Prvý satelit na „plne elektrický“ pohon začal pracovať

Spoločnosť Boeing oznámila, že spustila do prevádzky prvý satelit poháňaný plne elektrickým pohonom. Družica ABS-3A s hmotnosťou 4300 libier (1950 kg) je telekomunikačný satelit poskytujúci služby v pásme C a Ku pre Južnú Ameriku, Stredný východ a Afriku, informoval portál Engadget.

Pozrite siRaketa na batérie chce zmeniť vesmírnu dopravu

Nuž, hovoriť o plne elektrickom pohone asi nebude celkom presné, keďže družica používa iónový motor XIPS (Xenon Ion Propulsion System). Ide zhruba o podobnú chybičku, ako keby sme auto spaľujúce vodík v palivových článkoch, ktorých elektrina poháňa jeho elektromotory, nazvali čistým elektromobilom.

Reaktívnym médiom sú v tomto prípade ióny xenónu, silne urýchľované v magnetickom poli. Keďže hybnosť je súčinom hmotnosti a rýchlosti, pri veľkej rýchlosti aj malé množstvo plazmy dokáže vytvoriť potrebný ťah. Motory na družiciach slúžia na korekcie obežnej dráhy.

ion-motor

Princíp činnosti iónového motora.

Boeing očakáva, že satelit spotrebuje len necelých 5kg xenónu ročne, resp. v priebehu plánovanej 15 ročnej prevádzkovej životnosti asi 75 kg, čo je desatina množstva hnacieho plynu, ktorý by vyžadovali konvenčné družice. Ak spočítame náklady potrebné na vynesenie 1 kg nákladu na obežnú dráhu, je úspora niekoľkých metrákov na hmotnosti paliva ekonomicky veľmi zaujímavá.

Pozrite siBoeing má kontrakt na prvý pilotovaný let k ISS

Boeing vypustil satelit ABS-3A na palube rakety Falcon 9 (konkurenčnej) spoločnosti SpaceX v marci a odovzdal ho do správy svojho nového majiteľa Asia Broadcast Satellite koncom augusta, teda o mesiac skôr oproti pôvodnému plánu.

Boeing plánuje začiatkom budúceho roka vypustiť aj ďalší satelit s názvom ABS-2A. Mimochodom vesmírny program Boeingu je ambiciózny a zahŕňa aj lety do vesmíru s ľudskou posádkou. Spolu so SpaceX dostal Boeing niekoľkomiliardovú zákazku od NASA na dopravu kozmonautov na nízku obežnú dráhu, v súčasnosti k stanici ISS.

ZdrojABS

Komentáre k článku