Slovenská spoločnosť InoBat Auto je novým, ale veľmi nádejným hráčom na poli Li-ion batérií pre elektromobily. S podporou domácich aj medzinárodných investorov nielen vyvíja progresívne batérie, ktoré zväčšia dojazd EV, ale pripravuje aj výstavbu skutočnej gigafabriky na výrobu batérií.
Továreň by mala vyrásť do roku 2025 vo Voderadoch pri Trnave a s produkciou 10 GWh batérií ročne bude patriť k najväčším závodom tohto typu vo svete. Už na budúci rok je naplánované spustenie výskumno-vývojového centra a výrobnej linky. V pilotnej prevádzke bude mať linka kapacitu 100 MWh batérií.
Technológiu do výskumno-vývojového strediska batérií a do pilotnej linky vo Voderadoch , prvej svojho druhu na Slovensku, dodá a nainštaluje spoločnosť Manz, ktorá sa stala aj strategickým partnerom InoBat Auto. Investičné náklady projektu, ktorého výstavba začne už v tomto roku, dosiahnu 100 miliónov €.
InoBat Auto dal o sebe vedieť aj na prestížnom podujatí GLOBSEC Tatra Summit 2020, kde predstavil prvú fyzicky vyrobenú inteligentnú batériu. Z tlačovej správy nie je celkom jasné, v čom sa skrýva „inteligencia“ novej batérie, pretože ide, zdá sa o štandardnú Li-ion batériu, aj keď s inovatívnym dizajnom a nižšou potrebou kobaltu. Takéto ekologicky prijateľnejšie batérie pripravuje však aj Tesla a ďalší výrobcovia, čo však slovenskej spoločnosti neuberá na zásluhách.
InoBat Auto má silné tromfy v oblasti vývoja batériových technológií, pri ktorom používa aj umelú inteligenciu. Spoluzakladateľ a CEO InoBat Auto Marián Boček vysvetľuje, že žiadny iný výrobca batériových článkov nemá takú rýchlu a efektívnu technológiu na testovanie a objavovanie chemických zložení batérií. Batérie od InoBat Auto môžu byť nielen rýchlejšie komerčne dostupné, ale aj prispôsobené na mieru pre akékoľvek elektromobily.
Praktickým prínosom je ale hlavne takmer 20%-né zvýšenie dojazdu vozidiel pomocou vysokej optimalizácie priepustnosti a zvýšenej účinnosti s batériou NMC811 (NMC = nikel-mangán-kobalt). Do roku 2023 chce spoločnosť dodávať batérie s energetickou hustotou 330 Wh/kg a 1 000 Wh/I. Dlhodobým cieľom je odstrániť z batérii popri kobalte aj nikel a ďalej rozvíjať anódové technológie, aby sa dosiahol „svätý grál“ energetickej hustoty 500 Wh/kg.
Za InoBat Auto stojí silné konzorcium investorov a technologických spoločností ako ČEZ, Matador, AEN, Across, MSM Group, Manz AG a Wildcat Discovery Technologies, na čele s vedúcim investorom IPM Group.
To, že spoločnosť buduje veľký závod na výrobu batérií a výskumno-vývojové centrum práve na Slovensku je dobrou správou pre náš automobilový priemysel a diverzifikáciu výroby. S rýchlym rastom elektromobility budú Li-ion batérie pre elektrické autá strategickým komponentom a ich domáci vývoj a výroba budú prínosom pre naše automobilky, aj ekonomiku.