7 postrehov z nového plug-in hybridu Mercedes-Benz GLA 250 e

Hybridná ofenzíva z dielne Mercedes-Benz bola naplno spustená a po Triede A sme mali možnosť testovať aj jej väčieho súrodenca Triedu GLA, ktorá si nás ekologickým pohonom, rýchlym nabíjaním a výborným zážitkom z jazdy získala. Prekvapili nás však nedostatky, ktoré kazili celkový dojem z inak luxusného vozidla.

Naše hodnotenie

85%
0 100

Výhody

  • Rýchle nabíjanie elektromotora
  • Prepracovaná aplikácia Mercedes Me
  • Technologická výbava
  • Bezpečnostné systémy

Nevýhody

  • Chýba pohon všetkých štyroch kolies
  • Nedostatky v interiéri
  • Absencia bezdrôtového Apple CarPlay

Jednou vetou

Najnovší prírastok do rodiny "Medveďov" zo Štuttgartu prináša so sebou hybridný pohon so slušným dojazdom a s rýchlym nabíjaním, ktoré môže konkurencia ticho závidieť.

Rok 2020 nemohol byť lepšie ukončený ako testom vozidla od mojej obľúbenej značky Mercedes-Benz. Aj keď ide o moju srdcovú záležitosť, snažil som sa byť maximálne objektívny pri hodnotení nového plug-in hybridu GLA 250 e.

Preto som sa rozhodol miesto klasickej recenzie spísať si zoznam mojich postrehov z testovania tohto SUV hatchbacku. Niektoré sú skôr pozitívne, iné negatívne a niektoré prekvapivé. V závere nájdete okrem verdiktu aj cenovú kalkuláciu nami testovaného modelu.

1. Interiér plný paradoxov

Aj keď množstvo ľudí skôr pozerá na exteriér, mňa pri každom vozidle zaujíma v prvom rade interiér. Výnimkou nie je ani nové GLA-čko. V rámci lepšej výbavy som dostal sedadlá s imitáciou kože, na ktorých si viete elektricky nastaviť bedrovú opierku, no ich polohu si už musíte nastaviť manuálne, čo vás pocitovo vráti o pár rokov dozadu.

Kvalitne spracovanému interiéru dominuje kožený volant, štýlové výduchy klimatizácie a imitácia chrómu, no potom si všimnete priehradku na mieste spolujazdca, ktorá svojím lacným plastom pripomína autá o pár desiatok tisíc € lacnejšie a pri ktorej sa bojíte, že otvárací mechanizmus dlho nevydrží.

Takéto paradoxy platia aj pri funkciách vozidla. Nájdete tu síce bezdrôtové nabíjanie pre smartfón, no Apple CarPlay spojazdníte iba cez kábel. Nájdete tu síce vyhrievané sedadlá, no na vyhrievaný volant zabudnite. Adaptívne svetlomety sú skvelá vec ale s adaptívnym tempomatom, ktorý býva devízou pri prémiových vozidlách, sa môžete rozlúčiť.

2. Infotainment, ktorý si treba naštudovať

Väčšina vozidiel súčasnosti disponuje nejakou formou dotykových displejov a prvkov. Niektoré vozidlá nimi nahrádzajú okrem infotainmentu aj ovládanie klimatizácie či ovládanie ďalších funkcií vozidla, iné sa spoliehajú iba na infotainment. Faktom ostáva, že dotykové displeje značne rozptyľujú vodiča pri jazde. Preto napríklad v Mazde dotykové displeje nenájdete. Späť ale k Mercedesu.

Pri väčšine mnou testovaných vozidiel som sa dotykové displeje naučil ovládať doslova „za jazdy“. Pri Mercedesi som musel zastaviť a niekoľko minút študovať, ako sa jednotlivé zobrazenia a funkcie systému MBUX ovládajú. Napriek tomu, že sa považujem za technicky zdatného jedinca, infotainment nebol zrovna intuitívny, no keď si naň zvyknete, zistíte, že ponúka skutočne bohaté možnosti.

Okrem rôznych druhov zobrazení, si viete nastaviť prehľadnú navigáciu, ktorá vám zobrazuje navigovanie cez kameru v priamom prenose aj so zobrazením jednotlivých ulíc. Vynikajúca funkcia, ktorú som pri iných značkách zatiaľ nevidel. Taktiež v rámci infotainmentu nájdete podporu pre smartfón. Problémom je, že Mercedes-Benz stále nepodporuje bezdrôtový Apple CarPlay, čím zaostáva za konkurenciou.

Nájdete tu tiež bohaté nastavenia ambientného osvetlenia, ktoré vám podsvietia napríklad aj výduchy klimatizácie. Mercedes zašiel ešte ďalej a keď napríklad pridávate teplotu, výduch zmení podsvietenie na červené a keď teplotu znižujete, výduch zmodrá. Práve takéto maličkosti vás presvedčia, že sedíte v prémiovom vozidle.

V rámci infotainmentu tiež nájdete internetový prehliadač a tiež obchod, ktorý vám umožní si nakúpiť ďalšie elektronické formy výbavy či spustiť vašu virtuálnu kanceláriu.

Čo sa týka digitálneho kokpitu, ktorý sa nachádza na rovnakom paneli ako infotainment, tu si nastavujete zobrazenie priamo cez dotykové prvky na volante. Viete si tu tak zvoliť rôzne druhy zobrazenia vrátane navigácie, spotreby, dojazdu či digitálnych hodín. Ja som si zvolil čo najmenej informácií, keďže preplnený kokpit ma zbytočne za jazdy rozptyľoval.

3. Mercedes Me – najlepšia automobilová appka

Viaceré automobilky za posledné roky vypustili svoje vlastné aplikácie na podporu svojich vozidiel. Cez niektoré si viete pozrieť stručné informácie o vozidle, cez iné napríklad aj ich polohu. Iba máloktorá aplikácia je však tak vydarená ako Mercedes Me. Nielenže integruje všetky spomínané funkcie, ale viete si cez ňu na diaľku odomknúť vozidlo, otvoriť okná či skontrolovať stav nabíjania.

Nechýba tiež prednastavenie klimatizácie a vyhrievania na konkrétny čas, čo je výborná funkcia najmä teraz počas mínusových teplôt. Počas druhého dňa testovania sa mi stalo, že sa mi vytvorila námraza na okne a musel som tak prvé minúty stráviť jeho čistením. Na druhý deň už som bol múdrejší a prednastavil som si teplotu vo vnútri, čím sa aj rozmrazilo predné sklo.

Aplikácia tiež integruje informácie z vášho smartfónu, takže som tam našiel informácie z mojich pripomienok o mojom dennom pláne.

Pozrite siMercedes-Benz A250 e – Keď má konečne plug-in hybrid zmysel

4. Absencia 4×4

Motor modelu GLA 250 e ponúka kombinovaný výkon 118 kW + 75 kW (160 konských síl + 102 konských síl). Maximálna rýchlosť tohto modelu je 220 kilometrov za hodinu. Napriek integrovanému turbo motoru, nebudete cítiť taký odpich ako pri čistých elektromotoroch. Napriek tomu ponúka GLA 250 e svižnú jazdu a tiež zrýchlenie.

Trochu prekvapením pre mňa bolo, že počas týždňového testu mi vozidlo asi štyrikrát prešmyklo, z toho trikrát na rovnej ceste a jedenkrát na mokrej tráve a to musím dodať, že nemám pri šoférovaní zrovna ťažkú nohu a ani nezrýchľujem ako na pretekoch. Trochu je pre mňa nepochopiteľné, prečo Mercedes-Benz nedáva do všetkých svojich SUV vrátane Triedy GLA automaticky pohon všetkých štyroch kolies 4Matic. Ocenili by ste ho najmä pri rýchlejšej jazde, kedy máte pocit, že vozidlo vďaka svojej ťažkej hmotnosti uletí z cesty.

5. Ideálny denný dojazd čisto na elektrinu

Hlavnou devízou GLA 250 e je elektrický motor, ktorý dodáva vozidlu hybridný pohon. Na jedno nabitie sľubuje dojazd v rozmedzí od 56-63 kilometrov. Pri testovaní sme sa skôr blížili k hodnote 55 kilometrov, čo je stále veľmi slušné, keď zoberieme do úvahy, že do práce a z práce aj s cestou do obchodu väčšinou viac denne neprejdete. Môžete tak jazdiť na čisto elektrický pohon v meste a mimo mesta na kombinovaný, kedy sa spotreba málokedy vyšplhá nad 3 litre na 100 kilometrov za hodinu.

Oficiálna kombinovaná spotreba je 1,7 litrov na 100 kilometrov alebo 15,8 kWh na 100 kilometrov. Nám sa však takéto čísla nepodarilo dosiahnuť a to sme sa snažili jazdiť maximálne úsporne. Hodnota okolo troch litrov je však už reálnejšia a stále veľmi slušná na takéto vozidlo.

Pokiaľ vám zároveň záleží na životnom prostredí, poteší vás zároveň aj to, že úroveň emisií je iba 39 gramov na 100 kilometrov, čo je niekoľkonásobne nižšie než pri bežnom modeli GLA.

6. Nabíjanie, ktoré môže konkurencia ticho závidieť

Pokiaľ uvažujete nad investíciou do elektromobilu či hybridu, môže vás odradiť doba nabíjania. Práve pri hybridoch to býva väčšinou problém, keďže výkon nabíjania je nastavený veľmi nízko. To však nie je prípad Mercedesu, ktorý pre svoje plug-in hybridy podporuje výkon nabíjania až 24 kW.

Na nabíjacej stanici tak máte GLA 250 e nabité za cca 30 minút, čo je čas, kedy si stihnete dať rýchly obed, prípadne vypiť kávu. Mercedes-Benz je v tomto skutočne unikátny a práve plug-in hybridy od Mercedesu dokazujú, že nabíjanie môže byť skutočne efektívne a rýchle.

V prípade, že nabíjate cez Wallbox, z 0 na 100 % máte vozidlo nabité za cca 2 hodiny.

7. Extrémna bezpečnosť

Vozidlá Mercedes-Benz patria medzi najbezpečnejšie na trhu. Výnimkou nie je ani GLA 250 e, kde som si bezpečnostné senzory skutočne užil.

Nami testovaný model síce nedisponoval adaptívnym tempomatom, čo je určite škoda, no zato skvele dobrzďoval podľa vozidla pred vami či podľa aktuálnej dopravnej značky, ktorú vo väčšine prípadov prečítali senzory správne. Našli sa však aj momenty, kedy mi v meste vozidlo prečítalo rýchlosť 130 kilometrov za hodinu.

Keď hovorím o extrémnej bezpečnosti, myslím tým najmä funkciu udržiavania v jazdných pruhoch. Pokiaľ Mercedes zaregistruje krajnicu, prudko začne brzdiť a trhne vám volant smerom do druhej strany. Prvýkrát sa tejto reakcie zľaknete, no následne si uvedomíte, o akú užitočnú funkciu ide. V prípade núdze by som povedal, že dokáže aj zachrániť život. Pokiaľ prekročíte jazdný pruh, ktorý je prerušovaný, začne iba jemne vibrovať volant.

Ďalšou devízou je perfektná zadná aj predná kamera, ktorá sa spúšťa pri cúvaní alebo jednoducho, keď stojíte na križovatke. Kamera má výborné rozlíšenie, čo oceníte najmä vo večerných hodinách a taktiež je zasúvacia, takže sa vám nestane, že by sa časom zašpinila, ako pri iných konkurenčných značkách.

Počas testu som si chcel vyskúšať aj automatické parkovanie, aj keď túto funkciu väčšinou neobľubujem, keďže je pomalá a takéto parkovanie vždy zaberie viac času ako bežné. Ani toto však pri Mercedesi neplatí a v mojom prípade mi vozidlo pozdĺžne zaparkovalo za pár sekúnd a to na prvýkrát.

Pozrite si5 dôvodov, prečo sa plug-in hybrid od Mercedes-Benz oplatí

Cenová kalkulácia a verdikt

Cena Mercedesu-Benz GLA 250 e začína na 48 000 € čo je približne o 10 000 € viac ako začína bežná (nehybridná) verzia tohto modelu. V nami testovanom modeli sa cena navýšila o približne 10 000 €, ktoré v sebe ukrývajú lepšiu výbavu, ktorá pozostáva najmä z imitácie kože ARTICO/čiernej látky Fléron a 18″ diskov z ľahkej zliatiny s dizajnom zdvojených lúčov.

Taktiež v nami testovanom modeli oproti štandardu nájdeme napríklad parkovací balík s 360-stupňovou kamerou, elektrické sklopiteľné zrkadlá, slušne vybavený balík MBUX infotainment systému vrátane navigácie či náladového osvetlenia interiéru. Nechýba bezdrôtové nabíjanie pre smartfóny v prednej časti.

Na druhej strane mi v Mercedesi chýbali funkcie, ktoré v aute za takmer 60 000 € považujem za samozrejmosť. Príkladom je bezdrôtový Apple CarPlay, vyhrievaný volant, elektrické nastavenie sedadiel či adaptívny tempomat.

Mercedes-Benz mi dokázal, že bezpečnosť je v ich autách na prvých priečkach, rovnako ako technológia nabíjania a podporná aplikácia, ktorou výrazne prekonala konkurenčné značky. Infotainment MBUX má k dokonalosti blízko, škoda len, že často pri jazde rozptyľuje množstvom informácií. Sklamala ma aj absencia pohonu všetkých štyroch kolies.

Celkovo je nový prírastok zo Štuttgartu dôstojným príspevkom do rodiny SUV Mercedesov. Pokiaľ sa vám Trieda A zdá príliš malá a Trieda GLB či GLE príliš veľká, potom je GLA ideálnou možnosťou, ktorá ponúka výborný pocit z jazdy a hybridný pohon, s ktorým môžete ísť v meste na čistú elektrinu a na dlhšie trasy po diaľnici sa môžete spoľahnúť na nižšiu spotrebu a kombinovaný pohon.

Cena vozidla je úmerná značke, ktorá je prémiová a svedčí o tom aj kvalita interiéru a technologickej výbavy, ktorá je až na pár múch vynikajúca. Aj preto si Mercedes-Benz GLA 250 e získal naše sympatie.

Komentáre k článku