Prvé nákladné autonómne autá Volvo budú komerčne nasadené v bani

Automobilka Volvo sa vývoju autonómnych áut venuje už niekoľko rokov. Okrem osobných vozidiel intenzívne pracuje aj na autonómnych nákladiakoch.

Pozrite siVolvo predstavilo samojazdiaci elektrický kamión Vera. Kabínu nepotrebuje

Teraz Volvo prvýkrát oznámilo spustenie komerčných služieb s autonómnou dopravou, keď firma podpísala dohodu s nórskou banskou spoločnosťou Brønnøy Kalk. Spolupráca má zahŕňať prepravu vápenca na päť kilometrovej trase ciest a tunelov z povrchovej bane do blízkeho prístavu pomocou samojazdiacich nákladných automobilov.

Od zvážania odpadu po banskú činnosť

Volvo v posledných rokoch rozbehlo niekoľko pilotných projektov, aby dotiahlo autonómne autá do komerčného štádia. V Brazílii Volvo testovalo automatické nákladné autá pri zbere cukrovej trstiny a vlani tiež v spolupráci s firmou Renova skúšalo autonómne smetiarske autá.

ZDROJ | Volvo

Okrem toho už v roku 2016 automobilka testovala autonómne nákladné vozidlá v podzemnej bani vo Švédsku. Pilotný projekt bol súčasťou iniciatívy na demonštráciu technológie ako prostriedku na zlepšenie efektívnosti a bezpečnosti v nebezpečných prostrediach.

Pozrite siVolvo testuje autonómne kamióny aj pod zemou

Prvá komerčná dohoda je však v oblasti vývoja autonómnych nákladných vozidiel prelomová. Pôjde síce o jednoduchší typ aplikácie, pretože autonómne vyklápačky budú jazdiť v podstate po tej istej trase dookola, takže výskyt nepredvídaných udalostí bude pravdeopodobne minimálny, ale nie vylúčený.

https://www.youtube.com/watch?v=m4wLPfOz-c4

Riaditeľ autonómnych riešení Volvo Trucks Sasko Cuklev však spustenie tohto projektu považuje za prevratné. „Tým, že pracujeme v obmedzenom priestore na vopred určenej trase, môžeme zistiť, ako čo najlepšie využiť riešenie a prispôsobiť ho konkrétnym potrebám zákazníka. Je to všetko o spolupráci pri vývoji nových riešení, ktoré poskytujú väčšiu flexibilitu a efektívnosť, ako aj vyššiu produktivitu,“ povedal Cuklev.

Nákladná doprava ako predvoj?

Treba však povedať, že Volvo nákladné vozidlá banskej spoločnosti nepredá do vlastníctva, ale dopravu vápenca bude poskytovať ako službu. Volvo bude vlastníkom nákladných vozidiel a Brønnøy Kalk bude platiť za tonáž prepraveného vápenca. Pre túto, ale aj ďalšie firmy je takýto outsourcingový model výhodný. Nemusí investovať do nákupu áut, ani zamestnávať a platiť vodičov (to ale nebude ani Volvo, keďže sa jedná o autonómne autá) a servis.

Autonómne vozidlo Volvo vykladá vápenec do drviča v neďalekom prístave.ZDROJ | Volvo

Baňa Brønnøy Kalk bude využívať šesť autonómnych vozidiel Volvo. Spočiatku sa v nich ale vodiči predsalen objavia. V prvej fáze budú z bezpečnostných dôvodov v kabíne prítomní.  Potom čo budú vozidlá do konca budúceho roka uvedené do plnej oficiálnej prevádzky, budú už úplne autonómne.

Pozrite siVolvo chce autonómne smetiarske autá

Nákladná doprava s autonómnymi autami sa možno presadí skôr ako samojazdiace taxíky, či mikrobusy. Minimálne sa objaví súbežne. Zásobovacie a rôzne iné nákladné vozidlá sa často pohybujú po menej náročných trasách, ako taxíky jazdiace v rušnej mestskej doprave. Môžu sa tak stať testermi nových technológií v reálnej prevádzke.

ZdrojVB

Komentáre k článku