Nemecko pustí autonómne autá na verejné cesty

ZDROJ | VW

V Nemecku budú mať zrejme autonómne autá čoskoro zelenú nielen na svetelnej križovatke, ale aj na ceste do života. Priviesť by ich tam mala nová legislatíva, ktorá umožní vozidlám bez vodiča jazdiť po verejných komunikáciách už v roku 2022.

Pozrite siČínsky dravec DiDi nasadí autonómne autá Volvo XC90

Návrh zákona, ktorý minulý týždeň prešiel Bundestagom, dolnou komorou nemeckého parlamentu, sa týka vozidiel s autopilotom úrovne 4.

Autonómne riadenie 4. úrovne prezentuje podľa klasifikácie Spoločnosti automobilových inžinierov (Society of Automobile Engineers / SAE) schopnosť autopilota zvládnuť akúkoľvek jazdu v určitých podmienkach alebo prostrediach.

V Nemecku budú pre takéto vozidlá bez vodiča vyhradené určité geografické oblasti.

Elektromobil VW ID.BuzzZDROJ | Torque

V budúcnosti by autonómne vozidlá mali byť schopné jazdiť celoštátne bez fyzicky prítomného vodiča v určených oblastiach verejnej cestnej premávky v bežnej prevádzke, píše sa v návrhu zákona.

Spoločnosti, ktoré chcú v Nemecku prevádzkovať komerčné autonómne autá to ale nebudú mať ľahké. Budú musieť dodržiavať množstvo pravidiel, vrátane poistenia zodpovednosti za škodu a umožniť prístup k diaľkovému zastaveniu autonómnej prevádzky. Navyše, stále nie je isté, či sa zákon podarí presadiť, pretože ho ešte musí schváliť Spolková rada (Bundesrat), horná komora nemeckého parlamentu.

V nasledujúcom videu si môžete pozrieť ako jazdia autonómne autá úrovne 4 a 5 na okruhu v testovacom areáli BMW Group Autonomous Driving Campus, ktorý sme mali možnosť navštíviť v roku 2019.

Súčasťou návrhu nemeckého zákona sú možné počiatočné aplikácie pre autonómne autá na nemeckých cestách, napríklad verejná osobná doprava, obchodné a zásobovacie jazdy, logistika, kyvadlová doprava spoločností pre dopravu zamestnancov, alebo cesty medzi lekárskymi centrami a domovmi dôchodcov.

Pozrite siDomino’s Pizza ide v Houstone rozvážať jedlá v autonómnych vozidlách Nuro

Spoločnosť Argo AI testovala svoje autonómne vozidlá v inovačnom centre LabCampus na mníchovskom letisku a vlani v júni otvorila v Mníchove svoje európske sídlo. V najbližších týždňoch spustí v spolupráci s Volkswagenom testovanie elektrických dodávok VW I.D.Buzz. Vlastný program vývoja autonómnych áut má spomínaná BMW Group a v Nemecku je aktívna tiež spoločnosť Mobileye, ktorá je súčasťou Intelu a pôsobí vo viacerých krajinách, vrátane Číny.

Testovacie vozidlo s dvoma LiDAR-mi na zadnom nárazníku.

Čína je mimochodom v zavádzaní samojazdiacich áut veľmi progresívnou krajinou. Nedávno sa čínsky startup s robotickými taxíkmi Pony.ai stal ôsmou spoločnosťou, ktorá získala povolenie na testovanie vozidiel bez vodiča v Kalifornii. Jedinou spoločnosťou, ktorá má povolenie na nasadenie komerčných vozidiel na verejných komunikáciách v tomto americkom štáte je Nuro.

Spoločnosti, ktoré už v Nemecku autonómne autá testujú, môžu mať konkurenčnú výhodu. Na druhej strane stále existuje určitá opatrnosť a neistota kvôli nejasným právnym predpisom a zodpovednosti za škody pri prípadných kolíziách. Aj preto je pripravovaný zákon dôležitým medzníkom, ktorý môže samojazdiace vozidlá dostať na cesty v najväčšej európskej ekonomike.

ZdrojTechCrunch

Komentáre k článku