Nissan LEAF prešiel 370 kilometrov. Bez vodiča!

ZDROJ | HumanDrive

Aj japonská automobilka Nissan patrí k tým, ktoré naplno pracujú na vývoji a testovaní autonómnych systémov pre automobily. Kým v USA svoje systémy testuje väčšina automobiliek práve priaznivým legislatívnym podmienkam, v Európe to také jednoduché nie je. Spojené kráľovstvo sa ale k testom stavia veľmi pozitívne.

ZDROJ | HumanDrive

Práve Spojené kráľovstvo na svoje testy autonómnych systémov využíva aj japonská automobilka Nissan ako súčasť konzorcia HumanDrive, do ktorého patria aj vládne organizácie Spojeného kráľovvstva. Nissan však na rozdiel od iných svetových automobiliek na testy používa plne elektrické modely LEAF. Waymo (Google) využíva napríklad Chrysler Pacifica, Uber zas vozidlá Volvo.

Pozrite siVolvo a Uber majú autonómne auto pripravené na ostrú prevádzku

Ten konkrétny, ktorý v na ceste z Cranfieldu do Sunderlandu vytvoril rekord bol vybavený LIDAR radarom, 8 laserovými snímačmi, 6 kamerami a výkonným počítačom v kufri. Ten musel v reálnom čase vyhodnocovať situáciu na cestách, a to aj tých medzi obcami, kde je neraz pomerne málo miesta a mizerné značenie.

Pozrite siMercedes-Benz a Bosch testujú budúce plne autonómne taxíky

ZDROJ | Google

Počas testu mal autonómny LEAF absolvovať viaceré kruhové objazdy, križovatky, cesty bez značenia, ale aj klasické cesty prvej triedy. Samozrejme, LEAF absolvoval aj časť cesty na diaľnici. Keďže išlo stále iba o test, na sedadle vodiča sedel testovací šofér, ktorý by v prípade krízovej situácie vedel zasiahnuť do riadenia.

Hoci 370-kilometrový test bol úspešný, autonómnych LEAFov sa v premávke tak skoro nedočkáme. Kým technologicky vedia byť vozidlá pre autonómnu jazdu vybavevné už v súčasnosti, brzdou je a zjavne aj dlho bude legislatíva. Stále nie je vyriešená otázka zodpovednosti v prípade nehody, ale ani množstvo ďalších otázok, vrátane tých etických.

Pozrite siPrvý oficiálny bezpečnostný rámec pre autonómne vozidlá je na svete

ZDROJ | HumanDrive

Bez ostrých testov to však nejde, takže o nich budeme ešte veľa počuť. Nasledovať by mohli komplikovanejšie jazdy mestom, kde na vozidlá a teda i vodičov „číha“ podstatne viac nástrah z každej strany. Autonómne vozidlá môžu mať v tomto navrch, pretože „vidia“ aj tam, kde človek, vodič, nie.

ZDROJ | HumanDrive

ZdrojHumanDrivve

Komentáre k článku