Komická Boring Company? Kritici sú zrejme vedľa

Dopravné tunely, aké stavia Boring Company by sa mohli hodiť aj v The Line.ZDROJ | The Boring Company

Tunelársky startup The Boring Company je zatiaľ najmladším projektom Elona Muska, ale ambicióznymi, na prvý pohľad takmer šialenými nápadmi, nezaostáva za Teslou, alebo SpaceX.

Ani pri týchto, dnes renomovaných spoločnostiach, skeptici nešetrili kritikou. Myšlienka automobilky zameranej v celom portfóliu na čisté elektromobily, sa pred pár rokmi zdala smiešna a neudržateľná. Spomeňme si na kritiku bývalého šéfa Fiat-Chrysler, Sergia Marchionneho, pri predstavení Tesly Model 3, ktorý tvrdil, že výroba takéhoto auta nemôže byť nikdy zisková. Dnes je to najpredávanejší model elektromobilu na svete a z Tesly je najhodnotnejšia automobilka.

Pozrite siTesla je po 10 rokoch na burze najhodnotnejšou automobilkou sveta!

Alebo koncept SpaceX s opakovane použiteľnými prvými stupňami rakiet Falcon 9. Také čosi nemá žiadna iná kozmická spoločnosť. New Shepard od Blue Origin síce dokáže vertikálne pristáť, ale je to len suborbitálna raketka, ktorá navyše stále komerčne nelieta.

ZDROJ | Primal Space

Naopak, SpaceX pri poslednej misii 24. novembra vyniesla pomocou nosiča Falcon 9 s prvým stupňom B1049.7 ďalšiu várku 60 telekomunikačných družíc Starlink (čo je ďalší z „neuskutočniteľných“ funkčných projektov E. Muska). Išlo už o 7. opakovaný štart stupňa B1049, ktorý opäť úspešne pristál na morskej plošine.

Pozrite siSpaceX pokorila ďalší míľnik – na ISS letia 4 astronauti!

Veľa kritiky a pochybností teraz žne aj The Boring Company. Mnohí tvrdia, že myšlienka presunúť cestnú dopravu do tunelov je nezmysel a nebude fungovať. Musk však opäť nepočúva ako sa niečo nedá a ide tvrdo za cieľom. V Las Vegas už The Boring Company finišuje s dopravným projektom nazvaným Las Vegas Convention Center Loop (LVCC).

ZDROJ | Robyn Beck/Pool Photo via AP

Projekt získal kontrakt vo výške 48,6 milióna dolárov, no očakáva sa, že bude stáť celkovo 52,5 milióna dolárov. Zahŕňa dva míľu (1,6 km) dlhé tunely, v ktorých sa majú v elektrických vozoch Tesla prepravovať cestujúci z jednej strany komplexu kongresového centra Las Vegas na druhú.

Toto „metro naruby“ by malo začať fungovať už začiatkom budúceho roku s kapacitou niekoľko tisích pasažierov za hodinu, no napriek tomu nie je núdza o mimoriadne skeptických odborníkov. Patrí k nim aj Christof Spieler, prednášajúci na Rice University, ktorý sa venuje výskumu tranzitu a mestského plánovania. Ostro kritizoval koncepciu pripravovaného dopravného systému v Las Vegas a projekt LVCC označil za zle premyslený.

Spieler si myslí, že štandardná hromadná doprava by bola výhodnejšia, lebo „cestujúci si nemusia ukladať batožinu do kufra, ale môžu ju mať pri sebe“, alebo, že do tunelov LVCC by mohli vniknúť neoprávnené autá a podobne.

ZDROJ | The Boring Company

Gerry Tierney, ktorý riadi laboratórium mobility v spoločnosti Perkins & Will, navrhujúcej tranzitné systémy v USA a na Blízkom východe, označil používanie elektromobilov Tesla v tuneloch za „komicky neefektívne“ a odmietol označovať LVCC Loop ako tranzitný systém.

Skeptici, ktorí dopredu zatracujú potenciál LVCC Loop ešte predtým, ako začne reálne fungovať, však možno robia rovnakú chybu ako ortodoxní inžinieri, vedci a ekonómovia, ktorí rovnako spochybňovali Teslu a SpaceX.

Projekty a technológie v The Boring Company nevyvíja parta analfabetov, ale vysoko kvalifikovaných technologických nadšencov. Musk nežartoval, keď hovoril, že myšlienka použiť Tesly v tuneloch je hlbšia, ako vyzerá. Je to aj preto, že v skutočnosti sú hlavným akcelerátorom The Boring Company samotné tunely, nie dopravné inovácie.

Pozrite siBoring Company v tuneloch popod Las Vegas prepraví desaťtisíce ľudí

Skutočným prínosom spoločnosti môžu byť inovácie v rýchlom a lacnejšom budovaní tunelov. A to práve The Boring Company dosiahla.

Stavba menších tunelov je rýchlejšia, preto navrhla svoje tunely tak, aby v nich jazdili menšie vozidlá. Elektromobily zas nevyžadujú rozsiahly ventilačný systém na odvetrávanie emisií z vozidiel so spaľovacím motorom. Dôsledne sú tiež optimalizované aj raziace stroje, ktoré fungujú rýchlejšie a čistejšie. To všetko smeruje k budúcnosti, kde budú tunely bežnou formou mestskej dopravnej infraštruktúry.

ZdrojTESLARATI

Komentáre k článku