Porsche a BMW ukázali supernabíjačku FastCharge s výkonom 450 kW

Nabíjanie elektromobilov možno nebude úplne také rýchle ako tankovanie paliva, ale oproti dnešnému stavu sa dramaticky skráti. Stane sa tak motiváciou pre nákup elektrických áut pre ďalších záujemcov. Začínajú sa objavovať nabíjacie stanice s veľkým výkonom, kde za 15 minút nabijete batériu aj na dojazd 300 km. A to je už zaujímavé.

Raz, dva, tri … ideš!

Práve takúto možnosť demonštrovalo výskumné konzorcium „FastCharge“, keď predstavilo v bavorskom Jettingen-Scheppachu v blízkosti diaľnice A8 medzi Ulmom a Augsburgom prototyp nabíjacej stanice s výkonom až 450 kW.

Nová nabíjacia stanica je vhodná pre elektrické modely všetkých značiek s európskou normou typu 2 variantu široko používaného systému kombinovaného nabíjania (Combined Charging System, CCS) a spočiatku bude k dispozícii zadarmo.

Pozrite siPrvá stanica Porsche Turbo Charging nabije na 400 km za 20 minút

Možnosti supernabíjačky predviedli automobilky BMW a Porsche. Experimentálne vozidlo Porsche s celkovou kapacitou batérie približne 90 kWh dosiahlo na novej stanici nabíjací výkon viac ako 400 kW. To umožňuje nabiť za menej ako 3 minúty energiu na 100 km jazdy. BMW i3 sa tiež nedalo zahanbiť a za 15 minút dokázalo nabiť batériu z 10 na 80 percent.

ZDROJ | Porsche

Namiesto exotických konektorov je FastCharge kompatibilný so štandardným systémom CCS, ktorý nedávno súhlasila do svojich Superchargerov zaradiť aj Tesla. Nabíjačka dosahuje maximálne napätie až 900 voltov a prúd 500 ampérov (čo dáva max. výkon 450 kW), no ani pri najnovších testoch nebolo možné vozidlo nabíjať s touto maximálnou „rážou“. Dôvodom sú v súčasnosti používané batérie.

BMW i3

BMW i3 si vzal energiu s výkonom 350 kW, pričom bolo demonštrované, ako môže systém automaticky prepínať medzi 400V a 800V v závislosti od kapacity vozidla.

Nabíjacie výkony, ktoré predviedlo BMW aj Porsche, prekonávajú schopnosti súčasných elektromobilov. Vozidlá Tesla sa dokážu nabíjať výkonom 120 kW a najnovší e-Tron od Audi môže pracovať s výkonom 150 kW.

To sa však čoskoro zmení. Porsche Taycan, očakávaný v budúcom roku, bude podporovať nabíjací výkon až do 350 kW, a VW, Mercedes a ďalšie automobilky tiež sľubujú elektromobily, ktoré sa budú nabíjať rýchlejšie.

https://www.youtube.com/watch?v=bmhILFd1jtM

Prispeje k tomu aj Tesla, ktorá chce od roku 2019 uviesť novú generáciu nabíjačiek Supercharger s dvojnásobným výkonom oproti súčasným. Nie je však jasné, či nový výkon dokážu adsorbovať aj súčasné vozidlá Tesla.

Do elektromobility mieria štedré investície

Nedávny výskum ukázal, že batérie elektrických vozidiel môžu byť nabíjané až päťkrát rýchlejšie bez toho, aby to výrazne ovplyvnilo ich životnosť. Bude to však zrejme vyžadovať niektoré konštrukčné úpravy, napríklad chladenie batérií.

Pozrite siPorsche má vlastnú rýchlonabíjačku pre elektromobily s výkonom 320 kW

Výskumné vozidlo Porsche mohlo na nabíjačke FastCharge dosiahnuť nabíjaciu kapacitu 400 kW – mimochodom ako prvý osobný elektromobil – práve vďaka inovatívnemu chladiacemu systému, ktorý zabezpečil rovnomerné ovládanie teploty v batériových článkoch.

Elektromobilite prikladá výrobca kultových športiakov veľký význam. Porsche investuje do tejto oblasti do roku 2022 viac ako 6 miliárd EUR, zameriavajúc sa na hybridy do zásuvky, aj na plne elektrické vozidlá.

ZDROJ | Autoblog

Spoločnosť tak viac ako zdvojnásobila svoje plánované výdavky na elektromobilitu – z pôvodných približne 3 miliárd EUR, na viac ako 6 miliárd EUR. Z nového trojmiliardového balíka sa má približne 500 miliónov EUR použiť na na vývoj modelov a verzií v rade Taycan.

Ďalšiu približne 1 miliardu EUR Porsche investuje do elektrifikácie a hybridizácie svojho existujúceho portfólia a zhruba 700 miliónov EUR na nové technológie, nabíjaciu infraštruktúru a inteligentnú mobilitu.

Slovensko nebude bokom

Prvé lastovičky rýchlych nabíjacích staníc máme aj na Slovensku. K Superchargerom Tesla v Sielnici a v Bratislave pribudla pred mesiacom najvýkonnejšia nabíjačka.

Otvorenia rýchlonabíjačky NEXT-E pri Budči sa zúčastnil aj podpredseda EK Maroš Šefčovič.

V rámci projektu NEXT-E otvorila Západoslovenská energetika (E.ON) aj za účasti podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča prvú Ultra-Fast nabíjaciu stanicu na čerpacej stanici Slovnaft na odpočívadle rýchlostnej cesty R1 pri Budči v okrese Zvolen.

Pozrite siBatérie elektromobilov by sa mohli nabiť 5x rýchlejšie

Hoci je u nás penetrácia elektromobilov zatiaľ nízka, vláda už chystá stratégiu na ich podporu. Slovensko je okrem toho zaujímavé aj ako tranzitná krajina, preto viaceré spoločnosti zamerané na budovanie rýchlonabíjacích staníc potvrdili zámer zahrnúť nás do svojich sietí.

ZdrojPorsche

Komentáre k článku