Polestar chce byť uhlíkovo neutrálny do konca dekády! Čo zo znamená?

ZDROJ | Polestar

Švédska automobilka Polestar pod krídlami tamojšej automobilky Volvo predstavila projekt Polestar 0, s ktorým sa chce stať uhlíkovo neutrálnou do roku 2030. Na rozdiel od niektorých konkurentov sa nechce stať neutrálnou iba vďaka výsadbe stromov, ktoré by mali nahrádzať produkciu CO2, ale reálne eliminovať akékoľvek emisie skleníkových plynov.

Pozrite siLongship – Nóri vyhlásili vojnu CO2 s názvom podľa vikingskej lode

To nebude ale vôbec jednoduché, keďže elektromobil má stále obrovské množstvo prvkov, ktoré dnes nie je možné tvoriť s nulovými emisiami. Stačí sa pozrieť na batérie elektromobilov. A tých nie je vôbec málo.

Mercedes-Benz pred pár rokmi zverejnil štúdiu, v ktorej podrobne popísal ako vyzerá produkcia CO2 vo výrobnom procese a celkovom životnom cykle elektromobilu. „Automobilka priznáva, že počas výroby elektromobilu sa vyprodukuje viac CO2, než pri výrobe tradične poháňaného automobilu. Dôvodom je výroba batérií, na ktorú je treba výrazne viac energie,“ písal kolega v roku 2019. Pri výrobe modelu EQC sa podľa automobilky emituje až 16,4 ton CO2.

Samotný Polestar vo výročnej správe zverejnil tabuľku s emisiami pri výrobe, ale aj pri používaní jeho vozidiel. Pri výrobe sú emisie dokonca vyššie ako pri výrobe automobilu s bežným motorom (Volov XC40). Rozdiel je hlavne v tom, akú energiu využíva následne majiteľ na dobíjanie.

ZDROJ | Polestar

Hoci je možné elektrinu pre výrobný proces vytvoriť zelenou cestou, vyrobiť oceľ, hliník či iné prvky vozidla už také jednoduché nie je. Aj pri ich výrobe je nutné, aby boli vyrábané zelenou cestou. Možné to je už dnes, no takéto suroviny sú následne podstatne drahšie.

Polestar chce preto hľadať riešenia, ktoré možno dnes ešte ani neexistujú na to, aby do roku 2030 vytvoril úplne „zelený“ automobil. Aktuálne pritom neexistuje spoločnosť, ktorá by to dokázala, alebo aspoň sa k tomu zaviazala.

ZDROJ | Polestar

Jedno je ale z vyjadrení automobilky jasné, Polestar sa nechce k „zelenému“ automobilu dostať jednoduchým nahrádzaním produkovaného CO2 za výsadbu viac stromov či jeho uskladňovanie do zeme. Toto je podľa automobilky z dlhodobého hľadiska neudržateľný proces.

Pozrite siKtoré korporácie sľúbili obmedziť emisie CO2 do roku 2050 na nulu?

Mimochodom, Polestar chce čoskoro zverejňovať podrobné informácie o CO2 pri svojich súčasných i budúcich modeloch. V preklade to bude znamenať, že pri každom modeli automobilky sa objaví množstvo emisií, ktoré sú späté aj s jeho výrobou.

ZDROJ | Polestar

ZdrojPolestar

Komentáre k článku