Let Blue Origin zdvihol latku a prekonal pár rekordov

ZDROJ | Blue Origin

Minulý týždeň sa miliardár Richard Branson poponáhľal, aby po rokoch vývoja, testovania, nezdarov, aj úspechov stihol predbehnúť svojho rivala, najbohatšieho muža planéty, pri pilotovanom suborbitálnom lete. Vesmírna spoločnosť Jeffa Bezosa Blue Origin pritom už skôr avizovala, že svojou raketou New Shepard vypraví v „kozmickej“ kapsuli prvú posádku 20. júla.

Obe spoločnosti – Virgin Galactic, aj Blue Origin – sa pritom zameriavajú na rovnakú klientelu. Na hranicu kozmického priestoru chcú dopravovať turistov, aby sa z výšky mohli presvedčiť, že Zem nie je plochá a užiť si pár minút mikrogravitácie po vypnutí motorov, respektíve počas návratu.

Pozrite siPodarilo sa: Virgin Galactic klope na nebeskú bránu

Kým Virgin Galactic zažíval svoje chvíle slávy 11. júla 2021, v Blue Origin tieklo šampanské včera. Zo štartovej plošiny LS-1 základne Corn Ranch v Texase odštartovala 20.7. 2021 o 15:10 SELČ raketa New Shepard, prvýkrát so štvorčlennou posádkou v kabíne.

Cestujúcimi boli: zakladateľ Blue Origin a Amazonu Jeff Bezos, jeho brat Mark (tiež milionár, aj keď oproti staršiemu bratovi výrazne skromnejší), a dvaja ľudia „mimo biznisu“.

Pred štartom. Zľava: Oliver Daemen, Jeff Bezos, Wally Funk a Mark Bezos.ZDROJ | SPACE

Vďaka nim Blue Origin prepísala hneď dva rekordy. Wally Funk bola vo veku 82 rokov najstarším človekom, ktorý sa dostal na hranicu kozmického priestoru, aj keď nie na obežnú dráhu a Holanďan Oliver Daemen bol zas v tomto smere vo veku 18 rokov najmladším „astronautom“.

Motor rakety pracoval asi 2,5 minúty a v čase T+ 4:03 min bola dosiahnutá maximálna výška asi 107 km (351 210 stôp). New Shepard tým prekonal medzinárodne uznávanú hranicu medzi atmosférou a vesmírom, na rozdiel od Virgin Galactic, ktorý minulý týždeň kulminoval vo výške asi 86 km, čím atakoval len hranicu kozmického priestoru (50 míľ / cca 80 km) uznávanú v USA.

Štyri minúty a 44 sekúnd po štarte sa kabína s posádkou oddelila od rakety a pokračovala suborbitálnym letom. Raketa motoricky pristála 7:22 min po štarte na základni a kabína s posádkou (tu nebudeme hovoriť o pilotovanom lete, lebo kapsula letela úplne autonómne) pristála asi 10 minút po štarte na padákoch neďaleko základne.

Pozrite siVesmírna turistika – atrakcia s neblahými následkami

Nepatrí sa počas hviezdnych chvíľok úspešný let zľahčovať, pretože určite ide o ďalší míľnik v suborbitálnej turistike a technologicky náročný kúsok. Navyše Blue Origin zdvihol pomyselnú značku destinácie suborbitálnej turistiky zhruba o 20 km oproti letu raketoplánu Space Ship Two Virgin Galactic.

ZDROJ | Blue Origin

Aj keď stále nejde o vesmírne lety v pravom slova zmysle, NASA a ďalšie inštitúcie majú záujem aj o vedecké experimenty na palubách takýchto suborbitálnych strojov. Navyše Blue Origin má oveľa vyššie ambície a to aj v doslovnom význame slova. Jeho nová raketa New Glenn už bude schopná vynášať ťažké náklady na obežnú dráhu Zeme. Vďaka siedmim motorom BE-4 LOX/LNG vlastnej výroby bude Blue Origin schopná dopraviť na geostacionárnu dráhu náklad o hmotnosti až 13 ton.

S takouto nosnou raketou bude pre spoločnosť Jeffa Bezosa primeraným súperom len SpaceX, hoci jej náskok v nákladných, aj pilotovaných letoch je dnes obrovský a po uvedení kozmickej lode Starship s nosičom Super Heavy bude ešte väčší..

ZdrojNovinky z kosmonautiky

Komentáre k článku