Jazdili sme na novom Focuse. Za 20 rokov dozrel, zmúdrel a opeknel

Na jar predstavil Ford svoj nový Focus. Automobilka nezmenila len dizajn a proporcie. Nový Ford ponúka viac komfortu, väčší vnútorný priestor, optimalizovanú hmotnosť a množstvo pokročilých technológií. Prijali sme možnosť vyskúšať si ho.

Každý automobilový koncern pri predstavovaní nového modelu nešetrí superlatívmi. Nie vždy sú však oprávnené a nemajú svoj praktický význam, preto sa naša redakcia potešila možnosti vyskúšať nové Focusy v teréne a porovnať technické informácie s realitou.

Nový Focus je už štvrtá generácia, ktorú nám Ford predstavil za uplynulých dvadsať rokov. Hovorí sa, že žena je najlepšia, keď má tisíc týždňov. Platí to aj pri vývoji automobilu? Za dvadsať rokov si Focus urobil slušné meno, nielen v svojej firemnej ponuke, ale aj v celej motoristickej triede. Celkovo sa ho od roku 1998 predalo 16 miliónov kusov, z toho 7 miliónov vozidiel si kúpili zákazníci v Európe. Ani konkurencia však nespala a tak sa rozhodne nedajú porovnávať dnešné automobily s tými, ktoré začali prichádzať na trh spolu s novým tisícročím.

Štvrtá generácia Focusu je postavená na novej architektúre C2, ktorá sa má postupne objaviť aj v ďalších modeloch Fordu. Je to univerzálna platforma, ktorú môžeme porovnať napríklad s MQB od Volkswagenu. Jej cieľom je zvýšiť bezpečnosť pasažierov pri nehode, vytvoriť väčší priestor v interiéri bez negatívneho vplyvu na vonkajšie rozmery, zlepšiť aerodynamiku a znížiť spotrebu.

Z motorov tu máme na výber dve benzínové verzie: vynovený 1.0 EcoBoost a úplne nový 1.5 EcoBoost a dve nové naftové: 1.5 TDCi a 2.0 TDCi EcoBlue. Motory majú 6-stupňovú prevodovku, v prípade automatu je použitá 8-stupňová prevodovka.

Jazdili sme na verzii Focus Titanium s motorom 1.0 EcoBoost, ktorý mal výkon 92 kW/125 koní. Papierovo možno nevyzerá tento trojvalcový motor ako trhač asfaltu, ale ja som voči nemu nemal absolútne žiadne výhrady. Príjemne ma prekvapil naozaj veľmi tichý chod motora, dokonca sa mi zo začiatku dvakrát stalo, že aj keď bol naštartovaný, tak som stláčal štartovacie tlačidlo.

V novom Focuse sa nachádzajú pokročilé funkcie, donedávna nemysliteľné pre automobil strednej triedy. Adaptívny tempomat pomáha udržiavať pohodlný odstup od vozidiel vpredu. Systém Stop & Go dokáže úplne zastaviť vozidlo a automaticky sa s ním rozbehnúť. Technológia rozpoznávania rýchlostných dopravných značiek a asistent vycentrovania jazdy v pruhu uľahčí jazdenie v hustej a pomalej premávke.

Vylepšená bola tiež aj technológia systému prevencie nárazov s funkciou rozpoznávania chodcov a cyklistov. Teraz dokáže rozpoznať ľudí na ceste pred vozidlom, či v jeho blízkosti, no aj ľudí, ktorí môžu križovať dráhu automobilu. Ak systém posúdi riziko nehody a vodič nereaguje na upozornenia, systém automaticky aktivuje brzdy. Dokáže dokonca zaznamenať cyklistov a je funkčný aj v tme s využitím svetla zo svetlometov.

Počas jazdenia som nezaznamenal žiadne problémy s ergonómiou ovládacích prvkov. Všetko bolo poruke, logicky rozmiestnené a z kvalitných materiálov, ktoré by mali vydržať dlhodobé, každodenné používanie. Ale nič iné, ako kvalitu a precíznosť som ani neočakával.

Ford nám pripravil peknú cestu. Vyrazili sme zo Žiliny, z ich nového showroomu do Zázrivej. Počasie nám spočiatku veľmi neprialo, ale potom sme si mohli spoza volantu vychutnávať jeseň na Slovensku. Auto perfektne držalo na ceste, prehadzovanie rýchlostí na manuálnej prevodovke bolo veľmi presné. Pochváliť tiež musím kultivované zvuky smeroviek, či výstražné pípanie, keď sa môj spolujazdec nestihol pripútať. Ono sa to nezdá, ale nie v každom vozidle je táto maličkosť príjemná, niekedy má človek pocit, že jazdí v aute určenom pre sluchovo postihnutého.

Pozrite siFord Fiesta 2018 – komfortnejší a s moderným interiérom

Jednolitrový motor nebol pre nás sklamaním ani pri predbiehaní, keby som sa nepozrel do papierov, tak by som bol v tom, že riadim 1.5 EcoBoost. Pred dvadsiatimi rokmi by veru nebolo reálne očakávať od trojvalca s takýmto smiešnym objemom to, čo nám predvádzajú v dnešnej dobe. Aj v tomto smere sa prejavuje technologický pokrok.

Zo Zázrivej sme sa presunuli do Lúčok, kde sme pri romantickej kulise miestneho vodopádu porovnávali Focus kombi s hatchbackom. Nový Focus evidentne dospel a má teraz luxusný obrys, pričom dokáže poskytnúť viac priestoru. Vďaka predĺženiu rázvoru o viac ako 50 mm je možné použiť pneumatiky s väčším priemerom. Kratšie previsy a poloha kabíny viac vzadu dodáva automobilu športový vzhľad.

Nový Focus ponúka na výber viacero verzií. Hatchbacky sú na výber v modeloch Trend, Edition, Titanium a ST-Line. Špecializované vyhotovenia Focus Vignale, ST-Line, Active a Titanium sú určené pre náročnejších zákazníkov.

Focus Vignale má spodný predný otvor pripomínajúci drahokam. Na vozidle sú decentné ozdoby Vignale (napríklad lesklé hliníkové povrchy strešných líšt, lemy ukazovateľov a spínačov a charakteristická mriežka chladiča Vignale). Focus ST-Line má agresívnejší zadný difúzor a väčší strešný spojler. Predné otvory sú väčšie kvôli vyššiemu výkonu a odkrytiu komponentov motora a výrazné prvky spodného krídla ST-Line, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu do nasávania vzduchovej clony. Focus Active má väčšiu svetlú výšku s čiernymi ochrannými lemami blatníkov a obloženiami prahov. Predné a zadné nájazdové kryty sú nalakované v kontrastnej striebornej farbe a vlastným dizajnom prednej časti.

Koncové svetlá sú teraz dvojdielne, čím je umožnené komfortnejšie otváranie dverí batožinového priestoru. LED technológia svetiel vytvára zreteľne rozpoznateľný svetelný podpis vo dne aj v noci, pričom každá verzia má vlastnú siluetu. 

Cestujúci ocenia praktické a moderné prvky, napríklad integrovaný modem FordPass Connect, slúžiaci pre internetové pripojenie na cestách a novej bezdrôtovej nabíjacej podložky pre kompatibilné smartfóny.

Túto pohodlnú možnosť nabíjania sme s radosťou vyskúšali aj my. Fungovala úplne bezproblémovo avšak s jednou výhradou. Keď sa vám úplne nabije smartfón, cez celú obrazovku sa zjaví nápis, ktorý vás o tom informuje. Ak práve v tejto chvíli potrebujete presné pokyny z navigácie, máte smolu, prednosť má totiž hlásenie o ukončení nabíjania.

K navigácii a k obrazovke mám ešte dve pripomienky. Pre lepší kontrast by som uvítal matný displej na obrazovke, ktorá je mimochodom s veľmi jemným rozlíšením. Na spiatočnej ceste z Jasnej nás prekvapila navigácia tým, že nám ponúkla pri Ružomberku diaľnicu D1, ktorá ešte nie je ani poriadne rozostavaná. Isto mi dáte za pravdu, že pri zabudovaných navigáciách riešime väčšinou presne opačné problémy – neaktuálne informácie. Všetko sú to však softvérové záležitosti, ktoré sa dajú ľahko opraviť najbližšou aktualizáciou. 

Pripomeniem ešte, že systém SYNC 3 má funkciu hlasového asistenta, podporuje Android Auto a Apple CarPlay. Pasažierom robí vynikajúcu spoločnosť kvalitný audiosystém B&O Play s výkonom 675 wattov. Vozidlo je vybavené desiatimi reproduktormi, vrátane 140 mm subwoofera v batožinovom priestore a stredového reproduktora nachádzajúceho sa v strede palubnej dosky. Audiosystém má rozdielnu kalibráciu pre päťdverovú verziu a kombi, aby bol zaručený ideálny zvukový zážitok, ktorý sa bežne nedá zažiť v hatchbacku.

Z Jasnej do Žiliny sme skúsili plne zaťažiť nový Focus – v praxi to znamenalo päť chlapov a plný kufor batožiny Ani pri takejto hmotnosti som nemal pocit, že šoférujem lenivé vozidlo, nemalo problémy s držaním stopy pri brzdení a nezaregistroval som zvýšený hluk ani pri maximálne povolenej rýchlosti. Chlapi mali vzadu adekvátny priestor na nohy, zvlášť v porovnaní s predchádzajúcim Focusom. Samozrejme, nie je to limuzína a niekoľkohodinová cesta by už taká pohodlná nebola.

Niet pochýb, že nový Focus je doslovne o generáciu lepšie auto. Ford si dal na ňom záležať, kombinuje vynikajúce jazdné vlastnosti s moderným športovým dizajnom. Pri pohľade zo zadu pripomína SUV. Jazdu som si doslova užíval. Ako som už spomínal, išlo o verziu Titanium 1.0 EcoBoost s výkonom 125 koní. Ford ho ponúka v zvýhodnenej cene za 19 290 eur. K tejto sume patrí predĺžená 5-ročná záruka (alebo dosiahnutie 120 tisíc km).

Ford sa rozhodol dôkladne prepracovať koncepciu svojho Focusu. Po vyskúšaní jeho jazdných vlastností môžeme povedať, že prívlastok nový Ford Focus nie je len marketingový opar, ale realita. Focus je nový, moderný a príťažlivý automobil určený na dennodenné používanie. Svojim majiteľom sa odvďačí kultivovaným motorom s odhlučneným interiérom a s pokročilými technológiami, ktoré sú v dnešnej dobe azda väčším lákadlom ako rôzne verzie motorov. Ford vždy vedel robiť automobily, toto remeslo nielenže nezabudol, ale povýšil ho na úžitkové umenie.

Komentáre k článku