Raketa na batérie chce zmeniť vesmírnu dopravu

Médiá v týchto dňoch obletela správa, že novozélandská spoločnosť Rocket Lab z Aucklandu plánuje odštartovať revolúciu v doprave nákladov na obežnú dráhu pomocou raketových motorov novej generácie. Okrem netradičných motorov s elektrickou podporou je mnoho súčastí motorov a rakety vyrobených na 3D tlačiarni.

elektron

Nejde vám to dokopy? Reaktívny (raketový) pohon a elektrina? Nuž, vyvedieme vás z omylu, pretože jedno nevylučuje druhé. Samozrejme čistý elektro-reaktívny motor by bol možný len v prípade, že by z jeho trysiek sršali len samotné elektróny, čo je nezmysel. Ale urýchľovanie plazmy pomocou elektromagnetického poľa využívajú aj iónové motory, ktoré sa už využívajú pri medziplanetárnych sondách.

POZRITE SI: SpaceX – Iron Man je optimista

Raketa „Electron“  s pláštom z uhlíkových kompozitov, ktorú predstavila Rocket Lab, však používa iný druh pohonu. Takzvaný Rutherfordov motor síce stále tryská horúce plyny vytvorené spaľovaním zmesi kerosínu a tekutého kyslíka, ale pohon je podporovaný turbodúchadlami poháňanými elektromotormi. A tie čerpajú energiu z Li-pol batérií.

elektron-moto-1

O tomto type pohonu nie je veľa informácií, ale energetická bilancia je údajne priaznivá a samotná raketa má byť schopná vynášať náklady na nízku obežnú dráhu (LEO) do 500 km za bezkonkurenčné ceny, uviedol portál GIZMODO.

elektron-moto-2

Prvý (hore) a druhý stupeň rakety Electron. Obr.: Gizmag

Kým dnes cenový predátor SpaceX účtuje za vynesenie nákladu prostredníctvom nosiča Falcon 9 asi 60 miliónov USD, Electron má vynášať minisatelity len za 5 miliónov USD. Aby sme však porovnávali porovnateľné, uveďme, že Electron vynesie užitočný náklad len 100 kg, čo je pre väčšinu komerčných satelitov nepoužiteľne málo, kým Falcon 9 od SpaceX vynesie na nízku orbitu až 13 ton a lieta aj na geostacionárnu dráhu (36 000 km).

Napriek tomu, že Rocket Lab už má za sebou sériu pozemných testov Rutherfordovho motora, prvý ostrý štart plánuje až na jeseň. V každom prípade ide o zaujímavý počin, ktorý môže zamiešať karty pri doprave satelitov. Nízky užitočný náklad je v tomto štádiu primeraný rozmerom nosiča, ktorý sa nedá porovnávať s bežne používanými nosnými raketami. Ak sa technológia osvedčí v praxi, možno sa presadí aj pri silnejších raketových pohonoch. Počkáme a uvidíme.

 

Zdroj: Rocket Lab, Foto: Gizmag, Rocket Lab

Komentáre k článku