Izraelský startup zdokonalil Teslov vynález. Vylepší aj elektromobily

ZDROJ | EVR Motors

Izraelská spoločnosť EVR Motors založená v roku 2012 nie je úplný nováčik, ale teraz sa zrejme blížia jej hviezdne chvíle. Predstavila totiž elektromotor založený na novej patentovanej architektúre. Má mať menej ako polovičnú veľkosť oproti konvenčným elektromotorom s radiálnym tokom, s podobným výkonom a zároveň je o desiatky percent ľahší. Tento rok chce spustiť sériovú výrobu.

Keď geniálny vynálezca, elektrotechnik a vizionár Nikola Tesla v roku 1887 podal patent na asynchrónny (indukčný) elektromotor, otvoril nové obzory elektrifikácie. Dnes sa elektromotory založené na jeho vynálezoch používajú všade, od domácností, po elektromobily. Ale všetko sa dá vylepšiť.

Pozrite siYamaha ukázala nové elektromotory pre e-motocykle aj autá

EVR Motors nazýva svoju technológiu elektromotora „Trapezoidal Stator Radial Flux“ (TSRF), čo je permanentne budený motor s 3D lichobežníkovými zubami a vinutiami, ktorý „generuje zvýšený magnetický tok a znižuje bludný tok“. V kombinácii s lepším chladením a využitím medi môže podľa vývojárov tento menší a ľahší motor generovať vyšší výkon. Pritom výrobné náklady majú byť na porovnateľnej úrovni so súčasnými motormi.

Model Teslovho indukčného motoru vystaveného v Teslovom múzeu v BelehradeZDROJ | https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22227209

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti EVR Motors Ophera Dorona sa podarilo vylepšiť základnú konštrukciu elektromotora, ktorá sa za posledných pár desaťročí prakticky nezmenila, pri zachovaní tradičných výhod motora s radiálnym tokom.

Nový elektromotor TSRF je vhodný okrem iného pre elektromobily a hybridy a podporuje napätie medzi 48 a 800 V. Motor je možné modifikovať aj z hľadiska chladenia (vzduchom alebo kvapalinou), typu vinutia, konfigurácie cievok a typu a veľkosti magnetu.

ZDROJ | EVR Motors

Najnovšie testy vzduchom chladeného prototypu elektromotora pre dvoj- a trojkolesové elektrické vozidlá preukázali podľa výrobcu špičkový výkon 17 kW a krútiaci moment 40 Nm pri objeme motora s hmotnosťou 9 kilogramov len 2 litre. V nasledujúcich mesiacoch sa budú testovať ďalšie verzie motora, vrátane kvapalinou chladených variantov s rôznym napätím a verzií založených na feritových magnetoch namiesto neodýmových. To eliminuje závislosť na prvkoch zo skupiny vzácnych zemín.

Pozrite siČo je to elektromotor v elektrickom bicykli a ako funguje?

EVR Motors sa domnieva, že jej nová architektúra motorov je vhodná aj pre osobné elektromobily a úžitkové vozidlá a vyvíja už aj potrebné väčšie motory.

Startup zamestnáva rádovo 20 pracovníkov a jej generálny riaditeľ Opher Doron predtým pracoval v spoločnosti Israel Aerospace Industries. Predsedom spoločnosti je Ophir Shoham, bývalý riaditeľ obranného výskumu a vývoja na izraelskom ministerstve obrany.

ZdrojEVR Motors

Komentáre k článku