Mercedes-Benz EQS strčí Teslu luxusom do vrecka, výkonom ale nie

ZDROJ | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz práve predstavil svoju vlajkovú loď medzi elektromobilmi, očakávaný model EQS. Zaradenie je teda jasné, v sérii EQ pribudne model S, teda vrchol ponuky. Nie je preto prekvapením, že si množstvo prvkov požičiava z aktuálnej Triedy S s konvenčným pohonom. Zároveň si mnohé požičiava z konceptu z roku 2019.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Hoci koncept pôsobil výrazne futuristicky, ani nový model EQS nie je ďaleko od sci-fi vozidla. Teda ak si priplatíte a vybavíte ho na maximum. Cena bude v takom prípade bez problémov prekonávať 150 000 €. Na druhej strane budete maž elektromobil ako málokto.

Už pri letmom pohľade musí byť každému jasné, že EQS nebude bežné vozidlo. V základnej verzii bude mať tzv. Black Panel iba logo Mercedes-Benz. Vo vyšších príplatkových verziách (AMG Line Exterior a Electric Art Exterior) si budete môcť užívať prednú masku s so stovkami malých znakov Mercedesu z roku 1911.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Vpredu vás za príplatok môžu čakať aj unikátne LED svetlomety Digital Light s 1,3 miliónmi mikroskopických zrkadiel v každom zo svetiel. Tie budú schopné pracovať so svetlom a vytvárať na ceste rôzne efekty, samozrejme, aj „vykrajovať“ iné automobily či iných účastníkov premávky.

Lahôdkou má byť celkový odpor vzduchu nového EQS, a to len na úrovni cd 0,20, čo vraj robí z EQS najaerodynamickejšie produkčné vozidlo na svete.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Vnútro EQS je už známe niekoľko týždňov. Mercedes ho síce nazýva Hyperscreen s vraj 56″ uhlopriečkou, no nejde o nič iné ako o tri displeje vsadené do palubovky. Uznať ale musím fakt, že sú kryté jediným kusom skla s 3D tvarovaním, ktoré nie je určite ľahké vyrobiť.

Hlavný displej má uhlopriečku 17,7″, displej pred spolujazdcom má 12,3″ a rovnako veľký displej je aj pred vodičom. V prípade, že na mieste spolujazdca nikto nesedí, „svietia“ iba dva displeje. Viac i Hyperscreene nájdete v našom samostatnom článku.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Vo vnútri je ale niekoľko ďalších vychytávok. Ide hlavne o aktívne bezpečnostné systémy, z ktorých je ale väčšina súčasťou príplatkovej výbavy.

Novinkou je napríklad Attention Assist, ktorá chráni pred mikrospánkom vodiča sledovaním jeho očných viečok. Samozrejmosťou je obrovská nádielka aktívnych i pasívnych bezpečnostných systémov. Súčasťou balíka Driving Assistance Package Plus, ktorý je zas súčasťou Advanced Package Plus, Premium Package alebo Premium Plus Package sú technológie ako Active Distance Assist DISTRONIC, Active Steering Assist, Traffic Sign Assist, Active Lane Keeping Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist, Attention Assist, Active Brake Assist, Active Blind Spot Assist, Evasive Steering Assist…

K dispozícii budú tri verzie automatického parkovania: Remote Parking Assist, Memory Parking Assist či Intelligent Park Pilot pre plne autonómne parkovanie s pristavením vozidla.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Inou lahôdkou je extrémne pokročilá filtrácia vzduchu. Aj tá je ale súčasťou iba príplatkovej výbavy. O filtráciu v prípade balíka ENERGIZING AIR CONTROL Plus je obrovský HEPA filter s aktívnym uhlím s rozmermi až 59,6 x 41,2 x 4 cm. Objem je tak takmer 10 litrov, pričom je HEPA filter schopný odfiltrovať 99,65% všetkých častíc z nasávaného vzduchu.

Za príplatok si užijete aj zvukový systém Burmester s 15 reproduktormi s výkonom 710 W. Za ďalší príplatok si pasažieri vzadu budú môcť užívať 11,6″ displeje zabudované do sedadiel pred nimi.

Samozrejmosťou je natáčaná zadná náprava o 4,5° s možnosťou príplatkového 10° natáčania. V takom prípade je polomer otáčania elektrickej limuzíny len 10,9 metra. Rozmery vozidla sú pritom až 5 216 x 1 926 x 1 512 mm. Hmotnosť je rôzna podľa konkrétneho modelu.

Za ďalší príplatok si EQS môžete vybaviť aj automatickým otváraním dverí. Stačí sa k vozidlu priblížiť a dvere a pootvoria, len čo budete pri dverách bližšie, dvere sa otvoria úplne. Fungovať to má pre všetky 4 dvere.

ZDROJ | Mercedes-Benz

O chod všetkého vo vozidle sa stará 8-jadrový procesor s 24 GB RAM. Ten má na starosti aj systém Drive Pilot, ktorý ale príde niekedy v budúcom roku. Mal by priniesť pokročilú autonómnu jazdu, no len do 60 km/h, v úvode iba na nemeckých cestách. V závislosti od výbavy bude mať EQS do 350 senzorov a snímačov.

Plusom je navigácia prispôsobená potrebám elektromobilu. Pri zadaní cieľa, hlavne toho vzdialenejšieho, sa trasa vypočíta tak, aby ste bezpečne dorazili do cieľa, resp. mali dostatok nabíjačiek v okolí trasy. Výhodou má byť aj zadanie preferovanej siete nabíjacích staníc. Nemalo by sa teda stať, že vás EQS dovedie k nabíjačke, ktorú neviete použiť z akéhokoľvek dôvodu.

Plusom MBUX systému je OTA updatovanie v štýle Tesly, takže nie je nutné ísť do servisu.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz bude v úvode predávať iba dve verzie EQS – EQS 450+ a EQS 580 4MATIC. Neskôr má prísť aj verzia s vyšším výkonom, predpokladať môžme aj nižšiu verziu so slabšou batériou.

Model EQS 450+ bude poháňať elektromotor poháňajúci zadnú nápravu s výkonom 245 kW a krútiacim momentom 568 Nm. Z nuly na stovku dáte za 6,2 sekundy, hoci vozidlo váži až 2,5 tony, resp. 3 tony v prípade plného obsadenia. Maximálna rýchlosť je 210 km/hod.

So spotrebou 20,4 – 15,7 kWh/100 km podľa WLTP minie batériu s kapacitou 107,8 kWh za zhruba 600-700 km, no podľa Mercedesu dokáže prejsť až 770 km.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Model EQS 580 4MATIC ponúkne dva elektromotory poháňajúce obe nápravy s celkovým výkonom 385 kW a krútiacim momentom 855 Nm. Z nuly na 100 km/h to zvládne iba za 4,3 sekundy. Aj v tomto prípade je maximálna rýchlosť obmedzená na 210 km/h.

Hmotnosť je takmer 2,6 tony, resp. 3,1 tony v plnom naložení. Dojazd je vďaka vyššej spotrebe (21,8 – 17,4 kWh/100 km) zhruba o 100 km menší. Tesla Model S je tak stále najvýkonnejším elektrickým sedanom, EQS ju vie poraziť iba tak luxusom.

Pozrite siTesla vynovila Model S, má hranatý volant, hernú konzolu a viac ako 1 100 koní!

V predaji by malo byť EQS aj s menšou 90 kWh batériou. Tá väčšia má 107,8 kWh. Táto bude dostupná s oboma spomínanými modelmi.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Maximálny výkon nabíjania na DC nabíjačkách je však iba 200 kW pri 400 V a 500 A, hoci v súčasnosti je pokojne výkon aj cez 300 kW a 800 V. Maximom pre nabíjanie striedavým prúdom (AC) je 22 kW, čo je súčasný strop, no aj takáto nabíjačka bude príplatková. Základ je 11 kW AC nabíjačka. Prekvapením je, že v Japonsku bude možné využívať aj tzv. obojstranné nabíjanie (V2G), teda z batérie EQS bude možné čerpať energiu pre domácnosti.

Energiu je možné získavať aj rekuperáciou. V prípade slabšieho modelu je maximom 186 kW, v prípade modelu EQS 580 je maximom 290 kW. Pri ideálnych a čisto teoretických podmienkach tak za polhodinu rekuperácie získate plne nabitú batériu. To je ale, samozrejme, nereálne.

Pozitívne ale znie záruka na batériu. Výrobca sľubuje 10 rokov, alebo 250 000 kilometrov. Záruka platí na pokles kapacity batérie pod 70%. Všetko nad túto kapacitu je považované za bežné a nereklamovateľné.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Samozrejmosťou je aj Mercedes me Charge, teda možnosť nabíjania v sieťach prakticky na celom svete, vrátane siete IONITY. Zaujímavé ale je, že v rámci tohto programu je nabíjanie absolútne zelené, elektrická energia na nabíjanie je z obnoviteľných zdrojov. Platí to na prvé tri roky nabíjania, ktoré majú byť bezplatné. Zároveň je bezplatný prvý rok nabíjania na vysokorýchlostnej sieti IONITY Unlimited. Platí len pre európskych zákazníkov.

Nový Mercedes-Benz EQS sa dostane do predaja v najbližších mesiacoch. Ceny pre náš trh zatiaľ nie sú známe.

ZDROJ | Mercedes-Benz

 

 

 

 

Komentáre k článku