Prvé rodinné auto na solárny pohon pôjde naprieč Austráliou

Pri solárnych vozidlách sme si zvykli na nevšedné tvary vetchých konštrukcií na „kolesách z bicykla“, ktorých nedostatočný výkon obmedzuje posádku na jedinú osobu – vodiča. Solar Team Eindhoven (STE) z Technickej univerzity v holandskom Eindhovene však predstavil vozidlo Stella, ktoré je pravdepodobne prvým „rodinným“ solárnym automobilom.

stella4

Hoci je koncept Stella navrhnutý primárne na októbrové preteky World Solar Challenge, kde súťažia automobily so solárnym pohonom na trase dlhej 3000 km naprieč Austráliou, jeho konštruktéri majú vyššie ambície. Chcú ho legalizovať aj pre prevádzku na cestných komunikáciách, aby dokázali, že ide naozaj o plnohodnotné auto.. Ak sa im to podarí, nie je vylúčené, že futuristicky vyzerajúcu Stellu stretneme aj v holandských uliciach.

stella1

stella2

Solar Team Eindhoven si dal za cieľ vyvinúť auto budúcnosti. Tým, že kombinuje aerodynamický dizajn s ľahkými materiálmi, ako je uhlík a hliník, je Stella veľmi úsporný automobil. Bol navrhnutý s viacerými dômyselnými aplikáciami, vrátane LED pásikov a dotykovej obrazovky, ktoré nahrádzajú všetky tlačidlá a gombíky. Volant, ktorý sa rozširuje alebo sťahuje, ak idete príliš rýchlo, alebo príliš pomaly, umožňuje intuitívne riadenie.

stella3

Stella okrem solárnych panelov obsahuje aj malé batérie nešpecifikovanej kapacity. Viac ako polovicu energie však auto čerpá z fotovoltaických panelov na streche. Pravidlá pretekov World Solar Challenge dovoľujú na tritisíc kilometrovej trase len tri dobitia batérií, čo znamená, že akčný rádius Stelly musí byť minimálne 750 km.

Možno by strecha z fotovoltaických článkov bola vhodným riešením na predĺženie dojazdu aj u sériovo vyrábaných elektromobilov. V bežnej prevádzke však toto vozidlo vyprodukuje z panelov viac elektriny, než je potrebné na jazdenie, je teda energeticky prebytkové. Nadbytočnú elektrinu môže dodávať do rozvodnej siete.

Foto: Bart van Overbeeke/TU Eindhoven