Mazda i-ELOOP: kondenzátor vystriedal batériu

Rekuperácia elektrickej energie nie je vo vozidlách nijakou novinkou. Už dlhšiu dobu sa využíva na znižovanie výslednej spotreby najmä v elektromobiloch ale aj v autách s bežným spaľovacím motorom. Systém i-ELOOP, ktorý predstavila japonská automobilka si však na svoje konto môže pripísať jedno prvenstvo a tým je využitie kondenzátora.

Mazda Takeri

Už sme si zvykli na neustále sa zvyšujúce ceny pohonných hmôt a stále častejšiu prítomnosť úsporných automobilov na cestách. Okrem elektromobilov sa však výrobcovia snažia znižovať výslednú spotrebu pohonných hmôt aj v bežných automobiloch. Jedným zo spôsobov ako dosiahnuť zníženie spotreby je rekuperácia energie, ktorá vzniká pri brzdení. Tento systém nájdete už v niekoľkých automobiloch, ktoré sú na našom trhu v predaji, systém i-ELOOP je však predsa len v niečom iný a hlavne prvý. I-ELOOP znamená Intelligent Energy Loop (Inteligentná energetická slučka) totižto ako prvý systém využíva kondenzátor namiesto batérie.

Mazda i-ELOOP

Použitie kondenzátora je vynikajúce na krátkodobé uchovanie väčšieho množstva energie. Síce sa na rozdiel od batérií, ktoré sú bežne pre rekuperáciu využívajú, rýchlejšie vybíja ale rovnako sa je schopný na plnú kapacitu nabiť v priebehu niekoľkých sekúnd a má aj lepšiu odolnosť voči opotrebovaniu. Uložená energia sa následne využíva na napájanie klimatizácie, audiosystému a iných spotrebičov, ktoré sa prejavujú na zvyšovaní spotreby. Časté zrýchľovanie a brzdenie, ktoré je známe najmä v mestskej prevádzke sa môže ako vieme negatívne prejaviť na spotrebe vášho auta. Rekuperácia brzdnej energie však môže pomôcť. Mazda uviedla, že vďaka integrácii systému i-ELOOP budú jej vozidlá v budúcnosti môcť ušetriť viac ako 10 % pohonných hmôt. Ešte lepšie je, že systém sa objaví vo vozidlách automobilky už v priebehu budúceho roka a verejnosť si ho bude môcť pozrieť už tento mesiac v koncepte Takeri, ktorý sa objaví počas tokijského autosalónu.

Foto: autoblog.com

Komentáre k článku