„Nech to para tlačí!“ Vlak Coradia iLint ale parnú lokomotívu nemá

Popri kamiónoch by sa mohli stať zaujímavým segmentom dopravy pre nasadenie vodíka ako pohonnej látky aj vlaky.

Para je späť

Francúzska nadnárodná spoločnosť Alstom vyvinula zaujímavý príspevok k dosiahnutiu ekologickej dopravy po železnici aj na neelektrifikovaných tratiach. V súčasnosti sú vlaky na takýchto tratiach odkázané na dieselové, respektíve diesel-elektrické trakčné pohony. Tie zaťažujú životné prostredie nielen emisiami výfukových plynov, ale aj zbytočnou hlučnosťou.

Pozrite siJaponci vytvorili silnú vodíkovú alianciu

Coradia iLint je moderné riešenie regionálneho vlaku pre osobnú železničnú dopravu bez akýchkoľvek škodlivých emisií. Nejde o žiadnu nadprirodzenú, teda paranormálnu technológiu, nejaká para sa tu však predsa vyskytuje. Vývoj po špirále od parnej lokomotívy, po vodíkové palivové články má totiž spoločného menovateľa – vodnú paru.

Vlaková súprava vychádza z úspešnej platformy Coradia Lint taktiež od spoločnosti Alstom, ale na rozdiel od nej nepoužíva dieselové motory.

ZDROJ | Alstom

Trakčný systém Coradia iLint je postavený na palivových článkoch, vyrábajúcich elektrinu z vodíka a kyslíka. Okrem palivových článkov je vlak vybavený aj Li-ion batériami, kam ukladá energiu vyrobenú rekuperáciou pri brzdení, a ktoré využíva aj pre inteligentný manažment energie.Jedinou emisiou pohonnej jednotky  je vodná para. Tá unikala aj z parných lokomotív, ale hlavnými emisiami bol v tých časoch oxid uhličitý, oxidy síry, sadze a ďalšie prímesi hustého dymu, vznikajúceho pri spaľovaní uhlia.

Pozrite siVodíkový kamión Toyota vyráža na cesty

Coradia iLint je naopak maximálne ekologický vlak využívajúci výhody elektromobility aj tam, kde nie je možné, alebo ekonomické vybudovať elektrifikované trate.

https://www.youtube.com/watch?v=O3bUE9uHkqM

Pre prevádzkovateľov neelektrifikovaných tratí ponúka Alstom zaujímavú alternatívu k súčasným dieselovým súpravám. Alstom je zároveń prvým svetovým výrobcom železničných vozidiel, ktorý vyvinul nízkopodlažný osobný vlak poháňaný vodíkovými palivovými článkami.

Rovnaký výkon, vyššia bezpečnosť

Vlaková súprava Coradia iLint bola podľa Alstomu vyvinutá v spolupráci s nešpecifikovanými nemeckými a kanadskými spoločnosťami s dlhoročnými skúsenosťami v oblasti vodíkovej energie a batérií.

Pozrite siIndia vypravila prvý solárny vlak

Coradia iLint vychádza z parametrov, ktoré spĺňa dieselový vlak Coradia Lint. Nahradenie naftového trakčného motora technológiou palivových článkov prinieslo ekologickú a trvale udržateľnú prevádzku pri zhodnom výkone, aký dosahujú konvenčné regionálne vlaky. Maximálna rýchlosť 140 km/ h a dojazd na jedno tankovanie vodíka 600 až 800 km na regionálne trate s prehľadom postačuje. Súprava pritom odvezie až 300 cestujúcich, z toho 150 sediacich pasažierov.

ZDROJ | Alstom

Okrem ekologických prínosov – vypúšťanie vodnej pary namiesto škodlivých exhalátov a nízka hladina hluku, je vodíkový vlak aj maximálne bezpečný. Podľa Nemeckého združenia pre vodík a palivové články (DWV) sú vysokotlakové nádrže s vodíkom bezpečnejšie ako palivové nádrže v porovnateľných rizikových situáciách.

Pozrite siV Číne majú hybrid – vlak a autobus v jednom. Jazdí po nakreslených koľajách

Odberatelia si navyše nemusia robiť starosti so servisom, ani s infraštruktúrou na tankovanie vodíka. Alstom totiž ponúka komplexný balík služieb, pozostávajúci zo samotného vlaku, jeho údržby, ale aj celej vodíkovej infraštruktúry. Na tratiach by sa mali objaviť už v tomto roku.

Vodíkové vlaky boli zatiaľ testované v Nemecku a záujem prejavila aj Veľká Británia. Vláda Spojeného kráľovstva už dlhšie podporuje železničnú dopravu s cieľom významne znížiť emisie skleníkových plynov. Do roku 2040 chce vláda eliminovať zo železničnej dopravy všetky dieselové lokomotívy. Nahradiť ich majú na neelektrifikovaných tratiach buď vozidlá s elektromotormi poháňanými z batérií, alebo palivovými článkami.

ZdrojAlstom

Komentáre k článku