Northvolt vybuduje vo Švédsku európsku gigafabriku na batérie

Podľa podpredsedu Európskej komisie pre energetickú úniu Maroša Šefčoviča je úspešná výroba batérií „svätým grálom čistej energetiky.“ Ide pritom o veľké batérie pre energetické úložiská, schopné akumulovať elektrinu zo solárnych a veterných elektrární, ale hlavne o batérie pre elektromobily.

Revolúcia mobility si vyžiada zmeny

V automobilovej doprave sa schyľuje k revolúcii práve dnes – jej budúcim mainstreamom bude elektromobilita. Nasvedčujú tomu mnohé signály z prostredia automobiliek, aj plány spoločností zameriavajúcich sa na dodávky elektriny skrz siete nabíjacích staníc.

Pozrite siNemecko buduje najväčšiu továreň na batérie v Európe

Ak sa plány rozhodujúcich automobiliek s výrobou elektromobilov naplnia, budeme o päť až desať rokov potrebovať obrovské výrobné kapacity na moderné Li-ion batérie (prípadne iné, v súčasnosti vyvíjané technológie batérií).

Pritom fabrika s výrobnou kapacitou povedzme 1 GWh batérií ročne, pokryje produkciu len 10 000 elektromobilov so 100 kWh batériou (napríklad silnejšie verzie Tesla Model S), alebo 25 000 vozidiel so 40 kWh batériou (ako napr. nový Nissan Leaf).

ZDROJ | Tesla Motors

Ročná produkcia osobných automobilov však dosahuje mnoho miliónov len v Európe a rádovo podobné čísla dosiahne o niekoľko rokov aj produkcia elektromobilov a plug-in hybridov. Aby bola takáto produkcia možná, musí sa reorganizovať aj logistika a výroba komponentov, na prvom mieste batérií.

Pozrite siTesla Gigafactory spustila výrobu a odkrýva zámery

Na pripravovaný dopyt po trakčných batériách sa pripravujú aj veľké automobilky, pretože chystajú vo veľkom rozbeh výroby elektromobilov a nechcú byť odkázané len na subdodávky od externých firiem.

Najväčšia v Európe

Podobne ako Tesla, pracujú na vlastných závodoch na výrobu batérií napríklad aj Mercedes-Benz, alebo Volkswagen. VW chce vo vlastnej fabrike vyrábať až 500 000 batérií pre elektromobily ročne.

Stále to však nebude stačiť na pokrytie dopytu a k tomu prirátajme ešte odbyt v podobe záložných batérií na ukladanie elektriny pre domácnosti, alebo stabilizáciu siete. Batériové úložisko, aké postavila Tesla koncom minulého roku v Austrálii (s kapacitou 129 MWh), je z hľadiska kapacity ekvivalentom pre 3 225 elektromobilov so 40 kWh batériou. A nebude jediné.

Pozrite siV Austrálii vznikne ďalšia gigantická záložná batéria. Prekoná Teslu

Preto sa bez „gigafabrík“ na výrobu batérií v Európe nezaobídeme. Podľa EK bude potrebovať EÚ možno až 200 GWh kapacity batérií ročne, čo predstavuje produkciu 10 až 20 takýchto závodov. Jeden z nich vzniká vo Švédsku.

ZDROJ | Nissan

V mestečku Västerås neďaleko Štockholmu začíná firma Northvolt budovať skúšobnú prevádzku na výrobu batérií pre elektromobily. Európska investičná banka (EIB) schválila 12. februára investíciu vo výške 52,2 milióna eur pre spoločnosť Northvolt na výstavbu závodu.

Viceprezident EIB Andrew McDowell podľa portálu euractiv.com uviedol, že EIB je spolu s Bruselom ochotná pomôcť vyvinúť európske batériové kapacity. Northvolt, ktorý získal aj podporu Volkswagenu, plánuje vybudovať „najväčšiu európsku továreň na výrobu batérií“ pre dopravu, priemysel, a ďalších odberateľov.

Od vývoja, po recykláciu

Skúšobný závod Northvoltu vo Västerås by mal mať ročnú kapacitu výroby 125 MWh, čo nie je veľa. Nasledovať by však mala samotná gigafabrika, ktorá by mala stáť v meste Skellefteå, s ročnou kapacitou až 32 GWh.

ZDROJ | Nissan

Firma už údajne vybavuje stavebné povolenia pre výstavbu hlavného závodu a má niekoľko strategických partnerov. Medzi inými figurujú spoločnosti ABB, Scania, Vestas, ako aj kanadský dodávateľ lithia Nemaska Lithium a japonská spoločnosť SECI.

Pozrite siMercedes-Benz spúšťa elektrickú ofenzívu

Northvolt sa mieni zaoberať produkciou batérií komplexne, preto popri samotnej výrobe rozvíja aj vlastný vývoj a program na recykláciu starých batérií.

Ani najväčšia európska fabrika na batérie však zďaleka nepokryje dopyt EÚ v najbližších rokoch. „Od roku 2025 počítame, že 25 percent áut na európskych cestách budú elektromobily, alebo hybridy. Trh s batériami by mohol dosiahnuť objem 250 miliárd eur ročne,“ predpokladá Maroš Šefčovič.

Budeme mať gigafabriku na batérie aj na Slovensku? Je to reálne

Keďže Slovensko je automobilovou veľmocou, malo by racionálne reagovať aj na trendy, ktoré výrobu automobilov ovplyvnia. Na automobilový priemysel je dnes naviazaných vyše 40 percent slovenského HDP a tretina exportu. Rozhodujúcimi trendmi sú elektromobilita a autonómne autá.

Eurokomisár Maroš Šefčovič a predseda SAV Pavol ŠajgalíkZDROJ | Euractiv

Aj preto si M. Šefčovič myslí, že minimálne jedna gigafabrika na batérie by mala vzniknúť aj na Slovensku. Z logistického hľadiska by bolo jej umiestnenie ideálne v okolí Nitry, v ťažisku rozmiestnenia súčasných štyroch slovenských automobiliek.

Podľa Šefčoviča dostala EK už niekoľko projektov, kde sa investori o možnosť výroby batérií zaujímali, preto chce o tejto téme diskutovať aj so slovenskou vládou.

„Uvidíme, ako sa tento zámer vyvinie, ale malo by ísť o sústredené úsilie vlády, výskumných ústavov a univerzít v úzkej spolupráci s automobilkami na tom, ako nastaviť mechanizmy pre čerpanie finančnej podpory, ktorá môže prísť z európskej aj zo štátnej úrovne,“ doplnil eurokomisár.

ZdrojNorthvolt,Euractiv

Komentáre k článku