Nemecko bude mať celoštátnu sieť vodíkových čerpačiek ako prvé na svete

ZDROJ | Jalopnik

Ako sme už veľakrát spomínali, vodík, ako palivo je mimoriadne atraktívnou náhradou za uhľovodíky. Pri spaľovaní má nulové emisie CO2 a iných splodín, jediným produktom reakcie je okrem energie vodná para. Úloha vodíka však bude stúpať v súvislosti s potrebou akumulovať energiu vyrobenú v rôznych nestabilných zdrojoch, ako sú solárne a veterné elektrárne. Rovnako dobre poslúži aj pri jadrových elektrárňach, ktoré takto svoju produkciu mimo špičky dokážu efektívne konvertovať a akumulovať, bez nutnosti obmedziť prevádzku.

Nemecko sa síce rozhodlo jadrovú energetiku utlmiť, ale v inštalovanom výkone solárnych a veterných elektrární je jedným zo svetových lídrov. Neprekvapuje preto, že rozvoj vodíkovej energetiky dostal od štátu zelenú a dostáva sa jej aj štátnej podpory.

Pozrite siCES 2015 | Toyota nasleduje Teslu Motors – uvoľní patenty na vodíkové autá

Mimoriadne výhodne sa dá vodík ako palivo využiť v automobilovej doprave. Keďže najľahší prvok má vysokú energetickú hustotu, automobily s vodíkovým pohonom môžu mať dokonca dlhší dojazd, ako benzínové, alebo naftové vozidlá. Napríklad prvý komerčný sériovo vyrábaný vodíkový automobil Toyota Mirai prejde na jednu nádrž vodíka 650 km, pričom natankovanie trvá len tri minúty.

Ešte väčším šampiónom je koncept vodíkového auta Mercedes-Benz F015 predstavený na tohtoročnej výstave CES. Ten má dojazd až 1100 km. A spoločnosť Daimler sa stala aj aktívnou súčasťou výstavby nemeckej celoštátnej siete vodíkových čerpacích staníc.

Hydrogen-DE-partneri
ZDROJ | H2 MOBILITY

Jej základy položí novovzniknutý podnik H2 MOBILITY, ktorý v Berlíne založilo šesť silných hráčov z oblasti priemyslu: Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell a Total. Členmi poradného zboru H2 MOBILITY sú automobilky BMW, Volkswagen, Honda a Toyota a technologická spoločnosť Intelligent Energy.

Pozrite siCES 2015 | Mercedes-Benz F 015 – 1100 km na jednu nádrž v plnom luxuse

V Nemecku v prvej fáze postavia najskôr 100 a do roku 2023 približne 400 čerpacích staníc na vodík. Nemecko tak bude prvou krajinou s celoštátnou sieťou čerpacích staníc H2 s investíciou približne 400 miliónov eur. Vodíková infraštruktúra zároveň podporí alternatívny ekologický pohon vozidiel s vodíkovými článkami, ktoré sa už v Nemecku sériovo vyrábajú.

Hydrogen-DE-2018
ZDROJ | H2 MOBILITY

Takto má vyzerať sieť čerpacích staníc vodíka v Nemecku už v roku 2018.

Projekt H2 MOBILITY dostane aj štátnu podporu. Na stretnutí zástupcov partnerských spoločností so spolkovým ministrom dopravy Alexandrom Dobrindtom bolo podpísané spoločné vyhlásenie: „Vodíkové čerpacie stanice pre Nemecko“. Dokument zjednocuje úsilie partnerov z priemyslu a politiky pri realizácii tohto zámeru, uvádza sa v tlačovej správe spoločnosti Daimler.

ZdrojDaimler

Komentáre k článku