Ohrozia siete 5G leteckú dopravu?

S príchodom nových technológií majú úrady a medzinárodné inštitúcie zaoberajúce sa koordináciou frekvenčného spektra často veľa práce. Blížiaci sa štart mobilných sietí 5G im rozhodne kľudné chvíle neprinesie.

Ide totiž o mobilnú technológiu operujúcu v najpestrejšej skladbe spektra v histórii. Bude operovať od pásma UHF v oblasti pod 1 GHz, po milimetrové vlny v pásmach desiatok GHz.

Pozrite siEricsson Mobility Report: súmrak 2G a 1,5 miliardy 5G účastníkov v roku 2024

Za obeť 5G už padla časť pásma využívaného pozemnou digitálnou televíziou DVB-T, minimálne v EU. Do 30. júna 2020 má DVB-T opustiť pásmo 700 MHz (694-790 MHz) v prospech mobilných sietí 5G. Mobilní operátori tak získajú výhodné frekvenčné pásmo na pokrývanie riedko osídlených oblastí, keďže rádiové vlny sa na relatívne nízkych frekvenciách šíria podstatne lepšie. Podobnú výhodu pásma 800 MHz dnes u nás využíva napríklad O2 pri poskytovaní fixného LTE pripojenia.

Po terestriálnej aj satelitná TV

Televízia však nie je jedinou oblasťou, ktorá sa dostala do konfliktu s 5G technológiami.

Zástupcovia amerických združení z oblasti letectva Aerospace Industries Association, General Aviation Manufacturers Association, Aviation Spectrum Resource, Airline Pilots Association, Helicopter Association International a International Air Transport Association, a firiem Lockheed Martin, Garmin a Collins Aerospace sa nedávno stretli so zamestnancami amerického telekomunikačného regulátora FCC, aby diskutovali o svojich obavách z využitia pásma C-band v sieťach 5G.

ZDROJ | Av-Comm

Kým FCC uvažuje o zmenách pásma 3,7-4,2 GHz, leteckí úradníci chcú zabezpečiť, aby sa nenarušili letecké systémy pracujúce hneď vedľa neho v pásme 4,2-4,4 GHz. Obávajú sa možného rušenia leteckých systémov v pásme, ktoré sa nachádza tesne vedľa oblasti spektra 3,7-4,2 GHz, spadajúceho do takzvaného pásma C (C-band). Frekvencie z neho by mali byť sprístupnené aj pre siete 5G.

Pozrite siVodafone schová antény BTS sietí 4G a 5G. Do kanalizačných poklopov

V pásme 4,2 až 4,4 GHz pracujú aj rádiové výškomery a systémy bezdrôtovej vnútornej leteckej komunikácie (WAIC , wireless avionics intra-communications), pričom na ich spoľahlivej prevádzke závisí letová bezpečnosť.

Rádiové výškomery poskytujú kritické merania prevádzkovej nadmorskej výšky pre navigáciu, dôležité najmä v noci, alebo počas nepriaznivého počasia s nízkou viditeľnosťou.

Vidina dobrého obchodu?

Na problematiku upozorňovala letecká komunita už skôr,. Riešiť však bude potrebné ďalšiu komplikovanú otázku, pretože FCC zvažuje možnosti sprístupnenia spektra C-band pre pozemné siete 5G. Toto pásmo v súčasnosti využívajú satelitné spoločnosti na poskytovanie služieb v oblasti telekomunikačných prenosov.

ZDROJ | Wikipedia

C-Band Alliance, ktorú tvorí štvorica veľkých satelitných operátorov ( Eutelsat Communications, Intelsat, SES a Telesat) sprostredkujúcich tieto služby, uviedla, že môže ponúknuť až 200 MHz (z 500 MHz prídelu z C-band) prostredníctvom sekundárneho predaja na trhu.

Pozrite siLeoSat plánuje satelitnú sieť 5G s nízkou latenciou

Mobilní operátori tvrdia, že potrebujú aspoň 100 MHz na operátora, aby sa pásmo dalo efektívne použiť. Je to pochopiteľné aj v kontexte súčasného trendu v sieťach 4G/LTE-A, kde komunikácia využíva súčasné viazanie viacerých kanálov o šírke 20 MHz. Pre dosiahnutie vysokých rýchlostí v sieťach 5G bude takéto, a ešte širšie, zdieľanie pásma nevyhnutnosťou.

Ohrozené výškomery?

Podľa Aviation Spectrum Resources (ASR) sú rádiové výškomery mimoriadne dôležité pre vrtuľníky, ktoré často lietajú v nižších výškach, nad nerovným terénom a v rôznych prostrediach. Panuje konsenzus, že rádiové výškomery od ich masívneho nasadenia v 70. rokoch minulého storočia výrazne zlepšili bezpečnosť letectva.

Boeing poukazuje na to, že rádiové výškomery používajú nízke úrovne výkonu a musia pracovať v celej šírke pásma 4200-4400 MHz, aby získali presné výsledky pre pristávanie lietadiel.

ZDROJ | Garmin

Preto existuje riziko, že terestriálne rádiové vysielače pracujúce v blízkosti horného okraja pásma C by mohli prekryť relatívne slabé odrazené signály rádiového výškomeru. To by mohlo viesť k nesprávnym výškovým údajom lietadla nad terénom, uviedla ASR vo vyhlásení z 11. decembra.

Aktuálne prebieha testovanie potenciálneho vplyvu signálov 5G na prevádzku rádiových výškomerov. Jeho výsledky majú byť predložené FCC pred prijatím konečného rozhodnutia.

Okolo zákazu používať mobily v RF režime počas letu lietadlom prebehla svojho času široká diskusia.V súčasnosti považujú niektorí odborníci toto obmedzenie za neopodstatnené, iní ho podporujú. Ale v prípade potenciálneho rizika je lepšie byť opatrný. Preto je dobré uvoľnenie pásma C pre siete 5G starostlivo zvážiť.

ZdrojFierceWireless

Komentáre k článku