Patent BMW zmení elektrické bicykle

Vývoj elektromobilov a hybridov BMW i3 a BMW i8 sa stáva zdrojom ďalších inovácií, ktoré nachádzajú uplatnenie aj v oblasti jednostopých vozidiel. Patrí k nim aj patentované riešenie inovatívneho kyvného ramena s pohonnou jednotkou, ktoré dokáže vylepšiť elektrobicykle.

bmw-ebike2

Keďže modelový rad BMW i sa zameriava na dvojstopé elektrické vozidlá,  v rámci BMW nie je v súčasnosti pre patent priame využitie. Preto ho automobilka uvoľnila pre externých záujemcov. Príležitosti sa chopil nemecký výrobca elektrobicyklov HNF Heisenberg, ktorý patent BMW využíva vo svojom najnovšom modeli horského elektrického bicykla XF1. Na bicykli sa nachádza malé logo „Concept by BMW i“ vyjadrujúce prestížny pôvod tejto inovácie.

bmw-ebike3

Kyvné rameno s pohonnou jednotkou je novou technológiou rámov celoodpružených elektrických bicyklov so stredovým motorom. Umožňuje, aby sa pohonná jednotka, predtým pevne uchytená k hlavnému rámu, mohla voľne pohybovať. Vďaka tomu nie je potrebné používať konvenčný napínač reťaze a namiesto reťaze pohon zabezpečuje karbónový remeň.

POZRITE SI: Boli sme pri otvorení prvej predajne elektrobicyklov

Vývojári z HNF Heisenberg navrhli novú technológiu odpruženia tak, že kinematické prvky sú úplne integrované nad stredovým motorom a bezpečne ho upevňujú k rámu. Stredový motor a zadný náboj sú integrované do kyvného ramena s pohonnou jednotkou. Remeň je pri prevádzke napnutý a zarovnaný medzi oboma ozubenými diskami remeňa a dokáže prenášať aj vysoké nárazové zaťaženie.

bmw-ebike

Elektrobicykel Heisenberg XF1 využíva patentovanú technológiu BMW. Foto: Heisenberg

Jednou z dynamických výhod kyvného ramena s pohonnou jednotkou je, že funguje bez ovplyvňovania pohybom pedálov. V porovnaní s inými koncepciami zadného odpruženia, ktoré sú špecificky optimalizované pre hnacie systémy poháňané svalmi, nedochádza k stuhnutiu zadného kyvného ramena v čase, keď elektrický motor poskytuje vysokú mieru podpory, napríklad pri zrýchľovaní, ustálenej jazde vysokou rýchlosťou alebo v kopcoch.

POZRITE SI: BMW plní sľuby – bude nabíjať elektromobily z LED stĺpov

Elektrobicykel Heisenberg XF1 s pohonnou jednotkou Bosch má 400Wh Li-ion batériu, s ktorou má dojazd až 130 km. Dodávať sa bude v dvoch výkonových verziách – 250W variant, určený na cesty, má maximálnu rýchlosť 25 km/h a verzia s výkonom 500W dosiahne rýchlosť 45 km/h. Ak vás novinka zaujala, ostáva len vyrovnať sa s cenou, ktorá začína na 8 345 EUR.

Zdroj: BMW, Heisenberg

Komentáre k článku