4+4 pre a proti Mercedes-Benz GLC 300 kupé 4MATIC

Mercedes-Benz GLC kupé patrí k vozidlám, ktoré na ceste len tak neprehliadnete. Masívna predná maska, silueta kupé vozidla a výška z neho robia vcelku dominantné auto. My sme vyskúšali výbavou nadupané GLC 300 kupé 4MATIC. Pozrite si 4 a 4 dôvody pre a proti tohto malého obra.

+1. dizajn

Dizajn Mercedesu pri modeli GLC 300 kupé s AMG Line (2 940 €) paketom vyšiel na 100%. Masívna predná maska s diamantovým vzorom okolo obrovského znaku Mercedesu vynikne v každom uhle, v každom svetle a v každom počasí. Aj keď na fotkách môže vozidlo pôsobiť malo, je to kus auta. Môžu za veľké 20″ kolesá AMG (1 380 €) a silueta kupé vozidla.

Zadná skosená časť s vekom batožinového priestoru má aj nenápadné „krídlo“. Mercedes-Benz vie až dokonale tvoriť zadné svetlá, ktoré akoby boli vyrobené priamo z plechu zadnej časti. Sú totiž tak uhladené, že s plechmi splývajú. Toto sa mi na Mercedesoch osobne veľmi páči. Jedinú výhradu má voči vcelku zbytočnej chrómovej lište nad svetlami.

+2. MBUX

Nový systém MBUX od Mercedesu poteší každého používateľa tohto kúsku. Na ovládanie je možné použiť tlačidlá na volante, dotykový plochu na stredovom tuneli, ale aj dotyk priamo na 10,25″ displeji, ktorý má aj senzor priblíženia. Plusom je príjemné rozlíšenie 1 920 x 720 px, takže nepôsobí ako z roku 2000. Systém je prudko logický, jednoduchý na pochopenie i ovládanie.

Jediné vrásky na čele mi robila hlasová asistentka, ktorá v českom jazyku veľmi ochotná poslúchať hlasové príkazy nebola. Možno prepnutie do angličtiny by možno pomohlo.

Keďže displej (12,3″) je aj pred vodičom, MBUX má zásah aj do tejto časti. Meniť je možné rozloženie a zobrazenie prvkov. Ak máte aj príplatkový prvok Energizing (642 €), cez MBUX sa môžete nechať hýčkať príjemnými zvukmi, masážou a vôňami.

Ak máte radi moderné technológie, môžete si priplatiť za rozšírenú realitu (AR) pre navigačný systém. Tá funguje vďaka prednej kamere a počas navigovania vám pri pokynoch zobrazí aj aktuálnu situáciu pred vami s ukážkou smerov. Napríklad na kruhovom objazde vidíte, ktorý výjazd máte zvoliť. Čísla budov si ale v nastaveniach pre AR vypnite, sú príliš obrovské a iba prekážajú.

Plusom je aj appka Mercedes me na sledovanie a ovládanie vozidla na diaľku. Veľmi šikovné je sledovanie zamknutia alebo odomknutia auta (ak si náhodou nepamätáte, či ste auto zamkli), ale aj poloha vozidla, čo sa zas hodí pri hľadaní zaparkovaného auta, ale aj v prípade krádeže. Samozrejmosťou je aj podpora Android Auto a Apple CarPlay.

+3. volant

Tento volant chcem aj vo svojom aute! Síce toto nie je výnimočnosť iba modelu GLC 300 kupé, jeho volant som si zamiloval. Má síce kopec tlačidiel a pôsobí komplikovane, no už za pár hodín používania si naň človek tak zvykne, že iný volant mu príde divný…

Na volante je totiž všetko. V ľavej časti je ovládanie tempomatu, v pravej zas multimédiá. Veľmi návykové sú malé dotykové plôšky (čierne časti v strede oboch častí), ktoré slúžia ako touchpad na posun v menu hlavného, alebo sekundárneho displeja.

+4. asistenti

Bezpečnostných asistentov v testovanom modeli by človek nespočítal ani na prstoch oboch rúk. O bezpečnosť sa stará napríklad aktívny asistent zmeny jazdného pruhu, ale aj aktívni asistenti riadenia, brzdenia, riadenia pri vyhýbaní, sledovania mŕtveho uhla a PRE-SAFE PLUS. Plusom je tiež DISTRONIC pre sledovanie diania pred vozidlom a prispôsobovanie tomu i rýchlosti.

Počas parkovania zas pomáha 360° kamera, ale aj aktívne vyhľadávanie parkovacieho miesta, zaparkovanie i vyparkovanie – PARKTRONIC.

Novinkou má byť i asistent manévrovania s prívesom pre cúvanie s prívesom. Toto som odskúšať nevedel, no verím, že systém bude fungovať rovnako dobre, ako ostatní asistenti.

Jedinú výhradu mám k asistentom, ktorí zasahujú do riadenia, aby človek nevyletel z jazdného pruhu. Toto funguje dobre, ale nie vždy. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h a ostrejšej zákrute, ktorých je hlavne na R1 od BB do TT pomerne dosť, systém nedokázal udržať jazdný pruh. V prípade, že by som dostal mikrospánok, systém by mi veru nepomohol.

K asistentom by som zaradil aj príplatkové Dynamické ovládanie pohybu karosérie s tromi stupňami nastavenia: Komfort, Šport a Šport+, ktoré sa prispôsobuje na každom z kolies samostatne.

-1. spotreba

Mercedes-Benz GLC 300 kupé 4MATIC má 2-litrový benzínový motor s výkonom 190 kW, resp. 258 koní a 370 Nm. V bežných otáčkach je celkom lenivý, alebo skôr normálny, nevýrazný.

V prípade kopnutia do plynového pedálu sa s rastúcimi otáčkami (maximálny výkon od 5 800 ot/min) a príjemným zvukom (dorobeným aj digitálne) 4-valca toto takmer 2-tonové auto derie vpred. Tu už výkon cítiť veľmi dobre. Pomáha mu pritom 10 kW elektromotor EQ Boost s 150 Nm a 48-voltovou batériou. Má to ale aj svoje proti.

Počas testu mi palubný počítač ukazoval spotrebu aj cez 13 l/100 km, po vyše 600 kilometroch sa ustálila na 11,3 l/100 km (cca 15,50 €/100 km) a to som často dostával zelené kúsky na koláčovom grafe za ekonomiku jazdy! To mi príde na to, že pravidlá cestnej premávky som neporušoval (maximálne tak o 5% na určitých úsekoch) a jazdil kombinovane diaľnica – okreska – mesto, až príliš veľa. Snáď sa ale ešte motor znormalizuje, testovací kus mal „nabehaných“ asi 5 000 km.

Mimochodom, oficiálna spotreba výrobcu (kombinovaná) je 7,1 l/100 km, v meste má byť 8,9 l/100 km.

-2. cena

Základná cena Mercedes-Benz GLC 300 kupé 4MATIC je 60 168 €. Poviete si, že vyššia, ale celkom fajn na to, že ide o prémiové SUV s trojcípou hviezdou na kapote. No testovaný kúsok s prípatkovou výbavou stál až takmer 90 000 €. Toto mi príde, nech aj na prémiové SUV, už vysoká suma.

Z príplatkovej výbavy mi udreli do očí hlavne:

120 € za lesklý kľúč k vozidlu, ale aj šialených 132 € za malý hasiaci prístroj, ktorý vám bude iba zavadzať pod sedadlom vodiča. Najväčšiu položku z cenníka tvoril balík Prvotriedny balík plus, ktorý za 7 842 € ale toho obsahuje obrovské množstvo, vrátane zvuku od Burmestera, Multibeam LEDky či bezdotykovú obsluhu. Za adpatívny podvozok zvaný Dynamické ovládanie pohybu karosérie ale priplatíte 1 140 €. Za 540 € vám v GLC 300 4MATIC oblepia prístrojovku a horné hrany dverí v imitácii kože.

Za rozšírenú realitu pre MBUX zaplatíte 300 €, za interiérového asistenta pre MBUX zas 360 €. Tu som fakt predpokladal, že AR a ovládanie interiéru cez MBUX je súčasťou MBUX automaticky. HUD vás vyjde na 1 188 €. Za predné sedadlá s elektronickým ovládaním a pamäťovou funkciou si pripravte 1 320 €. Ak chcete jazdiť s prívesom a novými technológiami, nachystajte si navyše 1 572 €.

Takto ešte s pár drobnosťami to jednoducho naskáče a ani neviete ako máte za vybavené GLC 300 4MATIC zaplatiť takmer 90 000 €.

-3. miesto

Mať v garáži obludu s rozmermi 4 732 x 2 095 x 1 600 mm, no nevedieť sa zbaliť na týždňovú dovolenku s dvoma deťmi, to veľmi nepoteší. V prípade GLC 300 kupé vám to hrozí na 100%, ak nemáte strešný box. Batožinový priestor je totiž tak malý, že sa doň len tak nezbalíte. Môže za to aj výrazne skosená zadná časť vozidla. Všimnite si, koľko miesta z kufra zabrala obyčajná elektrická kolobežka.

Mimochodom, obmedzené miesto je aj na zadných sedadlách. Pri mojej výške okolo 185 cm som sa hlavou dotýkal stropu a kolenami sedačky pred sebou, ktorá bola nastavená tiež na moju výšku. Toto jednoducho rodinné auto nie je a nikdy nebude.

-4. výfuky

Na súčasných vozidlách (nie len Mercedes-Benz) mi neuveriteľne prekážajú falošné koncovky výfuku. Na čo ich tam výrobcovia pchajú, keď nemajú absolútne žiadny význam? Pochrómované kusy plastov pôsobia komicky. Výroba pritom na svojom webe až tak trochu zavádza: „Spojler a nové pochrómované prvky tiež padnú do oka, rovnako ako koncovky výfuku pevne integrované do nárazníka.“

Pritom uhladená a decentná zadná časť bez falošných výfukov by pôsobila určite elegantnejšie. S tichým benzínovým motorom navyše s pocitom, že idete na elektrinu.

Ešte bonusové mínus: lesklé plasty. Ak si budete objednávať GLC, nezabudnite radšej voliť krásny matný drevený obklad… Určite nebude po utretí vlhkou handričkou vyzerať takto.

Mercedes-Benz GLC 300 kupé 4MATIC má svoje plusy, ale aj mínusy. Nie je to rodinné auto, skôr je to auto pre dvoch. Nie je to ani úsporné auto, no záleží aké vozidlo ste používali pred ním. Ak benzínové „G-čko“, tak so spotrebou budete určite spokojní. Dizajnom však zaujme mnohých. Mnohí si určite prídu na svoje aj po technologickej stránke. Už to len všetko zaplatiť. Ak pre vás tieto prekážky nie sú prekážkami, našli ste si ideálne auto.

Komentáre k článku