Kalifornia povolí autonómne taxíky. Byrokracia bude enormná

ZDROJ | Intel

Kalifornia patrí k priekopníkom pri testovaní autonómnych vozidiel v USA, ale zatiaľ nebolo povolené, aby firmy tieto vozidlá používali na zarábanie peňazí v rámci komerčnej taxislslužby. To sa odteraz mení,  pretože Kalifornská komisia pre verejné služby (California Public Utilities Commission, CPUC) schválila dva nové programy, umožňujúce prevádzkovateľom samojazdiacich áut spustiť v štáte svoje vlastné autonómne taxíky.

Pozrite siČínske firmy tlačia autonómne autá do ulíc Pekingu

Taxislužba je jedným z najbežnejších scenárov využitia autonómnych áut. Uber aj Lyft založili na samojazdiacich automobiloch veľkú časť svojich budúcich stratégií. V Kalifornii sa teraz táto možnosť trochu priblížila k realite.

Autonómne taxíky Daimler v San José využívajú aj senzory Bosch. Najnovší lidar však medzi nimi ešte nie je.ZDROJ | Daimler

Kalifornská komisia CPUC uviedla dva nové programy – „Program nasadenia autonómneho vozidla s vodičom“ a „Program nasadenia autonómneho vozidla bez vodiča“, ktoré umožňujú schváleným účastníkom ponúkať „služby pre cestujúcich, spoločné jazdy a akceptovať peňažnú náhradu za jazdy v autonómnych vozidlách“.

Nepôjde to ale úplne hladko, keďže s príslušným povolením sa spája masívna nádielka byrokracie. Záujemcovia musia pred udelením povolenia preukázať komisii CPUC, že prijali potrebné bezpečnostné opatrenia. Budú musieť získať povolenie na nasadenie autonómnych áut  z kalifornského Úradu pre motorové vozidlá (DMV) a jedno z dvoch povolení vydaných CPUC.

Uber presunul autonómne autá z Kalifornie do Arizony.ZDROJ | Feber

Spoločnosti okrem toho budú povinné štvrťročne predkladať údaje o cestách vrátane anonymizovaných miest nástupov a výstupov pre jednotlivé cesty. Budú tiež musieť poskytovať údaje a správy o dostupnosti a množstve jázd pre invalidov, úrovniach služieb pre „znevýhodnené“ komunity (ktovie, z akého hľadiska), podrobnosti o druhu paliva a elektrického nabíjania, počet najazdených kilometrov s cestujúcimi, aj bez nich a „kontakty s advokátmi ohľadom dostupnosti a znevýhodnených komunít.“

Pozrite siProjekt 3F: Keď autonómne autá jazdia pomaly, ale isto

Ak to neotupí odhodlanie firiem nasadiť autonómne taxíky, úradníci im ešte pár povinnosti naložili. Držitelia povolení budú tiež povinní predložiť plán bezpečnosti, ktorý ukáže, ako minimalizujú riziko pre cestujúcich, vrátane osôb s „obmedzenou pohyblivosťou, zrakovým, alebo iným postihnutím“. No, a ako čerešnička na torte, nemôžu chýbať ani núdzové plány pre COVID-19 s podrobnými informáciami o tom, ako zabránia prenosu koronavírusu.

Nové programy by mali otvoriť trh zdieľaných vozidiel bez vodičov nad rámec súčasného obmedzeného testovania. Vzhľadom na to, že autonómne autá sa stále intenzívne vyvíjajú a koniec tohto procesu je stále ďaleko, ani kalifornské cesty zrejme v dohľadnej dobe nezaplavia robotické taxíky bez vodiča.

Enormná byrokracia môže úsilie firiem, snažiacich sa o uvedenie autonómnych áut do života spočiatku účinne sabotovať, ale sú to len začiatky. Progres sa skôr, či neskôr presadí.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku