Nissan Ariya – prvé plne elektrické SUV z Japonska s dojazdom 500 km

ZDROJ | Nissan

Japonský Nissan predstavil očakávaný elektromobil Ariya, svoj plne elektrický crossover, ktorý sme mohli vidieť ako koncept už minulý rok. Novinka s futuristickým dizajnom ponúkne dojazd slušných 500 km a cenu okolo 40 000 eur. Na trh sa dostane až v polovici budúceho roka.

Po modeli Leaf, ktorý Nissan vyrába už dlhé roky sme sa konečne dočkali aj druhého plne elektrického vozidla (ak nepočítame elektrické dodávky a iné komerčné vozidlá). Nissan Ariya bude zbierať zákazníkov v inom segmente, ktorý je ešte obľúbenejší ako hatchbacky, v rodine malých SUV, teda crossoverov.

ZDROJ | Nissan

Nissan Ariya má vcelku výrazne a ostré črty, z bočnej strany by ho ju ale bolo možné zameniť si pokojne aj s modelmi od Lexusu. Zaujímavosťou je LED logo v prednej maske, ale aj dvojica žraločích plutiev na streche vzadu. Vpredu sa o osvetlenie starajú LED svetlomety, LEDky ale nájdeme aj vzadu.

ZDROJ | Nissan

Interiér je prísne jednoduchý, takmer všetko sa ovláda iba dotykom, jedine na volante je niekoľko mechanických tlačidiel. Okrem 12,3″ displeja pred vodičom je druhý 12,3″ displej v stredovej konzole. Novinkou možnosť updatov cez Wi-Fi, takže Ariya bude aktuálna aj o niekoľko rokov.

ZDROJ | Nissan

Vodičov poteší systém ProPILOT 2.0, ktorý Nissan rád využíva aj v ďalších vozidlách, vrátane aktuálnej verzie Leafu. Jeho súčasťou je viacero bezpečnostných technológií, ako automatické brzdenie, ale aj udržiavanie v jazdných pruhoch či dokonca semiautonómna jazda po diaľnici. Samozrejmosťou je podpora Android Auto a Apple CarPlay či bezdrôtové nabíjanie, no chýbať nemá ani podpora Amazon Alexa.

Na nabíjanie už neslúži port v prednej maske, ako v prípade Leafu, ale port na bočnej strane. Maximálny nabíjací výkon, ktorý Ariya dosiahne je 130 kW, pevne veríme, že pre všetky verzie. Veľkou novinkou u Nissanu je zmena konektora CHAdeMO na CCS, ktorý sa hojne využíva v Európe i Amerike. Chýbať nemá ani podpora Nissan Energy, systému V2G pre dodávanie energie z batérie do domácnosti.

Doma je možné nabíjať Nissan Ariya 7,4 kW, alebo 22 kW výkonom v závislosti od verzie. 63 kWh verzia ponúkne menšiu nabíjačku, 87 kWh verzia už slušných 22 kW.

V predaji má byť verzia s pohonom prednej nápravy, ale aj štvorkolka. V predaji bude ale až 5 (!) verzií modelu Ariya. Najnižšia verzia Ariya 63 kWh ponúkne 63 kWh batériu, 160 kW motor na prednej náprave s krútiacim momentom 300 Nm a dojazd do 360 km. Zrýchlenie na stovku má trvať 7,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h.

ZDROJ | Nissan

Model Ariya 87 kWh ponúkne logicky 87 kWh batériu, výkonnejší elektromotor (178 kW), ale s rovnakým krútiacim momentom 300 Nm a dojazd výborných 500 km. Na 100 km/h sa tento model dostane za 7,6 sekundy. Maximálka je taktiež 160 km/h.

Nissan Ariya e-4ORCE 87 kWh Performmance má taktiež 87 kWh batériu, ale pohon oboch náprav. Celkový výkon elektromotorov má byť 290 kW a krútiaci moment až 600 Nm. Dojazd na jedno nabitie má byť 400 km, zrýchlenie výborných 5,1 sekundy.

Od tohto modelu bude nižším modelom Ariya e-4ORCE 87 kWh, ktorý bude mať taktiež náhon na všetky 4 kolesá, ale so slabším výkonom 225 kw, ale opäť rovnakým krútiacim momentom 600 Nm. Dojazd sa tak zvýši na výborných 460 km. Zrýchlenie je v tomto prípade 5,7 sekundy.

ZDROJ | Nissan

Pre tých, ktorí budú chcieť lacnejšiu štvorkolku má Nissan pripravený model Ariya e-4ORCE 63 kWh, ktorý s 63 kWh batériou ponúkne dojazd 340 km, ale bude disponovať dvomi elektromotormi s celkovým výkonom 205 kW a krútiacim momentom 560 Nm. Tento model dá stovku za 5,9 sekundy.

Vo všetkých prípadoch je dojazd meraný metodikou WLTP. Maximálna rýchlosť modelov s pohonom všetkých 4 kolies je 200 km/h. Vo všetkých prípadoch sú rozmery identické – 4,595 x 1,85 x 1,66 m. Hmotnosť je od 1,8 do 2,3 tony. V prípade prednokoliek je objem batožinového priestoru 468 l, štvorkolky majú kufor s objemom 415 l.

Nissan Ariya bude v predaji budúci rok, ale iba na domácom trhu. Kedy príde do Európy zatiaľ nie je známe.

ZDROJ | Nissan
ZDROJ | Nissan

 

ZdrojNissan

Komentáre k článku