Nie je dron ako dron. Zephyr S dosiahol rekordnú výšku takmer 24 km

ZDROJ | Airbus

Solárne drony chcel nasadiť napríklad Facebook na pokrytie rozsiahlych území mobilným internetom zo vzduchu a podobný zámer mal aj Google so svojimi stratosférickými balónmi v projekte Loon. Obaja IT giganti nakoniec testy ukončili, ale ďalší hráči vo vývoji stratosférických dronov nazývaných aj High Altitude Platform System (HAPS), čiže „systém platformy veľkých výšok“, pokračujú.

Pozrite siAirbus ukázal, že je najlepší. Jeho solárny dron vytvoril letový rekord

Medzi favoritov v tejto oblasti patrí Airbus, ktorý so svojím vysoko odolným stratosférickým dronom Zephyr S vytvoril nový výškový rekord pre bezpilotné lietadlo. Na oblohe nad Arizonou sa vzniesol do výšky 23 915 m počas dvoch letov, ktoré trvali spolu 36 dní.

ZDROJ | Airbus

Najnovšie testovacie lety systému HAPS poháňaného solárnymi článkami boli zamerané nielen na dosiahnutie výškového rekordu, ale aj na praktické úlohy. Tie zahŕňali prenášanie rôznych nákladov, demonštráciu presnej stratosférickej manévrovateľnosti a udržiavanie dronu nad určeným priestorom na zemi, či testovanie užitočného zaťaženia Optical Advanced Earth Observation System for Zephyr (OPAZ) na streamovanie údajov z pozorovania Zeme. Kľúčovým bolo získanie schválenia amerického leteckého regulátora FAA na lietanie v rámci USA.

Testy sa skončili 13.septembra a počas nich Zephyr S absolvoval 2 435 letových hodín v stratosfére.

ZDROJ | Airbus

Drony Zephyr sú vyvíjané vyvíja pre širokú škálu aplikácií. Pri nasadení v oblasti rádiokomunikácií by dokázal pokryť rádiovým signálom (napríklad pre mobilné siete) plochu, ktorá je ekvivalentom pokrytia až 250 základňových staníc. V tomto prípade však treba byť s tým porovnávaním opatrnejší, pretože pokrytie územia nie je to isté, ako zabezpečenie konektivity pre desiatky tisíc mobilných terminálov. Potrebná technológia (elektronika, antény, batérie) niečo váži a stratosférické drony majú nízku nosnosť. S úspechom by však mohli slúžiť v mobilných sieťach ako „dáždnik“ pokrytia, alebo na pokrytie rozsiahlych riedko osídlených oblastí.

Pozrite siAirbus navrhol lietadlo inšpirované vtákmi. Má byť 2x úspornejšie

Ďalšími aplikáciami na využitie dronov Zephyr S sú napríklad monitorovanie hraníc a životného prostredia, jeho kľúčovým zákazníkom je však teraz Ministerstvo obrany Spojeného kráľovstva, ktoré s platformou ráta ako potenciálnym pseudo-satelitom pre veliteľské a riadiace funkcie.

V prípade, že by došlo k strate satelitných dátových spojení, skupina dronov Zephyr môže krúžiť nad oblasťou celé mesiace a udržiavať komunikáciu a prieskum.

Zephyr S je najväčší z rady dronov Zephyr od Airbusu. Má hmotnosť len 75 kg napriek rozpätiu krídel 28 m. Dokáže uniesť užitočné zaťaženie 5 kg (odtiaľ tie otázniky pri mobilných sieťach) a zostať vo vzduchu až 26 dní.

Pozrite siSolar Impulse 2 – Bude letecká doprava poháňaná slnkom?

Motory čerpajú energiu z Li-ion batérií Amprius s celkovou hmotnosťou 24 kg, ktoré sú počas dňa nabíjané tenkými, flexibilnými a vysoko účinnými solárnymi článkami na báze gálium-arzenidu, namontovanými na krídlach.

Stratosférické solárne drony majú tú výhodu, že slnečnému svitu nestojí v ceste prakticky žiadna oblačnosť, takže dokážu zužitkovať maximum dopadajúcej solárnej energie.

ZdrojAirbus

Komentáre k článku