Porsche stavia závod na výrobu syntetického paliva. Zachráni spaľováky?

ZDROJ | Porsche

Ekologické spaľovacie motory, to je podobný oxymoron, ako ekologické uhoľné elektrárne. Napriek tomu sa zástancovia motorov s vnútorným spaľovaním a výrobcovia uhľovodíkových palív snažia nájsť spôsob, ako dosiahnuť ich uhlíkovú neutralitu.

V súčasnosti sú to biopalivá, respektíve povinnosť pridávať určitý podiel bioetanolu do pohonných látok a čoraz častejšie sa objavujú zámery vyrábať syntetické palivo s využitím atmosférického oxidu uhličitého a vodíka. Pokiaľ by sa pritom použil „zelený“ vodík, takéto palivo vyzerá na pohľad čisté a uhlíkovo neutrálne. Pri jeho spaľovaní síce vzniká opäť oxid uhličitý, ale je to „ten istý“ CO2, ktorý sa predtým odčerpal z atmosféry.

Bionafta – liek horší, ako choroba.ZDROJ | Transport & Environment

Veľký pokrok pri uskutočňovaní zámeru priemyselne vyrábať syntetické palivo urobila automobilka Porsche. Spolu s medzinárodnými partnermi začala stavať v južnom Čile závod, ktorý bude od roku 2022 vyrábať syntetické palivo. Spočiatku ho chce automobilka využívať len vo svojich závodných autách, neskôr má byť dostupné aj pre bežné cestné vozidlá.

Pozrite siPodľa Porsche syntetické palivo „vyčistí spaľováky“ na úroveň elektromobilov 

Výroba syntetického ekologického paliva (eFuel) je založená na pomerne komplikovanej technológii. Najskôr sa v elektrolyzéroch vyrobí rozkladom vody vodík, ktorý po chemickej reakcii s CO2 odfiltrovaným z atmosféry vytvorí syntetický metanol. Z neho sa potom vyrobí palivo, ktoré je možné spaľovať v klasickom piestovom motore.

Elektrinu poháňajúcu elektrolyzéry budú vyrábať lokálne veterné turbíny s generátormi, preto bola pre výstavbu závodu vybraná lokalita v Chile s vysokým výskytom vetrov.

ZDROJ | Autoblog

Porsche považuje syntetické palivo za životaschopnú neelektrickú alternatívu k benzínu na trhoch, kde majú byť kvôli ekologickým predpisom v nasledujúcich rokoch obmedzené, či dokonca zakázané spaľovacie motory.

Podľa šéfa výskumu a vývoja spoločnosti Porsche Michaela Steinera nebude použitie syntetického paliva Porsche „teoreticky“ vyžadovať mechanické úpravy motora, pretože nové palivo údajne zodpovedá tým, čo sa používajú v súčasnosti.

Pozrite siPorsche zvažuje návrat k Formula 1 so syntetickými palivami

Porsche začne vyrábať syntetické palivo v roku 2022 predovšetkým pre autá, ktoré pretekajú v jeho sérii Mobil 1 Supercup. V roku 2022 má závod vyrobiť asi 128 000 litrov paliva. Ak pôjde všetko podľa plánov, ročná produkcia sa má do roku 2024 zvýšiť na zhruba 55 miliónov litrov a do roku 2026 desaťnásobne na 550 miliónov litrov paliva.

Porsche 911 GT3 Cup pre Porsche Mobil 1 SupercupZDROJ | Porsche

Má to však háčik, uvádza magazín Autoblog: nebude to lacné. V Európe, kde bude jeho distribúciu zabezpečovať ExxonMobil, by mohol liter paliva v závislosti od daní stáť zhruba 2 eurá, čo je podstatne viac než súčasná cena benzínu.

Táto „daň z ekologickej rozkoše“ však zďaleka nie je najväčším háčikom pri výrobe syntetického paliva. Tým je nezmyselné plytvanie energiou a vyorávanie možno ešte väčšej uhlíkovej brázdy ako pri spaľovaní fosílnych uhľovodíkov. Úprimne dúfam, že sa toto šialenstvo nepodarí lobistom legislatívne posvätiť ako „ekologický“ pohon s paritou voči elektrine a vodíku.

Náš komentár:

Prečo nedáva syntetické palivo pre osobné automobily zmysel? Pri výrobe syntetického paliva sa vyrobí elektrina, ktorá by sa dala priamo využiť na nabíjanie elektromobilov.

Porovnanie efektivity elektromobilov a spaľovacích áut využívajúcich takzvané e-palivá (e-Fuel), synteticky vyrábané uhľovodíky, ktoré podporuje aj Bosch.ZDROJ | ICCT

Namiesto toho sa pomocou nej (so stratami) vyrobí vodík, ktorý by sa dal priamo využiť na pohon vodíkových palivových článkov. Ten sa ale miesto toho využije (so stratami) na výrobu metanolu pri kombinácii s oxidom uhličitým, ktorý sa pomocou vynaloženia ďalšej energie (čiže s energetickými stratami) filtruje zo vzduchu. Nakoniec sa za vynaloženia ďalšej energie vyrobí palivo, ktoré sa z Chile cez Atlantik prepraví v tankeroch (tie asi nebudú na baterky) do Európy, kde sa budeme hrať na ekologicky zmýšľajúcich jazdcov na burácajúcich športiakoch.

V tejto rovnici určite nie je uhlíková bilancia medzi výrobou a spálením paliva rovnaká, takže ani náhodou nemožno hovoriť o uhlíkovej neutralite.

ZdrojPorsche,Autoblog

Komentáre k článku