Audi Q5 Sport 50 TFSI e quattro – najuniverzálnejší plug-in hybrid v hre

Odchádzajúce Audi Q5 TFSI e síce v najbližších mesiacoch nahradí nová generácia s podtitulom 2021, no nami testovaný kúsok rozhodne nepatrí do starého železa. Naopak, ponúka náhľad do budúcnosti, v ktorej si už snáď iné, ako plug-in hybridné SUV do mesta ani nekúpite.

Naše hodnotenie

89%
0 100

Výhody

  • praktické SUV na každú príležitosť
  • skvelý hybridný výkon a spotreba
  • dokonalé pohodlie bez ohľadu na terén

Nevýhody

  • ovládanie infotainment systému
  • chcelo by to viac asistentov, senzorov a kamier

Jednou vetou

Audi Q5 Sport 50 TFSI e quattro patrí medzi autá, do ktorých môžete sadnúť s akýmikoľvek očakávaniami a napriek tomu vás nesklame, či už fandíte ekológii, praktickosti, výkonu, luxusu či miernemu off-roadu.

Elektrifikované Audi nám v redakcii nie je vôbec cudzie. Napokon, plug-in hybridné SUV Audi Q5 Sport 50 TFSI e quattro si v našej redakcii v podstate „podalo kľučky“ s plug-in hybridnou luxusnou limuzínou Audi A6 55 TFSI e quattro. Aj keď toho majú po stránke dizajnu, technológií a výbavy mnoho spoločného, v praxi ide o diametrálne odlišné a v oboch prípadoch unikátne kúsky, za ktorými sa oplatí obzrieť nielen milovníkom ekologickejšej mobility.

Ekologický elegán, aj praktický off-road

Audi Q5 patrí aj v klasickej verzii so spaľovacím motorom medzi autá, ktoré klamú telom. Na prvý pohľad totiž môže q-päťka pôsobiť ako ďalšie luxusné mestské SUV, ktoré by v akomkoľvek teréne okamžite stratilo dych. Pod elegantným dizajnom však Audi Q5 ukrýva zaujímavé vychytávky pripravené na každý terén, k čomu sa navyše vo verzii TFSI e pridáva ešte o niečo dynamickejší jazdný charakter

V našej redakcii sme mali možnosť testovať variant Sport 50 TFSI e quattro, ktorý pod kapotou kombinuje 2-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 185 kW s elektromotorom s výkonom 105 kW. Tento hybridný pohon dáva modelu Q5 celkový kombinovaný výkon 220 kW a krútiaci moment 450 Nm.

Keďže navyše ide o model s podtitulom quattro, tento pohon dáva do pohybu v prípade potreby všetky štyri kolesá. Systém quattro je v tomto prípade navyše skombinovaný s pneumatickým pružením adaptive air suspension, ktoré dokáže tlmiť pohyb každého kolesa individuálne a meniť svetelnú výšku celého vozidla až v piatoch úrovniach, od dynamik, cez allroad až po lift/offroad.

Ktorý režim jazdy si vyberiete v prípade podvozku, je iba na vás rovnako, ako výber jazdného režimu. Audi Q5 totiž môžete nechať jazdiť v hybridnom, ale aj čisto elektrickom režime „EV“. Ako to už však v prípade väčšiny plug-in hybridných modelov býva, tento režim je vzhľadom na kapacitu batérie 14,1 kWh vhodný skôr na kratšie úseky. Ak si chcete batériu ušetriť na neskôr, siahnuť môžete po treťom režime „Battery Hold“, v ktorom sa elektrický pohon úplne vypne.

Podľa oficiálnych parametrov by mala Audi Q5 zvládnuť prejsť na jedno nabitie v čisto elektrickom režime zhruba 39 až 45 kilometrov. Nám palubný počítač pred prvou jazdou hlásil sebavedomý odhad 52 kilometrov, no túto vzdialenosť sa vám podarí prejsť na elektrinu len v skutočne ideálnych podmienkach aj napriek tomu, že priemerná spotreba v našom teste dosahovala 22,5 kWh.

Oficiálne rozpätie dojazdu však skutočne odpovedá realite a tak sa Audi Q5 radí medzi modely, ktoré vám budú aj v plne elektrickom režime stačiť na kratšie každodenné jazdy po meste a okrskoch. V režime hybrid sa elektrický pohon stará o podporu pri zrýchlení, ako aj o zníženie spotreby a treba povedať, že túto úlohu si odvádza na výbornú. Dlhodobá kombinovaná spotreba sa na konci nášho testovania ustálila na 5,5 l a 10,1 kWh na 100 kilometrov.

V jednoduchosti je krása?

Aj keď je Audi Q5 prešpikované zaujímavými technológiami, v jeho interiéri to v porovnaní s konkurenciou až tak nevidieť a ak ste už sedeli v iných modeloch tejto značky, nečaká vás žiadne prekvapenie. Na jednej strane si tak nemusíte zvykať na nič nové, pri jazde vás nebudú rozptyľovať žiadne zbytočné digitálne vychytávky a nadbytočné funkcie. Na druhej strane digitálny kokpit a infotainment niekedy pôsobí možno trochu zbytočne konzervatívne.

Príkladom tejto zbytočnej jednoduchosti je v našej výbave prítomný MMI Navigation plus infotainment systém pozostávajúci z 8,3“ obrazovky, dotykovej plochy MMI touch a otočného ovládača pod ňou. Samotná obrazovka slúži len na zobrazovanie obsahu, nepodporuje dotykové ovládanie. Na prepínanie položiek na nej slúži otočný ovládač a dotyková plocha, ktorú využijete najmä pri písaní adries, kedy systém spoľahlivo rozpoznáva písané písmo.

Nepatrím medzi tých, ktorí by radi ovládali všetky prvky auta pomocou dotykovej obrazovky, práve naopak. Počas jazdy je ovládanie otočnou korunkou praktické a zrejme aj bezpečnejšie. Pokiaľ však chcete v bezpečí na parkovisku zadať do navigácie adresu, ktorú by ste inak pomocou dotykovej obrazovky naťukali v priebehu niekoľkých sekúnd, radosť z tohto spôsobu ovládania infotainmentu vás rýchlo prejde.

Pozrite si5 dôvodov, prečo je Audi A6 55 TFSI e quattro limuzína, ktorú vám budú závidieť

Súčasťou stredovej konzoly je aj bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny a Audi samozrejme nezabudlo ani na USB port slúžiaci na pripojenie smartfónu k infotainment systému cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Aj pri nich si samozrejme budete musieť zvyknúť na nedotykové ovládanie, aj keď ich prostredie na ovládanie dotykom doslova láka.

Vo výbave modelu mi napokon trochu chýbalo aj 360-stupňové pokrytie okolia kamerami. Pri pohybe v úzkych priestoroch vám totiž pomôžu iba senzory a prípadne aj zadná cúvacia kamera. Na rozmery auta som si však ešte len začal zvykať až na konci nášho testovacieho týždňa, počas ktorého som sa v istých situáciách radšej musel vyhýbať miestam,  na ktoré s inými modelmi zvyčajne nemám problém chodiť. V zhruba 4,66 x 1,89-metrovom SUV by sa viac kamier skutočne hodilo.

Stvorený pre všetkých, pripravený na všetko

Mnoho ľudí siaha po modeloch zo segmentu SUV okrem iného aj kvôli očakávanému zvýšenému komfortu jazdy, čo však nemusí byť pravidlom. Jazda v Audi Q5 je najmä vďaka dynamickému podvozku nesmierne pohodlná pre všetkých pasažierov, k čomu sa navyše pridáva množstvo priestoru v interiéri.

Malý nie je ani kufor, ktorý ponúka objem 465 litrov a pohodlne doň zbalíte celú rodinu. V prípade plug-in hybridu však treba počítať s tým, že značnú časť z tejto kapacity budete musieť obetovať nabíjačkám, ktoré sa nedajú nikam inam schovať.

Audi Q5 je tak zdanlivo príjemným mestským rodinným SUV, ktoré dopĺňa priestranný interiér a komfort aj o bezpečie zastrešené systémom Audi pre sense basic, asistentom jazdných pruhov a adaptívnym tempomatom s funkciou „follow-to-stop“. Na druhej strane je tu však skutočne svižný hybridný pohon, ktorý na jednej strane poteší tých, ktorí radi z času na čas dupnú „na plyn“, ako aj tých, ktorí sa neboja vziať toto elegantné SUV do prudšieho terénu.

Pri Audi Q5 sa teda nemusíte rozhodovať, či chcete auto, ktoré je zábava šoférovať a ktoré vám ponúkne zaujímavý výkon a najnovšie technológie zároveň, alebo auto pre celú rodinu, v ktorom sa budú cítiť všetci dobre a bezpečne. Pri cene cez 56-tisíc eur samozrejme nejde o auto pre každého, no ak hľadáte všestranný plug-in hybrid a rozpočet je pre vás až druhoradý, Audi Q5 TFSI e rozhodne stojí za zváženie.

Komentáre k článku