Inteligentné pneumatiky „zarobia“ na trení, aj na výtlkoch

V núdzi je každá pomoc dobrá, zvlášť ak usporená energia pomôže predĺžiť dojazd o potrebných pár (desiatok) kilometrov. Okrem toho, že rekuperácia energie – čiže spätné nabíjanie batérií pri brzdení – šetrí peňaženku, zvyšuje aj pohodlie jazdy. Táto metóda sa už dávno používa pri veľkých vozidlách s elektrickým pohonom, ale stala sa aj samozrejmou súčasťou elektromobilov.

goodyear-piezoelektric

Lenže vývojári hľadajú ďalšie spôsoby ako pozbierať omrvinky stratenej, alebo nevyužitej energie a predĺžiť tak dojazd elektromobilov, resp. znížiť ich primárnu spotrebu. Rozhodne originálny spôsob vyvinul výrobca pneumatík Goodyear.

Pozrite si: Tekuté magnety zdokonalia autá aj roboty

Na najnovšom ženevskom autosalóne firma predstavila koncept pneumatík BH-03, ktoré dokážu na elektrinu meniť tak mechanickú, ako aj tepelnú energiu. Obe vznikajú počas jazdy ako vedľajší, v podstate odpadový produkt. Teplo sa vyvíja v pneumatikách nielen pri brzdení, ale aj trením pri samotnej jazde a ohrevom pneumatík od slnečných lúčov. Okrem toho bude nová pneumatika schopná reagovať aj na kinetické vibrácie pri jazde po nerovnostiach a túto energiu taktiež premení na elektrinu, informoval portál GIZMODO.

Základom koncepcie je vrstva piezoelektrického materiálu pod gumeným plášťom pneumatiky. Piezoelektrické materiály vytvárajú pri pôsobení mechanickej sily elektrický náboj, ale v tomto prípade výrobca spomína bližšie nešpecifikovaný „termo-piezoelektrický“ materiál. Ten má vyrábať elektrinu aj z prebytočného tepla z vonkajšej strany pneumatiky a z trenia.

Pozrite si: Piezoelektrický grafén je materiálom budúcnosti

S myšlienkou využiť mechanické vibrácie na výrobu elektrickej energie prišli už pred časom mladí americkí vedci, tí však skonštruovali špeciálne piezoelektrické tlmiče, ktoré mali zlepšiť energetickú bilanciu hlavne u nákladných vozidiel. Zakomponovať sofistikovaný rekuperečný systém priamo do pneumatík, to už je tvrdší oriešok.

Zatiaľ nie je jasné koľko elektrickej energie by dokázali takéto pneumatiky vyrobiť a keďže nepoznáme ani ich cenu (zatiaľ sa ešte nevyrábajú), nedokážeme ani odhadnúť, či by takéto obutie kolies bolo rentabilné. Nie všetko sa však dá merať peniazmi a rozhodne je príjemnejšie jazdiť bez stresu z vybitých batérií. Potvrdí to určite každý majiteľ elektromobilu.

Goodyear

Foto, video: YouTube/Goodyear

Komentáre k článku