Nissan a Enel spúšťajú rozsiahly pilot elektrického reverzu

ZDROJ | Nissan

Spoločnosť Nissan a energetický gigant Enel potvrdili plány na spustenie pilotného projektu systému vozidiel v sieti (vehicle-to-grid, V2G) vo V. Británii.

Vďaka pripojeniu 100 jednotiek V2G do verejnej elektrickej siete to umožní vlastníkom vozidiel Nissan LEAF a elektrických dodávok e-NV200 predávať uloženú energiu z batérií vozidiel späť do elektrickej siete.

Pozrite siHliníková batéria: expresné nabíjanie, extrémna životnosť

Pripomína to scénku Bolka Polívku zo slávnej komédie Věry Chytilovej „Dědictví aneb Kurvahošigutntág“, keď vrchný v nóbl podniku kričí: „Nová doba! Host vyhazuje vrchního!“ Skutočne, toto „nabíjanie obrátené na ruby“, ktoré na prvý pohľad môže vyzerať nezmyselne, má svoj význam.

Nissan V2G
ZDROJ | Nissan

Môže priniesť výhody pre majiteľov elektromobilov, aj pre energetické firmy a rozvodné závody. Superlatívy ako „začiatok vzrušujúcej éry správy energie v Spojenom kráľovstve“, alebo „zásadný obrat pre majiteľov elektromobilov“, ktoré sa vyskytujú v tlačovej správe, však treba brať s triezvou rezervou.

O čo ide? Áno, takýto predaj elektriny by sa mohol stať pre majiteľov elektromobilov istým zdrojom alternatívnych príjmov, otázkou je, kde brať lacnú elektrinu a nekradnúť? Teoreticky by sa dalo kalkulovať s nočným nabíjaním s lacnou tarifou a predaj elektriny počas špičky. Otázkou je, či rozdiel cien pokryje straty pri nabíjaní a vybíjaní, a aký profit po ich odrátaní zostane.

Iné by bolo, ak by sme dokázali elektromobil nabíjať „zadarmo“ napríklad z alternatívnych zdrojov. Aj fotovoltaiku však treba zaplatiť.

Nissan V2G-diagram
ZDROJ | Nissan

Technológia V2G umožňuje elektromobily integrovať do elektrickej siete a prispieva k zlepšeniu využívania obnoviteľných zdrojov energie. Elektrina zo solárnych a veterných elektrární patrí k nestabilným zdrojom a jej prebytok, alebo naopak nedostatok, môže prispievať k destabilizácii rozvodnej sústavy.

Infraštruktúra dobíjacích staníc systému V2G dáva majiteľom elektromobilov a firmám s veľkým počtom elektromobilov možnosť vytvoriť mobilné zásobárne energie. Systém dovoľuje majiteľom elektromobilov nabíjať, keď je dopyt po elektrine a tarifa nízka a uskladnenú energiu z batérií využívať, keď sú tarify vyššie, prípadne aj predávať energiu späť do siete.

Nakoniec s podobnou filozofiou kalkuluje aj Tesla Powerwall.

Pozrite siZmení batéria Tesla Powerwall používanie fotovoltaických článkov?

Pre domácnosti a rozvodné firmy môže mať takáto prax pozitívny efekt, hoci treba uvážiť, nakoľko takéto prídavné nabíjacie-vybíjacie cykly skrátia životnosť trakčných batérií  elektromobilov a či sa úspora v konečnom dôsledku nepremení na stratu. Nová výkonná batéria pre elektromobil tvorí významnú časť jeho ceny.

Podstatný efekt však môžu takéto rezervoáre elektriny predstavovať v čase blackoutu, aký môže vzniknúť hlavne v dôsledku prírodných katastrof. Svoje o tom vedia v Japonsku, ktorému sa nevyhýbajú zemetrasenia, ani tajfúny. Aj preto má japonská automobilka patriaca k najväčším producentom elektromobilov, akou je Nissan, ku koncepcii V2G blízko.

ZdrojNissan

Komentáre k článku