Praha bude mať supermoderné metro

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Pražský dopravný podnik sa začal intenzívne pripravovať na budúcnosť. V nej sa bude spoliehať viac na moderné technológie, než na ľudí. Za 25 miliárd českých korún totiž plánuje nekúpiť 69 súprav vrátane systému, ktorý ich bude riadiť.

Prvého kola predbežných konzultácií sa zúčastnilo deväť technologických spoločností, ktoré by dokázali zrealizovať takúto zákazku. Do konca roku by mal dopravný podnik dať dokopy všetky potrebné informácie a výpísať jeden z najvýznamnejších tendrov podniku. Vďaka konzultáciám má dnes dopravný podnik reálnejšiu predstavu o budúcich nákladoch.

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Prvé vozne bez strojvodcu budú nasadené na linke C. Najprv by jazdili paralelne s dnešnými súpravami, ktoré ovládajú strojvodcovia.

Pozrite siČínske firmy tlačia autonómne autá do ulíc Pekingu

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Hovorca Pražského dopravného podniku Daniel Šabík povedal pre portál E15.cz „Pre plne automatizovanú linku C predpokladáme nákup minimálne 53 a pre novú linku D 16 päťvozňových bezobslužných vlakových súprav. Vlakové súpravy nás budú stáť zhruba 16 miliard, ďalších 8,5 miliárd nás vyjde stacionárna časť nového dopravného systému“.

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Prvé kolo diskusií prebiehalo od mája do júla, druhé kolo sa plánuje uskutočniť do konca roka. Zúčastnili sa na nich popredné technologické firmy: Alstom Transport, AŽD Praha, Bombardier Transportation, Hitachi Rail, Inekon Group, Siemens Mobility, Stadler Rail Management, Škoda Transportation a Thales.

Vďaka eliminácii ľudského faktoru je tento druh dopravy rýchlejší a flexibilnejší, napríklad pri nasadení dodatočných súprav v špičke.

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Okrem bezpečnosti je veľkým prínosom úspora elektrickej energie. Počítačom riadené rozbiehanie a brzdenie vlakovej súpravy vie ušetriť až 15 % energie. V Budapešti sa práve vďaka autonómnej linke podarilo skrátiť intervaly medzi jednotlivými vlakmi zo 135 na 100 sekúnd.

ZDROJ | Metroprojekt Praha

„Za predpokladu vypísania verejnej zákazky najneskôr v roku 2022 by mohli jazdiť prvé plne automatické vlakové súpravy na linke C už v priebehu roku 2027. Dodávka posledných vlakových súprav, a tím pádom dokončenie prechodu na plne automatickú prevádzku metra na linke C, pripadá do úvahy v roku 2030,“ dodáva Šabík.

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Autonómne súpravy sa začínajú využívať čoraz viac aj v zahraničí. Siemens Mobility napríklad v auguste spojazdnil svoje súpravy v Inspiro v Sofii, predtým to bolo vo Viedni, v Londýne či v Rijáde.

ZDROJ | Metroprojekt Praha

Samozrejme, porovnávať autonómne riadenie v metre s cestnou premávkou nie je možné. Doprava na cestách je náhodilá, chaotická, plná rôznych premenných, vratne nevyspytateľného počasia, chodcov a cestných pirátov. Získané skúsenosti však budú na nezaplatenie aj v autonómnych systémoch určených pre automobily.

Zdroj15.cz

Komentáre k článku