Najekologickejší motocykel na svete? Jazdí na metán z močiarov

ZDROJ | uitsloot.nl

Metán je pre životné prostredie hrozbou, pretože ide o skleníkový plyn s mnohonásobne vyšším potenciálom vyvolávať skleníkový efekt ako oxid uhličitý a zodpovedá za 4-9% skleníkového efektu.

Uvoľňuje sa pri ťažbe a spracovaní fosílnych palív, ako je ropa a zemný plyn. Je tiež vedľajším produktom poľnohospodárskej výroby – bylinožravce vypúšťajú metán ako produkt svojho trávenia. (Jedna krava môže vylúčiť takmer 100 kg metánu za rok). Produkujú ho aj skládky a ryžové polia a vzniká aj pri spaľovaní biomasy.

Pozrite siMetán ako úložisko – namiesto batérií biológia

Metán sa dostáva do atmosféry aj prirodzenou cestou, pri rozklade organickej hmoty. Nepríjemným faktom je, že vplyvom oteplenia topiaci sa permafrost, uvoľňuje do atmosféry veľké množstvo metánu. Treba však pripomenúť, že démonizovaný skleníkový efekt je len jednou z mnohých príčin klimatickej zmeny.

Zaujímavý postoj k metánu zaujal holandský umelec, dizajnér, nezávislý inžinier a motocyklový nadšenec Gijs Schalkx, ktorý si postavil motocykel poháňaný metánom, nazvaný Slootmotor.

ZDROJ | uitsloot.nl

Jeho svojpomocne skonštruovaný motocykel má niekoľko neobvyklých prvkov – drevom obložený rám, malú fľašu s tekutinou na riadidlách a balón, pripomínajúci kondóm, umiestnený vo veľkom priehľadnom valci týčiacim sa za sedadlom. Tento balón  je vlastne palivová nádrž motocykla.

Motocykel Slootmotor (sloot znamená v holandčine „priekopa“) jazdí na metán, ktorý Schalkx „taží“ z močiarov, kde prirodzene vzniká a je schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 43 km/h.

Schalkx sa prebrodí do močiara, prehrabáva bahno, čím sa uvoľnia bublinky plynu, ktoré zachytáva v nádobe, plávajúcej hore dnom na hladine. Plyn potom ručne napumpuje do palivovej nádrže a použije ho na pohon štvortaktného motora motocykla s objemom 49 cm3. Malá nádoba s tekutinou pripevnená k riadidlám obsahuje benzín, ktorý používa na štartovanie studeného motora, ďalej už spaľuje metán.

ZDROJ | uitsloot.nl

Schalkx označuje Slootmotor za najekologickejšie vozidlo na svete, pretože spaľuje metán, ktorý by sa inak prirodzene dostal do atmosféry. Produktom spaľovania je síce CO2, ale ten má oveľa menší skleníkový efekt, ako rovnaké množstvo metánu.

Pozrite siPorsche stavia závod na výrobu syntetického paliva. Zachráni spaľováky?

Nie je to najefektívnejší spôsob tankovania, aj keď je zadarmo. Schalkx hovorí, že získanie dostatočného množstva metánu na poháňanie mopedu na trase 20 kilometrov trvá približne osem hodín. Za cenu takýchto „peripetií“ by podobný eko-motocykel chcel asi málokto.

Je to o určitom ekologickom fanatizme a možno aj o uctievaní „vyššieho princípu“, alebo možno ide tak trochu aj o recesiu. V každom prípade Schalkx tvrdí, že prvých 500 metrov, ktoré prešiel s použitím nazbieraného metánu, bolo tých najlepších 500 metrov v jeho živote.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku