Pomôžu káble na núdzové nabíjanie elektromobilov?

ZDROJ | INSIDEEVs

S rozvojom elektromobility sa otvárajú aj otázky, ktoré sme doteraz neriešili. Čo robiť, keď sa ocitnete s vybitou batériou na ceste, ďaleko od najbližšej nabíjacej stanice? To sa môže stať, aj keď palubný počítač dokáže včas upozorniť na nutnosť dobitia batérie a ukáže aj najbližšie nabíjačky.

Uviaznuť v niekoľkohodinovej kolóne so zapnutou klimatizáciou, alebo kúrením, môže byť pri nižšej energetickej rezerve rizikom. Iste, existujú už servisné vozidlá v podobe pojazdnej „powerbanky“, alebo s výkonnou elektrocentrálou so spaľovacím motorom, ktoré dokážu v prípade núdze dodať elektrinu potrebnú na dojazd.

Pozrite siPrvá stanica Porsche Turbo Charging nabije na 400 km za 20 minút

Chýba však jednoduchá alternatíva, podobná štartovacím káblom, cez aké dokážete nahodiť spaľovací motor z iného vozidla, keď vám napríklad v zime zlyhá batéria. Prirovnanie síce nie je celkom korektné, pretože je rozdiel medzi niekoľkosekundovým štartovaním a nabíjaním veľkej batérie elektromobilu, ktoré bude trvať desiatky minút, princíp je ale podobný.

Myšlienka je vo využití palubnej nabíjačky a elektroniky na prenos energie z batérie jedného elektromobilu do druhého prostredníctvom kábla so štandardizovaným konektorom. Takýto systém nabíjania V2V (vozidlo-vozidlo) by výrazne zjednodušil riešenie krízových situácií.

Magazín INSIDEEVs sa zamýšľal, ako by takýto V2V nabíjací štandard mohol vyzerať. Z rozhodovania, či použiť nabíjanie jednosmerným, alebo striedavým prúdom (DC vs AC), vychádza výhodnejšie AC metóda.

Dôvodom je, že nové elektromobily (EV) v Európe sú vybavené vstupom na nabíjanie striedavým  prúdom typu 2 (vrátane Tesly) a tiež v Severnej Amerike sú všetky nové EV (okrem značky Tesla, ktorá používa adaptér) vybavené nabíjacím vstupom AC typu 1 (SAE J1772). Podobná situácia je aj na iných trhoch, kde je AC nabíjanie v skutočnosti štandardom.

Naopak pri jednosmernom nabíjaní panuje podstatne väčší „chaos“. V Severnej Amerike sa používajú tri (Tesla, CHAdeMO a CCS Combo 1) a v Európe dva (CHAdeMO a CCS Combo 2).

Pozrite siZačiatok konca? Nabíjačky nájdete už aj na staniciach Shell

Preto by bolo výhodnejšie pre prepojovacie nabíjacie káble V2V zvoliť konektory zhodné so striedavým nabíjaním. Okrem toho sú konektory pre  jednosmerné nabíjanie väčšie, ťažšie a drahšie. Keďže nabíjacie káble samy o sebe musia byť dostatočne hrubé, aby sa minimalizovali straty, je vhodné čo najviac minimalizovať rozmery konektorov. Málokto bude nosiť v kufri monštruózne klbko kábla pre prípad núdzového nabíjania.

Navyše, pre vznik nového štandardu budú musieť výrobcovia elektromobilov upraviť aj palubné nabíjacie jednotky, aby dokázali fungovať obojsmerne – energiu nielen prijímať, ale aj dávať.

Riešenia záchranárskych servisných vozidiel s núdzovým nabíjaním boli predstavené už v minulosti – ako ukazuje vyššie uvedené video s nabíjačkou Andromeda Power ORCA Inceptive EV, ktorá pomocou štandardu CHAdeMO umožňuje V2V nabíjanie.

Systém ORCA Inceptive s výkonom 50 kW bol predstavený v roku 2014 a jeho cena bola v tom čase 25 999 US$. Drahé zariadenie zaberajúce väčšinu batožinového priestoru zjavne nie je riešením pre masové použitie. Či sa však namiesto podobných riešení presadia prepojovacie káble na nabíjanie, ukáže až blízka budúcnosť.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku