Nabiť rýchlo, rýchlejšie, Desten

ZDROJ | Desten

Keď nemecko-švajčiarska automobilka Piëch Automotive AG predstavila predprodukčnú finálnu formu svojho športového elektromobilu Piëch GT, zaujala jeho parametrami ako zrýchlenie z nuly na 100 km/h pod 3 sekundy, dojazd 500 km a hlavne nabitie na 80% pod 5 minút.  Túto métu mal športiak dosahovať s extrémne výkonnou nabíjačkou od čínskej spoločnosti Qingdao TGOOD Electric. Novým šampiónom je však nabíjačka od firmy Desten.

Pozrite siPiëch GT je ako stvorený pre ďalšiu Bondovku, predvádza sa v novom videu

S ňou sa má batéria Piëch GT nabiť za štyri minúty a 40 sekúnd na dojazd 311 míľ (500 km) podľa metodiky WLTP. V takom prípade by sa čas nabíjania prakticky skrátil na dobu potrebnú na tankovanie fosílneho paliva.

Piëch Mark ZeroZDROJ | Desten

Za takýmto bezprecedentným komfortom údajne stoja proprietárne batérie od hongkonského výrobcu Desten a súvisiaci extrémne silný nabíjací systém s výkonom 900 kW. Desten zverejnil niektoré informácie o svojich batériách počas odhalenia svojho nabíjacieho systému v indonézskej Jakarte, podstatné veci však zamlčal.

Desten hovorí, že urobil „prelomové objavy v materiáloch a bunkových štruktúrach“, pričom vytvoril prototyp batérie pre elektromobily vhodný pre 3 000 nabíjacích cyklov, počas ktorých dokáže auto najazdiť približne 930 000 míľ (takmer 1,5 milióna km).

Ultrarýchle nabíjanie s vysokými prúdmi dramaticky skracuje životnosť batérií, ale ak Desten deklaruje životnosť 3 000 cyklov, bolo by to viac ako dosť. Ďalším problémom je zahrievanie batérie počas nabíjania, ktoré vyžaduje aktívne chladenie.

Desten však sľubuje, že jeho batéria zapojená do nabíjačky s výkonom 900 kW sa údajne nezahreje o viac ako 15 stupňov Celzia nad teplotu okolitého prostredia. Toto tvrdenie má byť overené externými testovacími organizáciami.

ZDROJ | carsales.com

Identitu „testovacích organizácií“ však výrobca neupresnil a neodhalil ani „nové chemické zloženie“ svojich batérií. Na svojich stránkach však uvádza, že spolupracuje s testovacími inštitúciami TÜV SÜD, Hofer Powertrain, Esslingen University of Applied Sciences, Shenzhen Toby Technology Co. a s ďalšími.

Zdá sa, že hlavnou nevýhodou batérií Desten má byť ich pomerne nízka špecifická hustota energie. Kým najnovšie batérie Nissan Leaf od spoločnosti AESC dosahujú 224 watthodín na kilogram, nové batérie Tesla z článkov 4680 majú až 380 Wh/kg, batéria Desten údajne disponuje energetickou hustotou iba 160 Wh/kg.

Desten však tvrdí, že nižšiu energetickú hustotu kompenzuje inak. Jeho batériový pack zložený z 19 Ah batérií nevyžaduje chladenie kvapalinou, takže do rovnakého objemu dokáže umiestniť viac článkov ako pri kvapalinou chladených batériách konkurencie.

Pozrite siABB tvrdí, že Terra 360 je „najrýchlejšia nabíjačka elektromobilov na svete“

Batéria so schopnosťou rýchlonabíjania však potrebuje aj adekvátneho partnera. Bez spomínanej rýchlonabíjačky s výkonom 900 kW (0,9 MW) sa žiadne nabitie do piatich minút nekoná. A stavba nabíjačiek s takýmto výkonom už na mnohých miestach naráža na limity rozvodných sietí. Ale to sa týka aj supernabíjačiek s menej dramatickým výkonom.

Riešením, ktoré by mohol použiť aj Desten, je budovať takéto rýchlonabíjačky so silnou záložnou batériou. Z nej by sa energia s vysokým výkonom „preliaila“ za pár minút do batérie elektromobilu a záložná batéria by sa potom dobíjala zo siete štandardným prúdom.

Na 900 kW nabíjačky si v každom prípade chvíľu počkáme. Kým sa objavia, budeme si môcť užiť viac realistické rýchlonabíjanie s výkonom 300 až 400 kW, vrátane nedávno predstavenej nabíjačky Terra 360 kW od švédsko-švajčiarskej spoločnosti ABB.

Tie dokážu menším prúdom nabíjať až štyri elektromobily súčasne a mali by ich byť schopné nabiť na dojazd 100 km za menej ako tri minúty.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku