Prvé „superauto“ z 3D tlačiarne jazdí na plyn

3D tlačiarne sa v strojníckom priemysle spočiatku využívali hlavne v konštrukcii, pri výrobe modelov,  a neskôr prototypov vyvíjaných zariadení. To už však dávno neplatí. Dnes pomáha 3D tlač zefektívniť letecký priemysel, ba objavili sa už aj komponenty raketových motorov vyrobené technológiou 3D tlače.

3d_print_strati

Prvým automobilom vyrobeným pomocou 3D tlačiarne sa stal Strati od Local Motors.

V týchto prípadoch sa, samozrejme, nepoužívajú ako spotrebný materiál termoplastické polyméry. 3D tlačiarne sú už dlhšie schopné pracovať aj s kovmi, alebo keramikou, čo im otvára možnosti aj pri vytváraní náročných komponentov.

POZRITE SI: FLUX prináša 3D tlač, 3D skener a gravírovací laser v jedinom zariadení

Startup zo San Francisca Divergent Micro Factories sa pokúša odštartovať revolúciu v malosériovej výrobe automobilov. Za týmto účelom firma vyrobila pomocou 3D tlače superauto prezývané „Blade“, údajne prvý automobil, ktorý bol takto poskladaný, informoval portál Engadget.

Nuž, musíme konštatovať, že historicky určite nejde o prvé auto z 3D tlačiarne. Vlani v októbri priamo na výstave IMTS 2014 v Chicagu vytlačila spoločnosť Local Motors diely karosérie a skelet vozidla „Strati“ a následne ho skompletizovala. Tlač podvozku a karosérie trvala dva dni a ďalších šesť dní si vyžiadala kompletizácia. Nakoniec však vznikol funkčný elektrický roadster, schopný vyvinúť rýchlosť do 80 km/hod. Elektrické komponenty však ani v tomto prípade nepochádzali z 3D tlačiarne.

Blade je však iná trieda. Má unikátny podvozok, tvorený sústavou trubiek z uhlíkových vlákien, spojených hliníkovými uzlami. Takto je vytvorený aj pevný a ľahký rám pre zvyšok vozidla.

POZRITE SI: 3D tlačiareň Stratasys vytlačí aj dúhu. Nie je však lacná

Táto metóda údajne môže znížiť hmotnosť podvozku až o 90 percent v porovnaní s bežnými automobilmi. Značnú zásluhu na redukcii hmotnosti však má zrejme samotný materiál – uhlíkové vlákna a hliník. Každopádne vozidlo váži len zhruba 635 kg, pričom nesie motor s výkonom 700 HP (522 kW) na CNG, alebo zemný plyn, ktorý dokáže takémuto „fifipierku“ udeliť enormné zrýchlenie.

3d_print_blade

Pri výrobe kovových dielov Blade sa používa špeciálna forma práškovej metalurgie, keď tlačiareň nanáša práškový kov vrstvičku, po vrstvičke a každá sa zapeká a zataví laserom.

Zakladateľ Divergent Micro Factories Kevin Czinger povedal, že najdôležitejšie je znížiť výrobné náklady. Či je takáto metóda skutočne lacnejšia, ako lisovanie plechov a odlievanie odliatkov, je otázne, ale v malosériovej výrobe by mohla byť 3D tlač komponentov a súčiastok skutočne efektívna.

Divergent chce technológiu tlačených automobilov postúpiť aj ďalším záujemcom, takže by sa mohla v praxi slušne uchytiť. Prvé komerčne dostupné autá sa však očakávajú až o niekoľko rokov.

Foto: Engadget, Local Motors

Komentáre k článku