Máte v aute asistenčné systémy? V daždi sa na ne radšej nespoliehajte

ZDROJ | AAA

Asistenčné systémy v autách starajúce sa o núdzové brzdenie alebo držanie vozidla v jazdnom pruhu, môžu v ideálnych podmienkach reagovať na vonkajšie podnety oveľa rýchlejšie ako vodič. Pokiaľ však ich senzorom a kamerám skomplikuje monitorovanie okolia dážď, ich spoľahlivosť rapídne klesá.

Základnými asistenčnými systémami, ktoré sa majú starať o zvýšenie bezpečnosti posádky i okolia, sú už dnes vybavené aj nižšie triedy najpredávanejších vozidiel. Pravdou však je, že väčšou je ich fungovanie testované za ideálnych podmienok, teda za suchého a slnečného počasia.

Americká automobilová asociácia sa preto rozhodla vykonať sériu testov, v ktorých fungovanie týchto systémov overila aj počas dažďa. Výsledok bol prekvapivý.

Kým za vyššie spomínaných ideálnych podmienok pri skúške núdzového brzdenia nenabúralo do auta vpredu ani jedno testovacie vozidlo, pri simulovanom daždi a rýchlosti 40 km/h už došlo k nárazu v 17 % prípadov a pri rýchlosti 56 km/h až v 33 % prípadov.

Pozrite siApple iPhone 13 alebo Sony Xperia 5 III? Lepší je iba jeden!

Simulovaný dážď pritom dopadal vo všetkých prípadoch iba na senzory. Ak by bola mokrá aj vozovka, počet nehôd by sa podľa hovorcu asociácie ešte zvýšil.

Ešte horšie dopadol test asistentov držania vozidla v jazdnom pruhu, ktorý aj za ideálnych podmienok prekročil čiaru až v 37 %. Počas simulovaného dažďa vozidlo opustilo jazdný pruh až v 69 % prípadov. V daždi je tak tento asistent prakticky nefunkčný.

Aby bol test asistentov čo najobjektívnejší, asociácia doň zapojila štyri rôzne značky áut s odlišnými asistenčnými systémami – Buick Enclave Avenir, Hyundai Sanfa Fe, Toyota RAV4 a Volkswagen Tiguan. V prípade všetkých vozidiel ide o minuloročné verzie, ktoré by mali byť vybavené najnovšou generáciou asistenčných systémov.

Americká automobilová asociácia v závere správy o výsledkoch týchto testov zdôrazňuje, že hoci takéto asistenčné systémy riadenia majú určitý potenciál pomôcť, pozornému vodičovi sa nevyrovnajú. Pre riadenie v daždi na záver asociácia ponúka niekoľko tipov:

  • Čelné sklo udržiavajte vždy čisté a zaistite, aby na ňom stierače nevytvárali šmuhy,
  • spomaľte a vyhnite sa prudkému brzdeniu a odbáčaniu. Pokiaľ je to možné, nasledujte stopy vozidiel pred vami,
  • zvýšte odstup od vozidla pred vami na 5-6 sekúnd,
  • nepoužívajte tempomat aby ste zostali v strehu a dokázali rýchlo zareagovať na prípadnú stratu priľnavosti pneumatík,
  • ak sa dostanete do aquaplaningu, uvolnite plynový pedál, aby ste postupne znížili rýchlosť, kým pneumatiky opäť nezískajú trakciu. Vozidlo popri tom smerujte tam, kam chcete ísť, no žiadnom prípade nezošľapujte brzdy, tým stratu trakcie na vozovke iba zhoršíte.

ZdrojAAA

Komentáre k článku