Biomutant mieša akčnú RPG s kung-fu, apokalyptickou sci-fi a hlodavcami

Ste pripravený zažiť svet, kde idete bojovať s kung-fu hlodavcom proti iným mutáciám a zachrániť Strom života?

Naše hodnotenie

75%
0 100

Výhody

  • nádherný farebný svet plný mutácií
  • vývoj postavy a jej výbavy
  • morálne rozhodnutia a tvarovanie charakteru
  • súbojový systém dáva veľa možností
  • rébusy oživujú zväčša akčnú hrateľnosť
  • solídna dĺžka a rozloženie sveta

Nevýhody

  • príbeh sa po čase vytratí, dialógy zovšednejú
  • v druhej polovici nabehne rutina
  • nepriatelia sa často zbabelo liečia

Jednou vetou

Nečakane dobrá akčná RPG s pekným atmosférickým svetom plnom boja o prežitia, frakcií, sci-fi mágie i kung-fu.

Vo svete videohier je stále ťažké nájsť dobré nové nápady. Niekedy si tak tvorcovia pomôžu tým, že miešajú tie staré osvedčené. Biomutant sa rozhodol vložiť do žánru akčnej RPG množstvo dobrých prvkov a ponúka svieži mix akcie, RPG, svet plný netradičných obyvateľov i nevyhnutný konflikt.

ZDROJ | THQ Nordic

Výber bizarnej postavy

Ako správna RPG vás na začiatku trošku trápi vlastnými rozhodnutiami pri tvorbe postavy. Môžete si vybrať typ bojovníka a unikátnym spôsobom mu rolujete jeho vlastnosti – ovládate kurzor v kruhu a dá sa vložiť na ľubovoľné miesto, no to určuje, či bude mať váš akčný borec viac sily, vitality, mágie alebo obratnosti.

Je to pekná alternatíva k čisto číselným tvorbám postavy, kde sa paprete so štatistikami – umiestnením kurzora si viete zvážiť, k akému typu bude postava inklinovať. Grafické znázornenie kruhu je jednoduché, ale efektné – ak ste vľavo hore, máte akčného jedinca s veľkým životom, ale minimom charizmy, intelektu či agility. Hra využíva túto formu cez titulnú mutáciu.

Nechýba ani tradičný výber povolania, takže stále máte kontrolu nad tým, akým štýlom budete chcieť hrať a najmä sa zamerať na súboje: preferujete skôr dva rýchle meče, boj na blízko alebo poriadne rangera s ďalekonosnými projektilmi?

Aby bol výber postavy kompletný, volíte si aj jeho charakter celkom efektne v teréne. Vydáte sa na cestu a na prvej križovatke vás čaká rozhodnutie, či sa prikloniť ku svetlej alebo tmavej strane. A dokonca môžete aj váhať a to sa zobrazí na vašom charaktere v štýle „čiastočne temný“ (moja voľba). Je to výborný postup, lebo v tomto svete nie je nič úplne čiernobiele a aj vaša postava môže byť rôznorodá.

Prvá hodina slúži ako tutoriál a prvé videá vám ukážu, čo vás približne čaká. Na jednej strane priama cesta, stretnete prvé postavy, učíte sa bojovať a nasajete atmosféru sveta. V dôsledku ekologickej katastrofy vidíte, že veľa vecí sa výrazne zmenilo.

Veľká korporácia začala hádzať odpad do vôd, príroda sa otočila proti nej a výsledkom je svet, ktorý má jasné pozostatky civilizácie: budovy, bunkre, elektrické stĺpy, ale zároveň sa už príroda stihla rozmáhať do bujného stavu vegetácie a… mutácie.

ZDROJ | THQ Nordic

Veľa vecí tu akosi nesedí či…?

Mutácie podobne ako vo svete X-Menov prinášajú pestré variácie na všeličo známe. Či ide o hlavnú postavu, ktorá pripomína zväčšeného hlodavca cez rôzne vedľajšie bláznivé postavičky, alebo aj ďalších obyvateľov sveta, nečakajte bežné stvorenia.

Mutácia sa podpisuje na flóre (nájdete dychberúce miesta bujnej vegetácie) i faune (niekoľkohlavé príšery, tvrdí bossovia či poradcovia). Svet je rozhodne iný ako v The Last of Us a iných postapokalyptických tituloch, kde sa rýchlo vniesla temnota, krvilačnosť a drsný survival. Niežeby sa tu nebojovalo o prežitie a neexistovali rozličné frakcie, ale aspoň samotný svet pôsobí farebne, láka vás na objavovanie a nezáväzné potulky.

Príbeh je na začiatku hutný a skáče aj do minulosti, aby rozpovedal legendu o strome života. Neskôr sa však vráti do súčasnosti a nastúpi hľadanie rozmanitých frakcií, ktoré majú svoje ciele a vedú medzi sebou vojny. Približne po hodine vám istý mudrc jasne načrtne kde sa ktoré frakcie nachádzajú a o čo im ide. Môžete sa spolčiť s jednou z nich, ale potom budete stáť proti inému kmeňu.

Pritom je zaujímavé sledovať zhodný cieľ oboch kmeňov: poraziť štyroch Worldeaters, ktorý ohrozuje svet. Akurát jeden kmeň by chcel ostatné klany zjednotiť a ísť do boja, zatiaľ čo druhý by ich rád ovládol a s ich silami i armádami sa pustil do akcie. Ťažko povedať, ktorý spôsob je lepší: ale hra vám morálne neradí a nechá sa rozhodnúť na vlastnú päsť.

Je však škoda, že zatiaľ čo príbeh sa rozbieha v pútavom štýle, rýchlo opadne príbehová línia a zúži sa na boj s Worldeaters či eventuálne inými klanmi. Prestane vás vodiť za ruku, naopak, chce vám dať väčšiu voľnosť rozhodnúť sa čo budete robiť. Po prvej hodine to platí maximálne: sami sa rozhodnete, ktorý klan navštívite ako prvý a čomu dáte prednosť. Ale tam sa zároveň aj vytráca pevná linka.

ZDROJ | THQ Nordic

Svet vám dá voľnosť, ale aj výzvy za rohom

Na druhej strane nezleziete z cesty do módu absolútnej voľnosti a že by ste netušili čo máte robiť. Máte pocit z postupu, lebo vás jednotlivé kmene či misie k niečomu vedú. A ako to v RPG hrách býva, boj s príšerami sa odmení v podobe vyššieho levelu a makačke na vylepšovaní postavy.

Ide o zbrane, aj samotného hrdinu a úloha znie jasne: slabí jedinci nemajú veľmi šancu prežiť keď narazia na silných borcov a preto musia ísť neraz trénovať, aby sa po istej ceste mohli niekam vydať. Za každý level dostanete 10 bodov na investíciu do štatistiky a môžete sa zamerať na jednu-dve vybrané alebo skúsiť budovať univerzála.

Nebudete však meniť štýl determinovaný prvotnou voľbou povolania, lebo hoci môžete využívať rôzne zbrane, schopnosti sa viažu k systému aury, temnej a svetlej strane, aj budovaní morálky. Sami sa rozhodnete či budete dobrák alebo sa vykašlete na fajn skutky. Alebo zvolíte nezaradeného hrdinu: raz ničí, inokedy pomáha.

Čo odlíši Biomutanta od iných hier, sú súboje. Miešajú sa mnohé elementy súčasne: vaše zbrane i schopnosti rozširuje aj tzv. Wung-Fu. Pomerne akčný systém nemá ďaleko od frenetických akcií ako Devil May Cry, kde sa snažíte mastiť mečom a strieľať súčasne.

Biomutant sem navyše vkladá ešte aj bojové umenia. Systém meča či streľby zvládnete cez pár tlačidiel, ale ak chcete ísť do mocných úderov, budete sa učiť postupnosti ako v Mortal Kombat. Napríklad stlačíte dve tlačidlá, môže sa objaviť ešte tretie a buuuum, vtedy sa zasadí majestátny úder, rýchla paľba či lietanie vo vzduchu.

Je to efektný štýl, ktorý vás bude stáť zväčša tri tlačidlá v správnom čase – a akurát ten sa musíte naučiť vyhodnotiť. Na začiatku je to trošku ťažkopádne, lebo sa učíte, kedy stlačiť to tretie, ale keď nájdete potrebný grif, užijete si tento štýl naplno.

ZDROJ | THQ Nordic

Mutácie v boji, aj praxi

Ale do súbojov zasiahnu aj mutácie z rôznych kategórií. Psi-schopnosti pripomínajú mágiu, ktorá môže byť akčná (oheň, ľad, levitácia) a odráža sa v nej zvolená aura, ktorá reflektuje vašu charakteristiku, či ste dobrí alebo zlí. Na auru vplývajú od prvých minút aj rozhodnutia v dialógoch či riešenia situácií. Psi-schopnosti si pýtajú psi-body.

Biogenetika je druhá oblasť, ktorá doručí špeciálne schopnosti ako mohutný skok, toxickú tekutinu či iné pomôcky vhodné do terénu. Alebo aj vyššiu mieru defenzívy vďaka ochrane pred určitým elementom. Na ich získanie treba zase bio-body z nepriateľov či nukleárnych budov. Biomutant sa snaží mutácie a pretvorený svet využiť čo najlepšie aj do hrateľnosti, aby nepôsobili mutácie len ako dizajnové pozlátko, ale reálne mali vplyv na hrateľnosť a narážali ste na niečo tematické na každom kroku.

A v tomto smere hra funguje dosť dobre. Hoci v jadre je to akčná RPG s osobitými rozšíreniami, vie si nájsť vlastné systémy a neraz pôsobí originálne. Je škoda, že v neskorších fázach sa vytrácajú silné scenáristické momenty či dialógy zo začiatku. Ale to je aj daň za otvorený svet – dostávate tu Strom života v strede sveta a štyri regióny, kde sa môžete realizovať, presúvať na vozidle či teleportovať na mape vo svoj prospech.

Je fajn, že môžete skákať podľa chute, no kto má záujem, zoberie si rýchly čln či mechanickú mašinu a fičí aj 20 minút naprieč mapou sveta. Neskôr objavíte pomocníka, podporuje vás aj pichnutím injekcie či paľbou v boji a slúži aj ako tlmočník. A aby ste stále iba nebojovali, už od prvých kapitol sa objavujú malé rébusy, kde sa snažíte zložiť isté skladačky, ale na riešenie musíte využiť limitovaný počet ťahov.

Krásny farebný zmutovaný svet

Grafická paleta využíva spomínané mutácie a svet je svieži, pestrý a postupne si zvykáte na rôzne obmeny postavičiek. Milí mutanti, veľké ozruty, čaká vás všeličo. Čo je výrazne odlišné a neprehliadnuteľné, to je hlas rozprávača, ktorý komentuje prakticky celú hru.

Dokonca supluje aj dialógy a často hovorí o postavách v tretej osobe – napríklad, že „hrdina sa niekam vydal“ alebo že „táto postava vám poradila, aby ste prešli na iný kus mapy“. Je to spočiatku bizarné počúvanie, lebo chlapíkov hlas možno očakávate na začiatku hry, ale že sa vám ozýva neustále v príbehových misiách, je po čase dosť čudné. Ale jeho kvalitne vybraný hlas vás vedie do minulosti, využíva sa vo flashbackoch, prítomnosti i konfliktoch. Tvorcovia využili iný štýl – sčasti mi pripomenul The Last Campfire, no zatiaľ čo tam rozprávala melancholická žienka, tu skôr rozvážny muž.

Biomutant je nová značka, ktorá sa rozhodla naskočiť do súčasného fenoménu otvorených RPG svetov dosť šikovne, a to odlišným hrdinom, pútavým svetom i bohatým súbojovým štýlom. Na 30 hodín to celkom stačí.

Distribútor: THQ Nordic
Cena: 55 EUR

Komentáre k článku