Prečo nabúral autonómny mikrobus do kamiónu?

Nudnú a nezaujímavú nehodu z roku 2017 až doteraz vyšetrovala Národná rada pre bezpečnosť dopravy v USA. Dôvodom bolo, že do kolízie bol zapletený aj autonómny kyvadlový mikrobus.

Mikrobus bol testovaný do autonómnej prevádzky a preto nemal volant, brzdu ani plynový pedál. Kyvadlová doprava umožňovala ručnú prevádzku pomocou manuálneho ovládača a jedného člena obsluhy.

Mikrobus mohol premávať samostatne iba na vopred určenej, plne zmapovanej trase. Tá bola naplánovaná firmou Keolis (prevádzkovateľ verejnej dopravy), Navya (výrobca mikrobusu) a sponzorom AAA. Navya a Keolis mali potrebný štátny a federálny súhlas na testovanie autonómnej kyvadlovej dopravy na verejných komunikáciách.

Nehoda sa stala v Las Vegas, keď vodič kamiónu nedal prednosť mikrobusu a predpokladal, že sa zastaví v adekvátnej vzdialenosti od neho. Podľa správy NTSB (National Transportation Safety Board) senzorový systém mikrobusu identifikoval vozidlo už od vzdialenosti 50 metrov a priebežne  ho registroval kým cúvalo do uličky.

Kolízia medzi ťahačom a autonómnou kyvadlovou dopravou v centre Las Vegas.ZDROJ | KSNV News 3 Las Vegas

Mikrobus bol naprogramovaný tak, aby zastal 3 metre od prekážky, no priebežne spomaľovať začal 30 metrov od nákladiaku. Keď bol mikrobus od neho vzdialený na 3,1 metra a takmer už stál, obsluha stlačila jedno z tlačidiel núdzového zastavenia.

Obsluha aj cestujúci počas spomaľovania mávali na vodiča ťahača, aby vzbudili jeho pozornosť, napriek tomu 11 sekúnd po zastavení narazil do jeho pravej pneumatiky. Nik zo siedmych pasažierov, člena obsluhy a vodiča nákladiaku nebol zranený.

Pohľad na interiér mikrobusu s umiestnením tlačidiel núdzového zastavenia [1] a dotykovej obrazovky navigácie [2]. Červené núdzové tlačidlo je zobrazené v hornej časti vľavo.ZDROJ | Navya

Mikrobus bol vybavený mnohými snímačmi, ktoré poskytovali 360-stupňový pohľad na okolie. Výbava zahŕňala osem senzorov na detekciu svetla a na meranie vzdialenosti (lidar). Ďalej sa tam nachádzali dve stereoskopické kamery s diferenciálnym globálnym polohovacím systémom.

Rozmiestnenie senzorov a komunikačných zariadení, ktoré riadia kyvadlovú dopravu.ZDROJ | Navya

Autonómne vozidlo bolo vybavené vyhradeným komunikačným systémom krátkeho dosahu a komunikačným systémom, ktorý si vymieňal informácie s dopravnými signálmi pozdĺž trasy. Spoločnosť Navya mohla monitorovať jazdu mikrobusu v reálnom čase zo svojho kontrolného centra v Lyone (Francúzsko).

Mikrobus bol vybavený monitorovacím a záznamovým zariadením Lytx DriveCam, ktoré sledovalo jazdu a v prípade kritických udalostí zaznamenávalo telematické a vizuálne informácie.

Správa potvrdzuje to, čo zistilo miestne vyšetrovanie. Nehodu zapríčinil vodič kamiónu, ktorý nedal prednosť mikrobusu. NTSB však vidí problém aj v chýbajúcom ľahkom prístupe k ručnému ovládaniu mikrobusu.

Pohľad na poškodenie prednej časti mikrobusu.ZDROJ | Navya
Ťahač po kolízii s poškodením pravej prednej pneumatiky.ZDROJ | Navya

Kris Poland, zástupca riaditeľa Úradu pre bezpečnosť na cestách NTSB povedal: „NTSB by normálne nevyšetrovalo menšie kolízie, ale zapojenie vysoko automatizovaného vozidla si vyžadovalo, aby naši vyšetrovatelia preskúmali okolnosti kolízie. Chceli sme preskúmať proces zavádzania autonómnej kyvadlovej dopravy na verejné komunikácie, ako aj úlohu prevádzkovateľa, výrobcu vozidla a mesta. NTSB tiež preskúmalo technológiu a bezpečnostné aspekty, ktoré boli v tom čase v platnosti.“

Pred touto nehodou bol ručný ovládač na manuálnu prevádzku umiestnený v uzavretom priestore v zadnej časti priestoru pre cestujúcich a obsluha počas udalosti nepoužila tento ovládač. Odvtedy Keolis zaviedol nové predpisy, ovládač je ľahko prístupný a k dispozícii počas celej cesty.

Schéma ovládača používaného na prevádzku v manuálnom režime alebo na vrátenie sa  autonómneho režimu.ZDROJ | Navya

Bude zaujímavé vidieť ako si poradí autonómna kyvadlová doprava na Slovensku. Arogantnosť niektorých profesionálnych vodičov, a rozhodne nielen kamionistov, tu rozhodne dosahuje svetové parametre.

ZdrojÚplné správa NTSB,Tlačová správa NTSB

Komentáre k článku