Nový e-motocykel Voxan Wattman je pripravený lámať rekordy

ZDROJ | Voxan

Pôvodne francúzsky výrobca motocyklov Voxan (dnes je súčasťou spoločnosti Venturi Automobiles so sídlom v Monaku), predstavil svoj prvý elektrický motocykel Voxan Wattman ešte v roku 2013.

Už vtedy zaujal svojím výkonom 150 kW, vďaka ktorému dokázal akcelerovať z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Sacha Lakic, ktorý navrhol aj pôvodný Voxan Wattman, teraz vytvoril novú špeciálnu verziu elektrickej motorky s rovnakým označením, ktorá však nebude určená na bežné cestovanie.

Pôvodný Voxan Wattman z roku 2013.ZDROJ | Voxan

Poslaním nového modelu bude lámať rýchlostné rekordy. Firma s ním chce získať titul pre najrýchlejší elektrický motocykel s hmotnosťou do 300 kg na svete.

Pozrite siDelfast Top 3.0 – pokračovanie elektrickej motorky so slušným dojazdom

Pokus o vytvorenie rekordu bol pôvodne plánovaný na tento mesiac, no kvôli koronakríze došlo ku sklzu a k reálnemu testu by malo prísť až na budúci rok. O vytvorenie rekordu sa pokúsi Voxan so šesťnásobným majstrom sveta v motocyklových pretekoch Maxom Biaggim v júli 2021 na soľnej planine Salar de Uyuni v Bolívii.

ZDROJ | Voxan

Nový Voxan Wattman dizajnom ani zďaleka nepripomína bežný motocykel. Namiesto prednej vidlice má dvojité  zavesenie predného kolesa. Chýba tiež predná brzda, namiesto toho sa spolieha na zadnú brzdu s dostatočným výkonom na bezpečné spomalenie. Absencia prednej brzdy zlepšuje aerodynamiku a pomáha tiež predchádzať nebezpečnej nestabilite pri zapojení prednej brzdy pri extrémne vysokých rýchlostiach.

Stroj s výkonom až 317 kW (425 koní) čerpá energiu z 15,9 kWh batérie. Jej kapacita nie je nijako mimoriadna, podobnú majú aj iné elektromotorky. Napríklad Harley-Davidson LiveWire používa batériu s kapacitou 15,5 kWh. Rozdiel je inde.

Nový Voxan Wattman je navrhnutý tak, aby dokázal získať z batérie väčšinu energie v priebehu niekoľkých málo minút. Primárnym cieľom je maximalizovať výkon, nie akčný rádius. Stoštyridsať kilogramová batéria pritom zaberá takmer polovicu z 300 kg hmotnosti motocykla.

ZDROJ | Voxan

Obrovské množstvo energie spotrebované v krátkom čase vytvorí aj veľa stratového tepla, ktoré musí byť kompenzované chladením. Výkonný radiátor by však zhoršoval aerodynamiku, preto vývojári siahli po originálnom riešení s aktívnym chladením. Využili pri ňom suchý ľad, čiže oxid uhličitý v pevnom skupenstve.

Zmrazený CO2 je uložený v zásobníku a pomáha odvádzať teplo z motora a batérie. Trochu úsmevná by bola úvaha, či má takéto elektrické vozidlo stále nulové emisie oxidu uhličitého. Isteže nie, ale toto určite nebude sériovo vyrábaný model.

Pozrite siPanasonic zaistí konektivitu pre elektrický Harley-Davidson LiveWire

Cieľom tímu je dosiahnuť maximálnu rýchlosť aspoň 330 km/h a prekonať tak predchádzajúci rekord 327 km/h z roku 2019, ktorý vytvoril Japonec Ryuji Tsuruta na elektrickom motocykli Motibec.

Aby sa však stal Voxan Wattman absolútnou svetovou jednotkou medzi elektrickými motocyklami, potreboval by latku, či skôr rýchlosť, ešte zvýšiť. Slávny  LS-218 od Lightning Motorcycle totiž dosiahol  v roku 2013 na Bonneville Salt Flats rýchlosť až 351 km/h.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku