Rastislav Kušpál – prilákať IT talenty je dnes mimoriadne náročné

ZDROJ | Siemens

Inžinierske centrum Siemens Mobility v Žiline dnes hľadá vývojárov. Asi každý vie, že prilákať IT talenty je dnes mimoriadne náročné, a to aj pre takú spoločnosť ako Siemens, pretože IT sektor je výrazne ovplyvnený odlivom mozgov do zahraničia. Čo teda robí vývojár v Siemens Mobility a čím všetkým vie centrum v Žiline zaujať mladých ľudí, aby neodišli za prácou do sveta, ale naopak, vyškolili sa a profesionalizovali na Slovensku, nám porozprával vedúci Inžinierskeho centra Rastislav Kušpál.

Čím sa zaoberá Inžinierske centrum Siemens Mobility v Žiline?

Cieľom inžinierskeho centra je poskytovať služby v oblasti inžinieringu, resp. konfigurácie, prípadne vývoja v oblasti automatizácie koľajovej dopravy pre zákazníkov v rámci Siemens Mobility koncernu celosvetovo. Inak povedané, zamestnanci inžinierskeho centra v Žiline robia konfiguráciu zariadení (stavadiel, operačných a kontrolných systémov, systému ETCS, elektrickej trakcie, rádiokomunikačných zariadení), ktoré sú následne prostredníctvom našich interných zákazníkov inštalované v infraštruktúre koncového zákazníka na celom
svete.

Vieme, že dnes hľadáte do centra vývojárov. „Vyvíjať riešenia v riadení železničnej dopravy“ však asi nie je prvá vec, ktorá človeku napadne, keď sa povie práca v IT…

Svet IT je veľmi rozsiahly a výraz „práca v IT“ je rovnako rozsiahly ako svet IT. Inak to nie je ani v inžinierskom centre v Žiline. Máme a hľadáme rôzne profily vývojárov na rôzne úlohy v rámci projektov, na ktorých spolupracujeme. V minulosti bol svet železníc len para, železo a olej, dnes je to komplexný IT systém. Počnúc od prvkov v koľajisku (výhybky, návestidlá…) cez dispečerské centrály až po vlaky samotné, všetko je riadené elektronicky.

ZDROJ | Siemens

Čo konkrétne teda robí vývojár v Inžinierskom centre Siemens Mobility?

Vývojár vo svete mobility je rovnako tvorca webu, ktorý vyvíja web-based používateľské rozhranie pre správcu infraštruktúry, ako aj softvérový vývojár pracujúci na vývoji nástrojov, ktoré slúžia na ich konfiguráciu, prípadne automatizované testovanie požadovanej funkcionality.

Čo musí spĺňať človek, ktorý má o takúto prácu záujem? V čom musí byť fakt dobrý?

Od ľudí pracujúcich v inžinierskom centre očakávame ochotu učiť sa nové veci a rovnako, že budú pripravení zdieľať svoje vedomosti s ostatnými kolegami. Práca na medzinárodných projektoch si vyžaduje nielen aktívne používanie cudzieho jazyka, ale aj istú mieru flexibility, ktorá je závislá od pracovnej pozície. Pracovné skúsenosti sú výhodou, ale nie sú podmienkou na prijatie.

Oblasť automatizácie pre koľajovú dopravu je veľmi špecifická téma a ľudí s hlbokým doménovým know-how je, nielen na Slovensku, málo, preto hľadáme ľudí, ktorí sú ochotní sa v tejto oblasti vzdelávať.

ZDROJ | Siemens

Na túto prácu zrejme treba špeciálne zručnosti. Nie je problém takých ľudí nájsť? Ktorá škola
ich na to vie pripraviť?

Aktuálne je na trhu práce vo všeobecnosti ťažké nájsť dobrých ľudí. V princípe to nesúvisí s tým, že by sme na Slovensku nemali dobrých ľudí, ale veľa z nich končí mimo Slovenska. Hľadáme ľudí s technickým vzdelaním a skúsenosti ukazujú, že absolventi Žilinskej univerzity v Žiline spĺňajú naše požiadavky. Výhodu majú nesporne absolventi, ktorí absolvovali aj technicky zameranú strednú školu.

Pripravujú podľa vašich skúseností školy dostatočne mladých ľudí na takýto typ práce? Koľko trvá, kým ich zaškolíte?

Ako som už povedal, téma automatizácie koľajovej dopravy je špecifická a príprava na školách nepostačuje na výkon práce u nás. Máme spracovaný plán zaškolenia každého zamestnanca, ktorý trvá od 6 mesiacov po rok. Dĺžka zaškoľovania závisí od predchádzajúcich skúseností a od pozície, na ktorú bol daný zamestnanec prijatý.

ZDROJ | Siemens

Ako to bolo u vás osobne? Čo ste študovali? Ako ste sa k tejto práci dostali?

Vyštudoval som Strednú priemyselnú školu Jozefa Murgaša v Banskej Bystrici a následne som absolvoval Elektrotechnickú fakultu na Žilinskej univerzite. Počas štúdia som mal úplne iné plány a so svetom železníc som si ich nespájal. Zameriaval som sa na bezpečnosť prenosu a spracovania informácií, resp. zabezpečenie majetku a budov.

Po ukončení štúdia som našiel ponuku spoločnosti Siemens na pozícii testera elektronického stavadla, čo mi síce veľa nehovorilo, ale spĺňal som väčšinu požiadaviek, tak som sa prihlásil.

Prečo ste si nakoniec vybrali práve vlaky?

Na túto otázku neexistuje odpoveď – bola to náhoda alebo vyššia moc, jednoducho sa to stalo.

ZDROJ | Siemens

Vlaky sú spojené s cestovaním, objavovaním. Človek, ktorý pracuje v Siemens Mobility, však pracuje skôr za počítačom. Dotkne sa niekedy reálnych zariadení, na ktorých pracuje?

Je to tak, väčšina prác sa vykonáva za počítačom, avšak máme zamestnancov, ktorí sa zúčastňujú uvádzania zariadení do prevádzky, prípadne v rámci svojej pracovnej náplne robia obhliadku miesta, kde sa zariadenie bude inštalovať. Vtedy je, samozrejme, potrebné vycestovať a destinácie sú aj exotické. Reálny hardvér je čím ďalej zriedkavejší a vo veľkej miere sa pracuje s virtualizovanými a simulovanými zariadeniami.

Vieme, že vývojári v Siemens Mobility pracujú síce v Žiline, ale ich prácu využíva celý svet. Ktoré sú momentálne najzaujímavejšie projekty, na ktorých sa Slováci podieľajú?

Zaujímavých projektov je veľa, rádovo desiatky projektov, a všetky sú rovnako relevantné z pohľadu zákazníka. Sú to projekty vysokorýchlostných tratí, bezvodičového metra, prípadne dispečerskej centrály riadiacej viac ako 100 staníc.

Jeden projekt je technologicky špeciálny – je to projekt pre Nórsko, kde si zákazník objednal technológiu, ktorá ešte nebola nasadená v štandardnej prevádzke – elektronické stavadlo v cloude, kde vonkajšie prvky (návestidlá, výhybky…) budú ovládané prostredníctvom inteligentnej komunikačnej siete a stavadlo (srdce zabezpečovacej techniky) bude fungovať vo virtuálnom prostredí. Prví zamestnanci sú od začiatku projektu súčasťou tímu a aktuálne hľadáme do tohto tímu ďalšie posily.

ZDROJ | Siemens

S vlakmi sme sa ako chlapci hrávali odmalička. Dá sa povedať, že mužov to k vlakom tiahne viac ako ženy? Pracujú v Inžinierskom centre aj vývojárky?

Je to tak, ako hovoríte, chlapcov viac zaujíma technika, ale o to viac sú platné a potrebné ženy v tejto oblasti. Ich schopnosť zamerať sa na detail, precíznosť a správna miera neodbytnosti sú veľmi prínosné. Každý tím, v ktorom sa nachádza aspoň jedna žena, funguje o niečo lepšie ako tímy bez nich. Samozrejme, nie sú nijako diskriminované v pozitívnom ani negatívnom zmysle.

Som veľmi rád, že v našom inžinierskom centre pracuje na technických pozíciách viac ako 20 % žien, čo je na našu doménu pôsobenia nadštandard.

Hľadáme ľudí, ktorí s nami budú projektovať železničnú dopravu pre celý svet. Všetky aktuálne pozície nájdete tu.





Komentáre k článku