Jeden operátor bude môcť v budúcnosti riadiť až desať kamiónov súčasne

ZDROJ | Einride

Švédska spoločnosť Einride predviedla svoj autonómny systém, v rámci ktorého môže jeden operátor dohliadať a v prípade potreby aj na diaľku riadiť až desať kamiónov z pohodlia riadiaceho strediska. Pre cestnú nákladnú prepravu ide o prelomovú technológiu.

O autonómnych kamiónoch s elektrickým pohonom od švédskej spoločnosti Einride sme už v minulosti písali niekoľkokrát. Faktom je, že tieto kamióny nepočítajú s kabínou pre vodiča, pretože sa vďaka početným senzorom dokážu orientovať na cestách aj samé. V nečakaných situáciách a pri komplikovaných manévroch však do ich riadenia musí z času na čas predsa len zasiahnuť človek.

Keďže elektrický T-Pod žiadnu kabínu pre vodiča nemá, riadenie prebieha na diaľku z riadiaceho strediska, kde má operátor k dispozícii priestrannú zostavu obrazoviek, volant a pedále. Operátor tak môže na diaľku šoférovať T-Pod napríklad v skladových priestoroch, pre ktoré kamiónu chýbajú dátové podklady.

ZDROJ | Einride

Po väčšinu času však T-Pod riadi jeho autonómny systém, vďaka čomu môže operátor v stredisku medzitým pomáhať ďalším T-Podom na cestách, resp. dohliadať na ich cestu v autonómnom režime bez zásahov. V budúcnosti by takýmto spôsobom mohol mať operátor „pod palcom“ súčasne až desať kamiónov.

Pozrite siČo sme písali pred 10 rokmi? O krásnych smartfónoch a dnes už mŕtvom 3D

Z pohľadu operátorov má takýto systém riadenia výhodu v absencii potreby cestovať spolu s nákladom naprieč niekoľkými krajinami niekoľko hodín až dní. Operátor sa tak bude môcť vrátiť každý večer domov aj napriek tomu, že cez deň dopraví do cieľa niekoľko kamiónov s nákladom na druhej polovici Zeme.

ZDROJ | Einride

Z pohľadu firiem takýto systém prináša obrovskú príležitosť pre zvýšenie produktivity a súčasné zníženie nákladov. Kým náklady na cestnú nákladnú prepravu stúpajú o 2 až 3 % ročne, takýto systém im umožní znížiť hodinové náklady až o 30 %. Operátori v stredisku sa navyše môžu pri riadení jednej flotily striedať, čo firmám umožní predĺžiť pracovný deň flotily z bežných 8 až na 24 hodín. Produktivita práce tak môže stúpnuť až o 200 %.

Pozrite siPredajcovia áut sa prispôsobujú koronakríze, nové auto vám privezú priamo domov

Einride Freight Mobility Platform bude pre svoje fungovanie využívať mobilnú sieť 5G, ktorej pokrytie sa celosvetovo postupne rozširuje. Systém je však samozrejme stále vo vývoji a spoločnosť zatiaľ nehovorí ani o roku, v ktorom by ho chcela uviesť do praxe.

ZdrojEinride

Komentáre k článku