sa tak po stránke bezpečnosti a asistenčných systémov vyrovnáva ostatným modelom značky.

Teším sa, že Citroën v prípade nového Berlinga zachoval ovládanie klimatizácie prostredníctvom samostatného panelu na prístrojovej doske. Je to jednoduchšie a prehľadnejšie ovládanie, ako v prípade ovládania prostredníctvom dotykového displeja.

Ten ponúkne uhlopriečku 8“ a nájdete v ňom okrem všetkých štandardných vlastností, ako je navigácia, alebo Bluetooth aj podporu pre pre pripojenie smartfónu tak prostredníctvom technológie Mirrorlink, ako aj prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto.

Okrem toho nájdete pod panelom klimatizácie aj pomerne veľký odkladací priestor pre váš smartfón, v ktorom nechýba ani jeho bezdrôtové nabíjanie. Škoda, že v tomto mieste Citroën neumiestnil ešte jeden USB port pre pripojenie smartfónu.

Ten sa totiž nachádza iba v pravej časti multimediálneho displeja. Ak budete mať pripojený smartfón prostredníctvom USB, bude vám tak v interiéri občas prekážať kábel. Druhý USB port sa síce nachádza v odkladacej schránke pred spolujazdcom, avšak ten nie je možné využiť na pripojenie k multimediálnemu systému, len na nabíjanie smartfónu.

Verdikt

Ako vidíte Citroën Berlingo prešiel poriadny kus cesty. Z malej dodávky sa stalo takmer dokonalé rodinné auto. Preto si myslím, že nie sú namieste predsudky o tom, že Berlingo nie je autom pre rodinu. Má na to totiž všetky predpoklady a navyše ak si raz vyskúšate jeho priestrannú a hlavne praktickú kabínu, okamžite pochopíte, prečo som z neho tak nadšený. Citroënu však patrí ešte pochvala za to, že nezabudol ani v prípade Berlinga na moderné asistenčné systémy a technológie, ktoré ľudia milujú.

Komentáre k článku