Kamión Starsky Robotics brázdi diaľnicu na Floride bez posádky

Po floridských diaľniciach sa preháňajú kamióny, v kabíne ktorých nenájdete živej duše. Upravený kamión Volvo s technológiou autonómnej jazdy Starsky Robotics vyrazil na cesty 16. júna a po diaľničnom úseku o dĺžke 9,4 míľ (15,13 km) cestoval bez bezpečnostného vodiča. No nie tak úplne.

Na trase sa kamión pohyboval po odpočívadle, napojil sa na diaľnicu, počas jazdy menil jazdné pruhy a udržiaval slušnú rýchlosť 55 míľ za hodinu (88,5 km/h).

Pozrite siPrvé nákladné autonómne autá Volvo budú komerčne nasadené v bani

Starsky Robotics využíva na vedenie svojich kamiónov v zložitých dopravných situáciách tím teleoperátorov a tak tomu bolo aj tentoraz. Vzdialený operátor v Jacksonville sledoval šesť video-kanálov z kamier namontovaných na vonkajšej strane kabíny kamiónu v reálnom čase.

V prípade potreby ho riadil pomocou volantu, podobného ovládaciemu systému pre videohry.

Spoločnosť Starsky Robotics, ktorú založili v roku 2016 absolventi Carnegie Mellon Kartik Tiwari a Stefan Seltz-Axmacher, nedávno získala 16,5 milióna dolárov rizikového kapitálu na podporu svojho výskumu, vývoja a testovania. Firma tvrdí, že dosiahla 85 percentnú úroveň autonómie jazdy.

 

Kamióny sú vybavené sústavou externých kamier.ZDROJ | Starsky Robotics

Súčasný experiment nasleduje po menej náročnom testovaní, pri ktorom vo februári 2018 jazdil kamión Starsky Robotics bez posádky na zhruba 11 kilometrovom úseku uzavretej cesty na Floride rýchlosťou 40 km/h.

Pozrite siHyundai chystá autonómne kamióny. Má za sebou úspešné testy

Firma tvrdí, že minulý mesiac dosiahla rýchlostný rekord pre najrýchlejšie cestné vozidlo bez vodiča, keď s nákladným autom jazdila rýchlosťou 55 míľ/hod (88,5 km/h) na uzavretej časti rýchlostnej cesty Selmon neďaleko Tampy.

Na základe povzbudivých výsledkov Starsky uvádza, že v najbližších mesiacoch urýchli tempo testovania a rozšíri svoju flotilu vozidiel. Cieľom je vytvoriť pravidelnú dopravu bez posádky v kabíne.

V súčasnej situácii, keď je nedostatok vodičov kamiónovej a nákladnej dopravy všeobecne, spoločnosť očakáva, že teleoperátori schopní monitorovať 10 až 30 vozidiel za hodinu prostredníctvom video spojenia, budú pre dopravcov veľmi atraktívni.

Na pracovisku teleoperátora.ZDROJ | Starsky Robotics

Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Starsky Robotics Stefan Seltz-Axmacher hovorí, že tento spôsob dopravy by mohol priniesť mnohomiliardové prínosy prepravnému priemyslu. Ten má v najbližších rokoch zaznamenať nedostatok viac ako 100 000 vodičov nákladných vozidiel.

Pozrite siAutonómne kamióny Uber rozvážajú zásielky v Arizone

Pokiaľ majú na fungovanie autonómnych nákladných áut dohliadať teleoperátori, kľúčová je kvalitná konektivita širokopásmového mobilného internetu. Samotný videostream zo šiestich kamier s FullHD rozlíšením môže generovať dátový tok zhruba 30 Mbit/s. K tomu treba pridať prenos riadiacich povelov a informácií s ďalších senzorov.

Dôležitá je tiež čo najnižšia latencia. Všetky tieto parametre bez problémov splnia prichádzajúce siete 5G, takže telekomunikačné prostredie určite nebude brzdou pri nasadzovaní takýchto nákladných „dronov“.

ZdrojVB

Komentáre k článku