Lacný raketoplán ponesú mikrovlny

Náklady na vynesenie jedného kilogramu nákladu na obežnú dráhu Zeme (v závislosti od jej výšky) sa dnes pohybujú v intervale 5 000 až 50 000 amerických dolárov. Z toho vychádza, že vesmírna turistika za ľudové ceny je momentálne utópiou a zvyšuje to tiež náklady na dopravu komerčných satelitov. Viacerí súkromní investori v kozmickej branži sa to pokúšajú zmeniť, keď SpaceX, Blue Origin, Virgin Galactic a ďalší pracujú na viacnásobne využiteľných nosičoch.

ed-mw-raketoplan

POZRITE SI: Ďalší miliardár stúpa do vesmíru – Jeff Bezos stavil na „Nového Sheparda“

Najväčšie energetické nároky a hmotnosť paliva má prvý stupeň raketových nosičov, ktorý má za úlohu predrať sa s nákladom cez najhustejšiu vrstvu atmosféry. SpaceX preto vyvinul a v súčasnosti testuje prvý stupeň rakety Falcon 9, ktorý by bol zhruba 10-násobne využiteľný a po vyhorení paliva by vertikálne pristál na určenom mieste. Testy síce sprevádza momentálne smola, keď raketa už viackrát dosadla nepresne na plávajúcu plošinu a pri pristávaní sa poškodila, ale ide o legitímnu cestu. Rovnakým smerom (a s podobnými problémami) sa uberá spoločnosť Blue Origin s nosnou raketou New Shepard.

Inú cestu predstavujú raketoplány Virgin Galactic, vynášané do stratosféry pomocou prúdového lietadla. Výskumníci zo spoločnosti Escape Dynamics (ED) však majú úplne odlišný a treba uznať, že originálny nápad, ako prekonať problém s masou ťažkého paliva. Spoločnosť tvrdí, že úspešne testovala motor pre raketoplán na opakované použitie, ktorý nepotrebuje množstvo drahého paliva, navyše predstavujúceho jalový náklad.

ed-mw-raketoplan2

Do stratosféry by ho mal vyniesť pohon na báze mikrovlnnej energie. Menšie množstvo paliva by zrejme fungovalo na princípe plazmového pohonu, kde je plazma urýchľovaná silným elektromagnetickým poľom (firma hovorí o „termálnom motore“). Vtip je v tom, že energiu na vytváranie tohto poľa, aj na generovanie plazmy by raketoplán dostával cez mikrovlny zo zeme, kde nemáme problémy zhromaždiť a odosielať aj veľké kvantum energie.

POZRITE SI: Airbus si myslí, že môže poraziť SpaceX

Raketoplán s jednostupňovým pohonom by mal dosiahnuť obežnú dráhu aj s nákladom a potom sa vrátiť na Zem a pristáť na letisku ako lietadlo. Kým pri chemicky poháňaných nosičoch tvorí palivo až 90% štartovacej hmotnosti a zvyšných 10% sa delí medzi náklad a samotnú konštrukciu rakety, pri motore Escape Dynamics má byť podiel paliva pod 72%. Podiel užitočnej hmotnosti je teda oproti tradičným nosičom trojnásobný.

ED tvrdí, že má vyvinutý motor schopný vyniesť na obežnú dráhu užitočný náklad 100 až 200 kg, čo by zatiaľ stačilo pre malé satelity. Zaujímavé sú však náklady. Tie by nemali prevýšiť 150 USD/kg.

Zatiaľ zostáva doriešiť maličkosť. Aby takýto pohon mohol fungovať, potreboval by sieť staníc s výkonovými mikrovlnnými vysielačmi, ktorých vybudovanie zas nie je lacnou záležitosťou. Ak sa však ukáže, že doprava na vlne mikrovlnnej energie funguje, mohlo by to pekne zamiešať kartami v hre o kozmický biznis a neskôr aj turistiku.

Zdroj: Escape Dynamics

Komentáre k článku