Nabíjanie elektromobilov za jazdy – pomôže magnetický betón? 

ZDROJ | Magment

Zmena elektromobilov na napájané vozidlá by pomohla vyriešiť mnohé problémy s nabíjaním batérií. Nemuseli by sme tŕpnuť, či máme v rámci dojazdu nabíjaciu stanicu, ani obetovať čas čakaním kým sa batéria nabije. Všetko by zaistila nabíjacia infraštruktúra zabudovaná v ceste, samozrejme, bezdrôtovo. Bližšie k realite má túto myšlienku doviesť špeciálny magnetický betón od nemeckej firmy Magment.

Cesty, schopné za jazdy nabíjať elektromobily alebo elektrobusy, nie sú novou myšlienkou. Technológiu bezkontaktného nabíjania za použitia elektrifikovanej zbernice zabudovanej do cesty už testovalo napríklad Švédsko, ale ide o pomerne drahú a neefektívnu technológiu.

ZDROJ | Magment

Ministerstvo dopravy amerického štátu Indiana (Indiana’s Department of Transport, INDOT) však oznámilo, že testuje nový typ betónu s vloženými magnetickými časticami, ktorý by jedného dňa mohol poskytnúť efektívne vysokorýchlostné nabíjanie za „štandardné náklady na stavbu ciest.

Pozrite siNazdravie? Betón bez cementu spojí alkohol

INDOT sa s podporou Národnej vedeckej nadácie (NSF) pri testovacom projekte spojilo s Purdue University a nemeckou spoločnosťou Magment, ktorá magnetický betón vyrába. Najskôr otestujú, či bude magnetizovaný cement, respektíve betón (výrobcom nazývaný „magment“) fungovať v laboratóriu, a potom ho vyskúšajú na štvrť míľovom (asi 400 m) úseku cesty.

Spoločnosť Magment uvádza, že jej produkt poskytuje „rekordnú účinnosť bezdrôtového prenosu až 95 percent“, je možné ho vyrábať za štandardné náklady na výstavbu cesty a je odolný voči vandalizmu.

ZDROJ | Nagment

Už menej konkrétny je Magment pri odhaľovaní samotnej technológie. Z článku v magazíne Engadget by ste mohli nadobudnúť dojem, že prichádza „zázračná“ technológia, ktorá položí do vozovky magnetický betón a ten zaistí “vysokoúčinné bezdrôtové nabíjanie“ elektromobilov. Nikde ani zmienka o tom, či sa prenos energie deje pomocou magnetickej rezonancie, alebo elektromagnetickej indukcie. Aj účinnosť 95% bez spomenutia špeciálnych smerových antén a uvedenia vzdialenosti, o akej sa bavíme, vzbudzuje minimálne pochybnosti.

Pozrite siČína a WiTricity: nabíjanie elektromobilov bez káblov čoskoro

Na stránke spoločnosti Magment v časti „technológia“ sa dozvieme, že magnetický betón obsahuje v cementovom základe rozptýlené feritové častice a môže nahradiť krehké a drahé spekané feritové dlaždice. Ďalej sa uvádza, že hotové zostavy cievok odolávajú vysokému mechanickému zaťaženiu a magnetické vlastnosti zodpovedajú, alebo prevyšujú porovnateľné riešenia s feritovými dlaždicami.

ZDROJ | Nagment

Podľa prospektu spoločnosti z roku 2019 môžeme usudzovať, že podložky z magmentu slúžia len ako nosná konštrukcia pre samotné cievky. Tie sú pravdepodobne z medeného drôtu, vzhľadom na udávaný jednosmerný odpor pod 15 miliohmov. Vzhľadom na svoje magnetické vlastnosti určite prispieva aj samotný betón k zlepšeniu šírenia magnetického (alebo elktromagnetického) poľa smerom k prijímaču v aute, ale rovnaký, možno aj lepší výsledok by sa dal dosiahnuť pomocou oceľových plechov. Hlavná výhoda betónovej alternatívy môže teda spočívať v cene materiálu a v nízkych nákladoch na údržbu.

ZDROJ | Nagment

Uvidíme, ako dopadne pilotný projekt v Indiane. V jeho záverečnej fáze by sa mala  otestovať kapacita inovatívneho betónu pri nabíjaní ťažkých nákladných vozidiel s vysokým výkonom (200 kW a viac). Ak bude testovanie úspešné, INDOT použije túto technológiu na elektrifikáciu segmentu verejnej diaľnice v Indiane.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku