ANTIK SUPER SOCO TS – s baterkou medzi stehnami

Skoro 3 kone môžu v praxi vyzerať naozaj rôzne. Prakticky, lacno, módne, štýlovo, mužne, dievčensky, neutrálne. Toto sú všetko opisy, ktoré som si opakoval v hlave predtým, ako mi Roman poslal na mobil prvú fotku e-motorky ANTIK SUPER SOCO TS.

Naše hodnotenie

76%
0 100

Výhody

  • pevná konštrukcia, presný posed
  • stabilné spätné zrkadlá
  • veľké kolesá
  • nad očakávania dobré odpruženie predného kolesa
  • vynikajúci zvuk smeroviek

Nevýhody

  • chýba odkladací priestor na prilbu, alebo mechanizmus na upevnenie prilby
  • nezmyselne riešené nabíjanie batérie / indikátor nabíjania iba na nabíjačke
  • chýba vôňa benzínu :)
  • ABS
  • tvrdé sedadlo

Jednou vetou

Ak som mladý, ekologický a štýlový, poprosím otca, aby mi urobil miesto v garáži vedľa jeho auta a určite mi e-motorku ANTIK SUPER SOCO TS kúpil.

Keď vrcholila moja socialistická a post socialistická puberta, naplnenie mojich  jednostopových, chlapčenských snov sa dalo rátať na prstoch jednej ruky. Československá Babeta, Vrchol Československej techniky Jawa 21 Pionier, a nezameniteľní zástupcovia súdruhov a súdružiek z NDR (pre mladšie ročníky, skratka NDR – Nemecká Demokratická Republika) Simson S51 Enduro (Electronic nebol „cool“ aj keď sme tento výraz nepoznali) a skoro nedosažiteľní zástupcovia vyšších kubatúr MZ 150 a MZ 250. Klasické ČeZety a Jawy mojim snom neboli.

Až dodnes som nevedel, že Simson S51 ako tá najúžasnejšia vec môjho dospievania, disponoval výkonom 2,7 kW a oficiálnou maximálnou rýchlosťou 60 km/h. Kto na Simsone jazdil vie, že bežne šiel aj niečo málo pod 80 km/h. Až kvôli tejto recenzii som si na internete pozrel akýže výkon ma uspokojoval v mojej puberte. Tri kone a niečo. Tri kone a jeden poník.

Doba sa mení. Mnohí z nás zmeny nemajú radi. Takým ľuďom hovorím, že ak sú zmeny také zlé ako ich prezentujú, ako super sa nám muselo žiť napríklad pred dvoma dekádami? Privítajme zmenu!

V čase, keď sme si zvykli na rožky a jogurty na benzínke, prichádza firma, slovenský televízny operátor ANTIK Telecom s ďalšou a musím povedať atraktívnou ponukou. Rozširuje svoj eshop o e-mobilitu a popri elektrických presúvadlách, ktoré sú kombináciou sedenia, skladania a odrážadla, popri elektrických bicykloch a klasických elektrických kolobežkách prináša na slovenský trh aj elektrické motorky a skútre.

ANTIK Telecom predstavuje na Slovensku značku SUPER SOCO. V prípade nám zapožičaného stroja išlo o model ANTIK SUPER SOCO TS, ktorého cena je aktuálne 2 699 €.

Ako jazdia dva kone a jeden poník v roku 2019?

Začnem tým najväčším rozdielom. Jazdia nesmradľavo, nehlučne a bez trasenia. Jazdia atraktívne, moderne a napísal by som aj pohodlne, ale v mojej pamäti mám stále obrovské, molitanové sedadlo Simsona. Dnešné kone ponúkajú absolútne porovnateľný zážitok z jazdy, síce už nie s vetrom vo vlasoch, ale povinne v pevnej a bezpečnej prilbe.

Jednému štandardnému jazdcovi, štandardnej výšky a hmotnosti  ponúkajú agilnú a dynamickú mestskú jazdu. A čo sa mne páči v roku 2019 najviac? Že s kľudom angličana môžem zabudnúť na moju plne vybavenú garáž. Žiadne výmeny oleja. Žiadne čistenie sviečky. Žiadne výmeny uhlíkov v štartéri. Žiadne hľadanie správneho kľúča na olejový filter. Jediné čo ma napadlo, že bude potrebovať údržbu, budú pneumatiky a brzdy.

Výkon skoro tri kone (1,8 kW) môže v praxi vyzerať naozaj rôzne. Prakticky, lacno,  módne, štýlovo, mužne, dievčensky, neutrálne. Toto sú všetko opisy, ktoré som si opakoval v hlave predtým, ako mi Roman poslal na mobil prvú fotku e-motorky.

A moja prvá reakcia po otvorení správy bola: „Toto fakt vyzerá dobre!“ Tieto e-kone vyzerajú jednoducho dobre. Nehrajú sa na 60 koní, ale nie je to ani bicykel s batériou, smerovkami a displejom. Motocykel konštrukčne hovorí jasnou rečou: „Som motorka. Som moderná motorka v kategórii Entry“.

Všetky ovládače sú tam, kde majú na motorke byť. A čo sa mne osobne zapáčilo na tejto motorke najviac, sú indikátory brzdovej kvapaliny na volante  tak, ako to má mať každý veľký stroj. A čo ma osobne na dizajne zaujalo najmenej? Paradoxne predný reflektor.

Ešte stále mu neviem prísť na chuť. Ale teším sa, že z pozície jazdca ho nie je vidieť. Pre úplnosť ale uvediem, že jeho svietivosť je vynikajúca a okoliu sa naozaj páči jeho LED lemovanie.

Podvečer motorka budí záujem okoloidúcich viac ako cez deň. Je skoro nehlučná a preto sa počas dňa vo väčšine prípadov iba tíško presunie okolo, bez pútania pozornosti. S ubúdajúcim denným svetlom však vyniknú jej štýlové LED svetlá a motocykel začína priťahovať zraky.

Je vidieť a nie je počuť a to je ešte stále neštandardná kombinácia našich ciest. Ruku na srdce. Aj vy sa pred prechodom pre chodcov dívate na strany len vtedy, keď počujete zvuk? Po tejto skúsenosti mením svoje chodcovské návyky! Čo ak sa blíži k priechodu elektrická motorka?!

Ajtí doba pokročila. Pomaličky, postupne, nevtieravo sa nám najprv dostala do domácností, odkiaľ prešla do vrecák nohavíc v podobe mobilných telefónov a pomaly, malými krokmi sa presúva z našich obývačiek do našich garáží a na parkoviská. Automaticky, čoraz väčšia skupina z nás má v sebe ajtí schopnosti na naozaj dostatočnej úrovni.

Ak patríte do skupiny ľudí, ktorá:

A.    si vezme do ruky akýkoľvek mobilný telefón, alebo ovládač od Smart telky bez použitia manuálu,

B.    sedeli ste už na akomkoľvek skútri, mopede, motorke (prípadne máte vodičský preukaz akejkoľvek skupiny A),

nebudete potrebovať ani manuál k tomuto elektrickému stroju.

Kým pár rokov dozadu bol prístup výrobcov pomerne jednostranný: „Vážený zákazník, sme radi, že ste sa rozhodli pre náš produkt… prosím preštudujte si… takto to funguje…“, dnes udáva hlavný tón zákazník. Teda vy, ja, my všetci. Ak výrobok nie je dostatočne intuitívny, neuspeje. ANTIK SUPER SOCO TS intuitívna jednoznačne je.

A ruku na srdce, čo by to bolo za produkt, ktorý sa nám chce zapáčiť, ak by nemal tú správnu appku? SUPER SOCO aplikácia je dostupná pre Android aj iOS. Mňa zarazila aplikácia oprávneniami, ktoré si žiadala. Prístup k médiám, telefonovaniu, kontaktom, snímaniu fotografií, sledovaniu polohy a zaznamenávaniu hlasu. Toto komentovať nebudem.

Samotná inštalácia a spojazdnenie aplikácie, je rýchle a intuitívne. Vytvorenie konta je jednoduché. Krajina, telefónne číslo mobilu. Doručená sms s overovacím kódom. Vytvorenie hesla (bez akýchkoľvek požiadaviek). Email. A môžeme sa zalogovať. Znova krajina, mobilné telefónne číslo a heslo. A posledný krok scanovanie QR kódu motorky s IMEI.

Áno čítate správne. Tento motocykel má IMEI ako mobilný telefón. Mne sa bohužial ani QR kód ani IMEI motocykla nájsť nepodarilo a preto ostala aplikácia nevyužitá.

Prístup k batérii je pomerne šikovne vyriešený a je naozaj ľahko prístupný. Prvou otázkou, ktorá ma napadla bolo „Prečo mám vôbec k batérii prístup“? Odpoveď som našiel jednoducho a bez manuálu. Motocykel sa nabíja nabíjaním batérie. Ak sa Vám táto veta na prvý pohľad zdá infantilná, vysvetlím.

Po otvorení krytu „nádrže“  a odstránení priehradky na doklady a mobilný telefón, sa dostávame k batérii, poistke a dvom káblom. Oranžovému a čiernemu. Po bezpečnom odstavení elektriny ističom (ktorý by naozaj nemusel vyzerať ako istič z domácich potrieb), vytiahneme z batérie oranžový kábel a na jeho miesto vložíme do batérie čiernu koncovku.

Tá nepredstavuje nič iné, iba funkčnú predlžovačku k zásuvke šikovne ukrytej na pravej strane kostry pod sedadlom. Úkony, ktoré zvládnu všetci. 1. Bezpečne vypnúť istič. 2. Vytiahnuť oranžovú koncovku. 3. Vložiť čiernu koncovku. 4. Vložiť koncovku nabíjačky do zástrčky na kostre.

Motorka sa dá samozrejme nabíjať aj tak, že nabíjačku strčíme priamo do batérie bez funkcie „predlžovačky“ , ale v tom prípade nebudeme vedieť zavrieť úložný priestor. Čo možno doma v garáži riešiť nebudeme, ale na verejnej nabíjačke, určite áno.

V priebehu pár sekúnd po zapojení sa nabíjačka spustí. A to doslova. Ventilátor zabudovaný v krabičke  medzi dvoma káblami indikuje na dióde stav nabíjania, respektíve oznámi plné dobitie rozsvietením na zeleno.

A dostávame sa k jedinej slabine motocykla – k nabíjaniu batérie. Infantilnosť vety o nabíjaní batérie teraz dostáva nový rozmer. Logicky, ak som odpojil batériu od motocykla (oranžovým káblom) a pripojil ju na priamo k nabíjačke (čiernym káblom), odstavil som motocyklu displej a stratil som akýkoľvek prehľad o stave nabíjania.

Osobne by som určite privítal investíciu výrobcu a to či už v podobe indikátorov na baterke, alebo na zmene mechanizmu odpájania batérie.

„Za lenivosť sa platí“. Povedal som si, keď som v garáži odpájal nabíjačku od batérie, zapojil napájací (oranžový) kábel a zapol istič. Super SOCO vie byť relatívne hlasný a relatívne nepríjemný. Moja výhoda, že z garáže do domu sú to len jedny dvere a 6 schodov a diaľkový ovládač je hneď na stole. Nabudúce po nabíjaní ho budem mať so sebou a motorku pekne tlačidlom odomknem. V tichosti.

Sadám na motorku a snažím sa ju presunúť niekoľko metrov z dvora na ulicu. Okamžite sa spúšťa alarm a po jeho ignorovaní cítim ako sa spúšťa elektronická brzda a motorka sa v mojej váhovej kategórii stáva naozaj ťažko ovládateľnou. Nepatrím do kategórie, že by som vedel vyše 60 kilovú motorku vziať na ramená a odniesť.

Na jednoduchom diaľkovom ovládači  stláčam tlačidlo s ikonkou odomknutého zámku a v strede volantu tlačidlo Štart. Ak niektorí z vás čakajú typickú vetu „Nič sa neudeje“, čakáte márne. Udeje. Motorka vás privíta zvukovo, rozsvietením hlavného reflektora, koncového svetla  a hlavného, monochromatického displeja, ktorého kvality oceníte za akýchkoľvek svetelných podmienok.

Dlho som premýšľal ako opísať jazdu s ANTIK SUPER SOCO TS. Chcel som si pomôcť prirovnaním s benzínovým skútrom v danej výkonovej kategórii, ale musím zodpovedne napísať, že to nie je to isté. Určite to nie je to isté! Spoločnými menovateľmi sú: absencia spojky, brzdy na pravú nohu, prevodovky na ľavú nohu.

Brzdy sú ovládané páčkami na volante. Plynulý rozbeh bez radenia. A myslím, že tu som viac menej skončil. Kým pre klasický benzínový skúter kategórie Entry je typické, že najprv ide ulicou zvuk variátora a až potom skútrista/ skútristka / skútristi  sediaci na ňom, pri tejto elektrickej motorke je to iné. Ona proste po otočení rukoväte IDE. Vyráža vpred v troch preddefinovaných módoch ovládajúcich sa na pravej strane volantu .

Nie, nemá dostatočný výkon na to, aby som ju dvihol na zadné.

Nie, rozbeh nie je sprevádzaný žiadnym trhnutím.

Áno, záťah je absolútne plynulý až do maximálnej rýchlosti.

1,2,3. Motorka má tri jazdné módy, ktoré sa ovládajú na pravej strane. Každý z módov reprezentuje zaťaženie batérie nepriamo úmerne radosti z jazdy, pričom platí pravidlo čím nižšie číslo, tým dlhší dojazd a nižšia maximálka. Čím vyššie číslo, tým väčšia radosť z jazdy a menšia z ubúdania percent na displeji.

Jednotka je nazvaná ECO a slúži výhradne do preplnených miest, plných áut, na ranné a poobedné kľučkovanie pri maximálke okolo 30 km/h. Na dvojke s nápisom Normal je to zhruba 47 km/h, na trojke Sport sa za priaznivých podmienok dostanete na číslicu 70.

Pol hodinové vozenie sa po meste v móde tri na maximum Vás bude stáť asi 70% batérie. Áno čítate dobre. Ak sa chcete ísť prevetrať a mať pravú ruku stále v zábere a užívať si všetky skoro tri kone, tak sa pripravte na dlhú pauzu v garáži na nabíjačke.

Brzdy sú asi najväčším prekvapením aj sklamaním zároveň. Naozaj sa nepamätám kedy som pri prudšom brzdení na motorke urobil šmyk predným kolesom tak, že zapískalo na asfalte. Nastupujú tak zvláštne mäkko, vydávajú lacný zvuk šúchajúceho sa kovu o kov a v jednom momente sa proste akoby zatnú do brzdového kotúča. Určite by pomohlo sériové ABS.

Asi trikrát sa mi stalo pri plnom zábere plynu a následnom uvoľnení, napríklad pred prechodom pre chodcov, že následný záber sa proste nekonal. Musel som pravačkou prehnať rukoväť tam a späť aby znova motor zabral.

Čo by som motorke vytkol z pohľadu jazdenia? Jazdenie po meste ide pomerne výrazne do rúk. Viac ako som očakával. Je to dané pomerom výšky sedadla, volantu a polohy jazdca. Volant síce ponúka štandardné možnosti nastavenia sklonu, ale celkový uhol vyriešiť nedokáže.

Ešte výraznejšie sa to prejaví so spolujazdcom, kedy tvar a poloha zadného sedadla pri každom brzdení vašu ľadvinku doslova natlačí plnou váhou na Vás a ide znova plne do rúk. Pol hodina jazdenia so spolujazdcom plne nahradí dvadsať minút posilňovania.

Ďalšia maličkosť, ktorá mi chýbala, bol predný štít. Aspoň nejaký malý, v náznakoch, ktorý by ochránil pred nárazom hmyzu v 60 kilometrovej rýchlosti na hruď jazdca v tričku. Naozaj nič príjemné. Treba nosiť bundu!

ROADTRIP:
24.7.2019, čas 14:44 stav odometra 179,4 km, stav batérie 99%

Mojich 84 kilogramov a 66 kilogramov motorky, vyrážajú spoločne na výlet zo Senca. Cieľ je jasne definovaný: Jazdiť do 60% batérie a potom sa bezpečne otočiť a ísť domov. V obci z dôvodu dodržiavania rýchlosti, prepínam mód do číslice 2 Normal. Šetrím baterku, obmedzujem sa na rýchlosť niekde medzi 47 – 52 km/h. Smer Kráľová pri Senci. Míňam tabuľu s prečiarknutým nápisom Senec a v móde 3 Sport zrýchľujem nad 60 km/h.

Ešte stále som na juhu Slovenska brzdou premávky a z pohľadu vlastnej bezpečnosti by som sa mal prispôsobiť autám a jazdiť rýchlejšie. Ale dnes nie, idem predpisovo! Rýchlosť medzi dedinami atakuje 70-tku, v dedinách poctivo prepínam do dvojky – šetrím a dodržiavam. V Jánovciach vrážam na ceste do takého výtlku, že si želám na tvrdom sedadle byť ženou. Au. Toto zabolelo!

Kilometre pribúdajú, batéria na displeji je prázdnejšia. Zvládol som trasu Kráľová pri Senci, Hrubá Borša, Jánovce a vchádzam do Veľkých Úľan. Bezpečne sa otáčam pri odbočke na Sládkovičovo a displej píše 60%.

Cesta späť je sprevádzaná neustálym sledovaním displeja a napomínaním sa, aby som zvoľnil ruky a nedržal volant tak kŕčovito. V zákrutách dedín oceňujem obratnosť, náklony, veľké kolesá. Vnímam pohľady ľudí. Vidím, že sa im motorka páči a zachytávam komentáre. „Videl si? Čo to bolo?“ Je to zvláštny pocit, počuť pri vyklopenom štíte pri jazde na motorke ľudí pár metrov od vás. Žiaden zvuk motorky. Zdravíme sa so všetkými motorkármi.

Pri jazde oproti klame motorka telom a nik ju nepovažuje za elektrickú hračku, ale za motorku. Pred Hrubou Boršou na mňa zúfalo bliká sivá Octavia. Jej vodič mi chce zachrániť peňaženku pred policajnou hliadkou merajúcou v obci. Ďalší oklamaný dizajnom.

Palec hore ANTIK SUPER SOCO TS. V tom istom čase ide dedinou polievacie auto, ktoré čistí asfalt od nánosov poľnohospodárskych strojov a ja uberám plyn až kdesi k dvadsiatke. Voda strieka od kolies na moje holé nohy a toto je jediný okamih kedy chcem mať skúter, suché nohy a tenisky chránené od blatovej vody. Výsledok? Skoro hodina jazdy, bez siedmych minút. Najazdených skoro 40 km, bez 1200 metrov. Baterka 81 percent dole.

24.7.2019, čas 15:37, stav odometra 218,2 km, stav batérie 18%.

Čo oceňujem najviac? Skutočné odrátavanie kapacity batérie. Cesta tam z 99% na 60%, cesta nazad zo 60% na 18%. Toto sú totiž parametre, na ktoré sa oko jazdca bude sústrediť.

Aký veľký ruksak mi treba?

Rozhodovacích procesov pri kúpe motorky, alebo skútra v kategórii Entry môže byť niekoľko. Hlavným kritériom bude určite využitie približovadla. Kratšie vzdialenosti, vyšší podiel urbanizovaných ciest s obmedzenou maximálnou rýchlosťou, platené, alebo žiadne možnosti parkovania… za účelom rýchleho presúvania sa do práce v rámci mesta, do školy, do obchodu, za kamarátmi… za čo najnižšie vstupné náklady a podľa možnosti, s čo najnižšími prevádzkovými nákladmi.

Zaujala aj Vás otázka nutnosti ruksaku pri pohľade na túto motorku? Položili ste si aj Vy tú najzákladnejšiu otázku: „Môžem iba tak vybehnúť do obchodu kúpiť liter oleja a desať rožkov s dodržaním pravidiel cestnej premávky“?  Odpoveď je kladná: „Môžem“. Odkladací priestor je dostatočne veľký na to, aby zvládol menší nákup  za dvoch predpokladov.

Že nabíjačku necháte doma v garáži a nemáte prikúpenú druhú plnohodnotnú batériu pre dvojnásobný dojazd. Kufor je totiž dokonalou kópiou dvoch úložných priestorov na dve batérie. Motorka je štandardne dodávaná s jednou.

Ak sa rozhodujete iba na základe úložného priestoru vyhráva akýkoľvek skúter, kam sa zmestí po odparkovaní plnohodnotná prilba, uzamkne sa predná vidlica a po nakúpení prilbu vystriedajú rožky aj liter oleja. Táto motorka si s prilbou, notebookom, alebo kolieskovými korčuľami neporadí, ale bežný nákup tam hravo schováte. Aj dvojlitrový Tonic.

Prečo by som sa práve ja rozhodol pre Super SOCO TS a nie pre benzínový skúter? Zvíťazili by dva faktory. Dizajn a veľkosť kolies. Ak ste jazdili skútre s kolesami menšími ako pätnásť palcov a rátali v prednej vidlici každú dieru, každý kameň, každý výtlk, tak so  Super SOCO TS sa môžete tešiť, že toto už riešiť nebudete. Pneumatiky rozmeru 70/100 – 17 dávajú nielen papierový predpoklad, ale skutočne ponúkajú vyšší komfort na našich cestách plných prekvapení.

Tabuľkové hodnoty (a môj komentár)

Batéria má kapacitu 26Ah. (A zmestia sa tam dve)

Skúter má spotrebu 34 Wh/km.

Doba nabíjania do 6,5 hodiny. (Za tento čas sa baterka nabije z 0 na 100%.)

Elektrický motor schovaný v zadnom kolese. (Musím to znova napísať – atraktívne schovaný.)

Výkon motora 1,8 kW. (Pocitovo porovnateľný s trošku vyšším výkonom benzínových skútrov s 50 ccm.)

Max krútiaci moment 34 Nm.

Maximálny dojazd 56 -65 km (Absolútne súhlasím. Potvrdzujem. Táto tabuľková hodnota platí. V móde 3 Sport je dojazd blízky 50 km, pri kombinovaní 3 a 2 to bude 50 km bez problémov. V rannej špičke pomedzi autá v móde 1 to bude určite blízke tabuľkovej, maximálnej hodnote.)

Rozmery D/Š/V (mm) 1898 x 703 x 1059

Rázvor 1320 mm.

Výška sedadla 770 mm (Primárne predurčená pre stredné a nižšie postavy. Motorku som dal otestovať aj kamarátkinmu bratovi, ktorý prišiel na cestnej motorke a ktorý je postavou a výškou chlap ako sa patrí. Ani on neodolal vyskúšať si ANTIK SUPER SOCO TS. Najviac nadšenia vzbudil motocykel u mladej generácie a na moje prekvapenie najviac zaujal krajšie polovičky ľudstva.)

Dve miesta na sedenie. (Vyskúšal som si jazdu s dvoma ľadvinkami po meste. V oboch prípadoch som našiel odvahu a sadol si na miesto spolujazdca dozadu. Obe dievčatá patrili do  nižších váhových kategórií a nejazdili motorky, ale boli vlastníčkami vodičského oprávnenia. Ocenil som, že zo zadného sedadla, som pri mojej výške 176 cm, dokázal dať bezpečne nohy na zem – inštinkt motorkára sediaceho za vodičom začiatočníkom.)

Max nosnosť 158 kg. (Maximálne som motocykel zaťažil asi váhou 140 kg. Jazdné vlastnosti, záťah motora, ani brzdenie nejavili žiadne známky zaťaženia.)

Možnosť používať dve batérie súčasne. (Myslím, že by som sa rád vzdal úložného priestoru na dvojlitrový Tonic a vrazil vedľa batérie ešte jednu a predĺžil dojazd na vyše 100 km. )

Na zázračnom displeji svojho veku sa prstom posúvam na časovej osi a mám znova 15 rokov. Vo vrecku ma hreje čerstvý vodičák skupiny AM. Moji rodičia ma majú radi a považujú ma za zodpovedného, napriek tomu akceptujú, že chcem byť „in“ a že mám potrebu sa presúvať po meste ináč ako bicyklom. V moto prilbe, moto bunde, moto rukaviciach a moto rifliach, priamo v cestnej premávke. Stojím pred voľbou s obmedzeným rozpočtom vo výške 2700 eur (cena testovanej e-motorky 2 699 €). Som nová generácia, vôňa dvojtaktného motora a piest veľkosti poldecáku mi už nič nehovoria. Som ekologický, som štýlový. Áno poprosím otca, aby mi urobil miesto v garáži vedľa jeho auta, hneď vedľa elektrickej zásuvky na 230 Voltov.

Autorom recenzie je: Jozef Prazňák

ZdrojAntik

Komentáre k článku