Audi e-tron GT 60 quattro: Elektrická revolúcia v GT-čkách?

ZDROJ | Tomáš Mavrov

V prvom rade si to poďme upratať. Novinka nie je elektrifikovanou verziou obľúbenej A7-čky (hoci toho majú veľa spoločného), ale sesterským modelom už existujúceho Porsche Taycan, postaveného na rovnakej VW Group J1 platforme a používajúceho veľa podobnej techniky. Napriek tomu sa e-tron GT zdá byť akýsi väčší, masívnejší a iný než Taycan. Zdanie však klame, verte mi, je to tak, ikeď Audi je v realite dlhšie, širšie a vyššie. Stále je to však tá istá platforma, teda “to isté auto”.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Pozrime sa ešte na čísla. Do rúk nám pristal klasický e-tron GT, teda základná verzia, ktorá však má tiež veľmi slušné špecifikácie. Veď si to len rozbime na drobné. Stovku zdolá za 4.1 sekundy, maximálka je 250 km/h, výkon činí 476 koní, poháňané sú obe nápravy, takže ide o plnohodnotné quattro a kapacita batérie je 93 kWh (84 kWh využiteľných). Na papieri prejde cez 480 kilometrov na jedno nabitie, v realite a nami testovaných podmienkach okolo 400, prípadne kúsok cez, ale o tom neskôr.

Pozrite siAudi e-tron GT je tu! Ponúkne brutálny výkon spojený s technológiami a luxusom

No a zatiaľ čo Taycan je kategorizovaný ako štvordverový športiak (a že tak aj jazdí!), e-tron GT je, ako už jeho názov napovedá, elektrifikované gran turismo, teda auto na hltanie veľkých diaľok. Svedčí o tom aj pohodlie za volantom, no tiež dvojica úložných priestorov – jeden tradičný vzadu (405 litrov) a jeden menší pod masívnou prednou kapotou, kde si môžete uložiť okrem káblov aj malý kufrík či vak. Tento úložný priestor totiž pojme iba 81 litrov.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Aj keď e-tron GT obúva masívne 21-palcové kolesá obuté na 265-kách vpredu a širokých 305-kách vzadu, jazda na ňom mi nepríde športová. Vďaka skutočne širokému obutiu auto drží v zákrutách ako prikované, no do elegantného šmyku či powerslidu ho tak ľahko nedostanete. Môžete sa pohrať trochu s nastavením podvozku, športovými nastaveniami riadenia a vypnúť ESP, no aj tak to nebude driftérska mašina.

A ani by to e-tronu nesvedčilo. Jeho široké boky a nádherné kupé tvary sa viac hodia k pohodovej a elegantnej jazde v komfortnom režime pri príjemnej muzike z prémiového systému Bang & Olufsen, kedy vzduchový podvozok hltá nerovnosti jedna radosť a do interiéru ich žehlí tak fantasticky, že máte pocit, že zrazu vyliali nový asfalt na všetky slovenské cesty. Stačí si presadnúť do bežného auta a pochopíte ten rozdiel. Preto som to najčastejšie porovnával práve so spomínanou á-sedmičkou, ktorá mi jazdne prišla podobná.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Akcelerácia, ach tá akcelerácia. Za volantom e-tronu GT som zažil veľa zábavných chvíľ. Či už pri skúšaní launch controlu alebo keď som nečakane prekvapil spolujazdcov žošliapnutím plynu na podlahu. Tie emócie boli čistejšie ako svätená voda. E-tron GT totiž aj v klasickej verzii dokáže vystreliť vpred ako balistická raketa a reže vzduch okolo seba jedna radosť.

Koniec koncov, o pohon sa stará dvojica elektromotorov (jeden na každej náprave), ktorá dá dokopy systémový výkon 350 kW (476 k). Ak sa však na to pozrieme opäť optikou porovnania s Taycanom, jazdný zážitok je v sesterskom Porsche lepší. Na 2,2-tonové auto jazdí skvele, základný výkon je ešte vyšší, skrátka, e-tron GT tu hrá druhé husle. No a v porovnaní s priamym konkurentom – Teslou Model S – hrá vo výkone a dojazde dokonca až tretie husle.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Proti Taycanu bude e-tron GT ťažko súperiť aj pri pohľade do interiéru. Áno, Audi konečne začalo robiť špičkové interiéry, no tento je… prepáčte mi, asi som rozmaznaný, ale príde mi skrátka nudný. A vlastne, viete čo? Nielen mne, mnoho ľudí, ktorí sa v e-trone GT odviezli, zhodnotili, že je auto zvonka ďaleko krajšie, než zvnútra, kde je tak trochu fádne.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Možno za to môže absencia farieb, pretože prémiové materiály nechýbajú. Nájdete tu kožu, alcantaru, karbón. Alebo žeby to bolo tým karbónom, ktorý mi už dnes príde na pohľad lacným prvkom vďaka stovkám áut, ktoré ho do interiéru fejkujú? Neviem, skrátka, mohlo to byť celé lepšie.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

A lepšie to mohlo byť aj s úložnými priestormi na palube. Všetci dobre vieme, že elektrické platformy umožňujú dizajnérom v interiéri robiť doslova magické čáry-máry. Ten v Audi si však povedal, že interiér zadusí pretiahnutou palubnou doskou a masívnym a vysokým tunelom predeľujúcim šoféra a spolujazdca. Pýtate sa, načo? Netuším, ale predpokladám, že sa pod ním neskrýva prevodovka ani nič kľúčové. Napriek tomu tu je a ponúka málo úložných priestorov.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Celý týždeň som bojoval s ukladaním vecí a neustále som ich prekladal tak, aby som mal všetko dôležité po ruke a nemusel to hádzať do dverí alebo do priestoru pod lakťovou opierkou. Naopak, cením absenciu dotykových displejov, ktoré nahradili fyzické tlačidlá ovládania klimatizácie, vyhrievania/ventilovania sedadiel či napríklad voľby jazdného režimu. Vďaka tomu sa všetko dôležité v e-trone GT ovládalo intuitívne a ľahko. Hlavný displej však zostal dotykový s geniálnou haptickou odozvou. Palec hore!

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Tých, čo milujú výhľady poteší tiež masívne panoramatické strešné okno, ktoré je stmavené, takže ani na priamom slnku nebudete cítiť, že vám pripaľuje hlavu. Pozor, nedá sa však zakryť roletkou ani ničím iným, takže daňou za krásny výhľad bude teplo, ktoré bude slnko generovať v horúcich letných dňoch. Zabudol som na niečo? Ach áno, sedadlá, ktoré sú extrémne pohodlné a vďaka masážnej funkcii som sa vždy domov vrátil zrelaxovaný! Toto boli jedny z najlepších sedadiel s touto funkciou, na akých som kedy v aute sedel. Opäť jasný dôkaz, že ide o GT-čko a nie o šporťák. Vidíte? Vravel som vám.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Vráťme sa ale ešte k tomu dojazdu. Ten musím pochváliť, pretože aj v chladnejších dňoch, kedy som auto testoval, sa mi podarilo držať dlhodobú spotrebu na úrovni 27 kW / 100 km. Predtým, než začnete piskovať, že to je veľa, zvážte, že ide o veľké a ťažké auto prešpikované technológiami, obuté na 21-palcových kolesách s pneumatikami, ktoré používajú superšportové autá.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

S užšími pneu by dojazd, verím, výrazne vzrástol. Auto som pritom vôbec nešetril a často si doprial úsmev generovaný prudkou akceleráciou. Diaľnicu som neobchádzal, práve naopak, jazdil som na nej cestovnou rýchlosťou 145 km/h, okresky som si švihal v rýchlosti 105 – 110 km/h. Kto ma pozná vie, že keď testujem elektromobil, nikdy nejdem po krásnych papierových číslach, ale chcem vedieť realitu. Realita teda je, že na Slovensku si s e-tronom GT dáte štyristo na jedno plné nabitie. V pohode.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

A ak budete náhodou potrebovať nabíjať, Audi vám ponúka rýchlosť nabíjania až do 270 kW, čo v praxi znamená, že sa stačí napojiť na takúto rychlonabíjačku na pár minút, povedzme 15 (nič hrozné) a dotankovaných máte cez 50 kWh, čo postačí na ďalšie dve stovky (a viac) dojazdu. Audi dokonca tvrdí, že svoj e-tron GT nabijete z nuly na 80 % za 23 minút. Bomba.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Tak aký je teda výsledok? Jednoznačne mi e-tron GT pripomína skôr elektrifikovanú á-sedmičku než športové auto. Tento segment radšej prenechajme megaúspešnej R8-čke, ktorá je jedným z najlepších superšportov, aké si môžete kúpiť v tej cenovej kategórii. Mimochodom, keď už sa bavíme o cene, naša špecifikácia e-tronu GT stojí 133 175,20 eur, auto bez všetkých opcií začína na magickej hranici 99 990 eur. Ak by som to mal celé podčiarknúť a zhrnúť, Audi e-tron GT je zaujímavým autom, ktorému však chýba (mimo motoru) wow efekt.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Je to také pekné a technologicky zaujímavé štvordverové coupé, ktoré zbytočne nekričí (ako napríklad BMW i8), no na pohľad zaujme. Kvalitatívne je na tom istotne lepšie než konkurenčná Tesla Model S, avšak dojazdom či výkonom na ňu nestačí. Taycan, hoc je subjektívne lepší, je drahší a, samozrejme, koncepčne iný. A menší. Takže, a to sme sa zhodli nezávisle snáď desiati, ak investovať toľkoto do takéhoto auta, tak by som musel byť veľký fanúšik Audi. Takých fanúšikov je však medzi nami dosť, takže som presvedčený, že e-tron GT vás bude na našich cestách obiehať pomerne často.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Autorom textu je Michal Krajčír z RevRats.sk a fotografií Tomáš Mavrov.

ZDROJ | Tomáš Mavrov

Komentáre k článku