Komentár 30. týždeň: Gigafactory1 a Solar Impulse 2 – míľniky civilizácie

Tento týždeň sme sa zamysleli nad mega továrňou, ktorá určite vstúpi do histórie a lietadlom, ktoré nemusíte tankovať.

Tesla Motors logo 2
ZDROJ | Tesla Motors

Gigafactory1 – stroj, ktorý vojde do histórie

V utorok 26. júla 2016, predstavila Tesla svoj závod na výrobu akumulátorov – Gigafactory1. Bolo to po prvý-krát, čo sa Gigafactory ukázala verejnosti.

Bude produkovať akumulátory najmä do Tesly Model 3, najnovšieho elektro-auta tohto výrobcu. Čím nás Elon prekvapil tentoraz? Ako obyčajne: myslením z budúcnosti…

Pozrite siTesla rozšíri svoju Gigafabriku na dvojnásobok

V rýchlosti predstavím tento impozantný projekt. Odhadované náklady na výstavbu: 5 miliárd dolárov. Pre porovnanie, náklady na dostavbu jadrovej elektrárne Mochovce predstavujú tiež cca. 5 miliárd dolárov. Celková rozloha: 13 km² (rozloha vodnej nádrže Domaša: cca 14 km²).

Aktuálne hotová časť výrobnej haly: 177 tis. m2 (najväčšia predajná plocha na Slovensku, Avion Shopping Park Bratislava: 103 tis. m²).

Plánovaná produkcia akumulátorov: 35 GWh/rok, cieľový stav 150 GWh/rok (ročná produkcia vodnej elektrárne Oravská Priehrada: cca 31 GWh/rok). Impozantné, však? Najmä tá Domaša.

Gigafactory.ico
ZDROJ | Tesla Motors

Niektorí pozorovatelia tvrdia, že túto “show” pre novinárov usporiadal Musk preto, aby zatienil fakt, że ani v 2. štvrťroku nesplnil plán dodávok Modelu S a Modelu X. Možno.

Ale, čo vlastne ukázal? Ukázal prototyp fabriky budúcnosti. Takzvanej smart-fabriky. V prvom rade, pridal k menu fabriky Gigafactory číslo 1, teda Gigafactory1. Je to symbol, že táto fabrika bude mať svoje kópie.

Predpokladané miesta výstavby sú: Európa, Čína či India. Vôbec však nejde len o formálny detail. Tomuto zámeru podriadil celú organizáciu výstavby: je investorom i generálnym dodávateľom súčasne.

To znamená, že Tesla bude nielen výrobcom elektroáut, akumulátorov a solárnych panelov. Tesla bude i vychýrená stavebná firma. Čo je na tom zvláštne? Všetko. Väčšinou si totiž investori nechávajú stavby postaviť.

Prečo tomu tak nie je i v prípade Gigafactory1? Odpoveď je zdanlivo jednoduchá: pretože Gigafactory je v každom ohľade revolučná, neštandardná. A neštandardné dodávateľské projekty sú i neštandardne drahé. Aby ušetril, učí sa stavať tento kolos sám.

https://youtu.be/N7gNSHntjIc

V čom je teda Gigafactory1 revolučná, okrem svojich grandióznych rozmerov? Napríklad v topológii výrobnej linky. Elon pochopil, že za úspechom Modelu 3 nebudú stáť len jeho technické parametre, ale najmä spôsob výroby.

Pozrite siTesla Model 3 – Čo prinesie najúspešnejší model značky?

Napodobnil úspešný trik Henryho Forda, ktorý “vynašiel” nový typ výrobnej linky: výrobný pás. Aký typ výrobnej linky vynašiel Elon?

Nemá oficiálne pomenovanie, ale kľudne by sme ho mohli nazvať termínom: vertikálna fabrika. V prenesenom i doslovnom význame. V prenesenom význame to znamená, že všetky operácie od spracovania surovín po finálny výrobok sa odohrávajú pod jednou strechou.

V doslovnom význame to znamená, že „výrobný pás“ sa nepohybuje len vo vodorovnej rovine, ale prechádza až k stropu budovy, do výšky cca 20 metrov, a naspäť.

Výhodou takéhoto usporiadania výrobnej linky je fakt, že výrobca môže efektívnejšie využiť vodorovnú plochu podlahy: najmä pre ručné a ťažké robotické operácie.

To, že Elon mení naše zabehnuté vnímanie vecí, sme si už zvykli. Svoje autá “vidí” skôr ako počítač s perifériami, než motor s karosériou. Batérie v aute “vidí” ako virtuálne elektrárne. Zdieľané auto “vidí” ako prostriedok pre zarábanie peňazí.

I Gigafactory vidí inak ako sme zvyknutí. Vidí ju ako stroj. Stroj, ktorý vyrába stroje. Dokonca jej dal i číslo verzie. Momentálne je to verzia 0.5.

Verzia 1.0 bude k dispozícii až v roku 2018. Prečo to urobil? Pretože chce zdôrazniť, že Gigafactory je inteligentná fabrika. Takzvaná “smartfactory”. Inteligentná je v tom, že sa dokáže učiť, zdokonalovať.

A podobne ako to robí pri elektro-autách, bude sa zdokonaľovať, najmä prostredníctvom aktualizácie softvéru. Ale vôbec by som sa nečudoval, keby Elon zamýšľal takú úroveň automatizácie, že tá fabrika bude schopná čiastočnej samo-reprodukcie.

Bude potrebovať vyššiu kapacitu výroby? Fajn! Tak si ju vyrobí. Alebo aspoň zmontuje. Vlastnými kapacitami. K tomuto účelu vyvinutými robotmi, ktoré nie sú súčasťou výrobnej linky, ale súčasťou ekosystému fabriky. Parádna predstava však?

Solar Impulse 2 – lietadlo, ktoré môže lietať „večne“

Utorok 26. júla 2016 bol veľký deň, pretože presne vtedy pristálo solárne lietadlo Solar Impulse 2 v Abu Dhabi. Ukončilo tak 40 000 km dlhú cestu okolo sveta, bez potreby jedinej kvapky paliva.

Solar Impulse je poháňaný fotovoltaickými článkami a batériami. Cez deň sa nabíja, v noci ide na batérie. V čom je jeho prínos?

Pozrite siSolárne lietadlo Solar Impulse 2 obletelo Zem

Tento historický oblet zemského povrchu, zorganizovali i zrealizovali dvaja švajčiarski nadšenci: psychiater Bertrand Piccard a biznismen André Borschberg.

Sledoval som osud tohto projektu od začiatku, v marci 2015. Bol som ohromený aké prekážky museli títo dvaja nadšenci, lepšie povedané, šialenci, prekonať.

ZDROJ | Solar Impulse

Po prvé. Solar Impulse je jednomiestne lietadlo. Veľmi pomalé lietadlo (priemerná rýchlosť letu dosahovala približne 60-70 km/h).

Nie je to autonómne lietadlo a ani diaľkovo riadené lietadlo. Preto musel byť pilot neustále bdelý. Viete si predstaviť, že najdlhšia nepretržitá časť letu, prelet ponad Tichý oceán z Japonska na Havajské ostrovy, trvala 117 hodín, 52 minút?

Kto vydrží nespať takmer 5 dní a nocí? Každý z oboch pilotov mal na spánok k dispozícii len asi 20 minút za noc. Desivé. A čo hygienické potreby? Ani nehovorím.

Pozrite siSolar Impulse 2 na najdlhšom sólovom lete v histórii

Po druhé. Celý let bol monitorovaný pozemným personálom v množstve cca 20 ľudí, ktorí sa museli neustále sťahovať z miesta na miesto, podľa toho kde malo práve solárne lietadlo pristáť. Po tretie, celý projekt stál 170 milliónov dolárov.

Aký je teda prínos tejto cesty? Z pohľadu technologických inovácií sa jednalo “len” o úspešnú kombináciu existujúcich technológií. K žiadnemu výraznému technologickému posunu počas vývoja solárneho lietadla neprišlo. A ani to nebolo cieľom projektu.

Solar Impulse 2
ZDROJ | Solar Impulse

Piccard a Borschberg chceli len lietať lietadlom, ktoré teoreticky vydrží lietať večne. A to je už sakra silná myšlienka. Dopyt po lietajúcich strojoch, ktoré by vydržali vo vzduchu dlhé mesiace a možno i roky, je v priemysle akútny.

Znamenalo by to, lacnejšiu alternatívu k satelitom. Hodili by sa pre potreby telekomikačných operátrov, pre ozbrojené zložky na sledovanie pohybu osôb a dopravných prostriedkov, pre vedcov za účelom predpovede počasia a sledovania životného prostredia, atď…

Pozrite siSolar Impulse 2 – okolo sveta bez medzipristátia

O podobné stroje sa pokúšal Google, v rámci projektu Loom. NASA, v rámci projektu Helios, alebo Advanced Technologies Group, v rámci projektu StratSat.

Ale ešte nikomu sa nepodarilo dosiahnuť taký stupeň spoľahlivosti a bezpečnosti ako predviedol Solar Impulse 2. A za to sme mu vďační.

https://youtu.be/REwp_3Z6row

ZdrojTesla,Solar Impulse

Komentáre k článku