Nový boj o zdroje? Limitujúcim faktorom elektromobility je kobalt

ZDROJ | Minning Technology

Pod strategickými surovinami sme si doteraz predstavovali hlavne ropu a zemný plyn, na ktorých stojí energetika, doprava, aj chemický priemysel. S rastúcim trendom elektromobility sú však kľúčovým faktorom batérie a v tých je popri lítiu dôležitým kovom aj kobalt.

Plány na znižovanie uhlíkovej stopy v doprave rátajú s rýchlou elektrifikáciou áut, takže dopyt po batériách a tým aj po lítiu a kobalte prudko rastie, pričom hrozí nedostatok týchto surovín.

Mnohí výrobcovia batérií a automobilky si to uvedomujú, preto plánujú používať batérie so zníženým, alebo dokonca nulovým obsahom kobaltu. Tento prechod však vyžaduje čas.

Pozrite siTesla vraj plánuje využívať čínske Li-ion batérie bez kobaltu

Medzitým investigatívci z New York Times (NYT) odhalili prudké zrýchlenie ťažby kobaltu v Číne a v Demokratickej republike Kongo, ktorá je s podielom 70 % dominantným producentom kobaltu vo svete.

Podzemná baňa Kamoto na meď a kobalt na západ od Musonoi v provincii Katanga v Demokratickej republike Kongo.ZDROJ | Martin Tuchscherer / Wikipedia

Vyšetrovanie NYT sa zameriava najmä na juhozápadný región Konžskej demokratickej republiky nazývaný Kisanfu, kde sa nachádzajú jedny z najväčších svetových zásob kobaltu a ťažbu z veľkej časti ovláda Čína.

Podľa denníka je dnes 15 z 19 baní na produkciu kobaltu v krajine vo vlastníctve čínskych spoločností, ktoré dostali od štátom podporovaných inštitúcií pôžičky a financovanie v hodnote najmenej 12 miliárd dolárov. Päť najväčších spoločností má úverové zdroje až okolo 124 miliárd dolárov. USA v tomto súboji o suroviny ťahajú za kratší koniec už od roku 2016, keď veľká americká ťažobná firma predala dve obrovské zásoby kobaltu čínskemu konglomerátu China Molybdenum.

Pozrite siSVOLT údajne ako prvý sériovo vyrába batérie bez kobaltu

Správa prichádza v čase, keď sa americký Senát pripravuje na hlasovanie o návrhu zákona Build Back Better, ktorý by zahŕňal 320 miliárd dolárov v rozšírených daňových úveroch na obnoviteľnú energiu a elektromobily a ďalších 110 miliárd dolárov na zlepšenie dodávateľských reťazcov technológie obnoviteľnej energie v USA.

Ceny kobaltu opäť rastú.ZDROJ | Wikipedia

Americký prezident Joe Biden chce do roku 2035 dosiahnuť dekarbonizáciu rozvodných sietí a do roku 2030 zvýšiť podiel elektrifikovaných áut na polovicu zo všetkých predajov nových vozidiel USA. Na americké pomery ide o ambiciózny cieľ. Podľa správy LMC Automotive má byť v tomto roku podiel predaných elektromobilov menší ako 4 %.

Analytici však už dnes varujú pred blížiacim sa nedostatkom batérií pre elektromobily, ktorý môže mať podobné dopady ako súčasné globálne výpadky polovodičov.

Americké automobilky ako Tesla, General Motors a Ford sa pripravujú na dramatické zvýšenie dopytu po kobalte a lítiu v nadchádzajúcich rokoch, aby pokryli zvýšenie výroby elektromobilov, čo môže potenciálne zdvihnúť ceny surovín.

ZDROJ | Bloomberg

Podľa spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence sa to deje už dnes a ceny batériových článkov spolu s cenami surovín, najmä lítia, rastú. Medzinárodná energetická agentúra varuje, že dodávky z existujúcich baní môžu do roku 2030 pokryť len polovicu požiadaviek na lítium a kobalt.

Pozrite siUSA pritvrdzujú – plán za 555 miliárd USD podporí aj elektromobily

Zdá sa, že boj o strategické suroviny sa rozbieha. J. Biden nedávno počas návštevy závodu General Motors naznačil, že vláda USA má ambície rozbehnúť preteky o minerály s Čínou „vo veľkom štýle“.

ZdrojGIZMODO

Komentáre k článku